• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite filosofi på kvällen - en dyr klocka eller två mellandyra?

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tänkte höra vad församlingen tänker kring följande:

- Du har en budget på 70,000, väljer du att köpa en klocka för hela beloppet eller två (eller tre, fyra...) st för det beloppet?

Ibland slår ju tanken en att tex en beggad Daytona (ca 70k) motsvarar en beggad SubC (ca 45k) samt en halvny DJ (ca 25k) - men vilken konfig är man mest nöjd med - en fet klocka eller flera att variera med...?

(Understöd gärna argumenten med modeller/referenser)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Två mellandyra är roligare än en dyr. Då kan man ha en favorit på armen men samtidigt prova runt. För det finns sjukt mycket man vill prova! Eller?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Men du vet, du får ju en ok 1803 för ca 35k om man letar och har tålamod samt en beggad safir sub för 35k... mkt godis det med :D


Ja det får man ju, men det beror på vad man föredrar. Jag ville själv prova de dyrare stålmodellerna och siktade på dessa främst. Båda inriktningarna har sin charm och vissa kanske fastnar helt i en inriktning medans andra provar båda.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Två mellandyra är roligare än en dyr. Då kan man ha en favorit på armen men samtidigt prova runt. För det finns sjukt mycket man vill prova! Eller?
Oh ja - det är ju det som är problemet, he he... En dyr klocka låser ju in ens totala manöverutrymme på sätt och vis
 

max

Dancing Queen
Vintage sub 1680, 5513, 1675 alt sd om så önskas såklart, vintage sportrolle helt enkelt. Alla omkring 45kkr.
Fundera på vad mer du skulle använda, min erfarenhet är att när du väl har en sådan så försvinner många billighetsklockor ur rotationen men att satsa alla 70kkr på en tror jag inte heller håller då iaf jag vill ha några att byta av med, blir ganska tråkigt i längden även om fetingen är trevlig att bära de två första veckorna i sträck.
Så, välj något för 25 som du kommer använda, ivc xvi, speedy, DJ, ja finns ju massor bara att fundera, kolla bilder, testa och sen köpa den som passar just dig bäst. Det gäller såklart även första klockan, men det jag vill säga är att jag skulle tycka det var roligt med en enda klocka i ca två veckor, tills det blir en vana och man vill byta av, passa med andra kläder och tillfällen. Två är ett minimum av användbara klockor för mig, men alla är ju stöpta ur olika formar...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
En sann klocknörd begränsar sig inte heller bara till Rolex. Jag skulle gärna vilja prova en Lange eller Patek men det innebär samtidigt att hela klocklådan får offras. Jag hade dock resonerat annorlunda om frågan gällde 150k. Då tar jag nog hellre tre finare ur än en Nautilus exempelvis.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Vintage sub 1680, 5513, 1675 alt sd om så önskas såklart, vintage sportrolle helt enkelt. Alla omkring 45kkr.
Fundera på vad mer du skulle använda, min erfarenhet är att när du väl har en sådan så försvinner många billighetsklockor ur rotationen men att satsa alla 70kkr på en tror jag inte heller håller då iaf jag vill ha några att byta av med, blir ganska tråkigt i längden även om fetingen är trevlig att bära de två första veckorna i sträck.
Så, välj något för 25 som du kommer använda, ivc xvi, speedy, DJ, ja finns ju massor bara att fundera, kolla bilder, testa och sen köpa den som passar just dig bäst. Det gäller såklart även första klockan, men det jag vill säga är att jag skulle tycka det var roligt med en enda klocka i ca två veckor, tills det blir en vana och man vill byta av, passa med andra kläder och tillfällen. Två är ett minimum av användbara klockor.
Well har ju redan detta i boxen:
- Daytona 116520
- Sub 1680
- DJ 1600 (moddad 1603 egentligen...)

Så jag har ju en rätt bra spridning i portföljen, men tanken som slog mig var att en daytona skulle kunna konverteras till två st klockor...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
En sann klocknörd begränsar sig inte heller bara till Rolex. Jag skulle gärna vilja prova en Lange eller Patek men det innebär samtidigt att hela klocklådan får offras. Jag hade dock resonerat annorlunda om frågan gällde 150k. Då tar jag nog hellre tre finare ur än en Nautilus exempelvis.
Jag kan inte riktigt släppa en AP RO heller... :banghead:
 

Hardy

Thug
Två riktigt gamla och fina klockor. Gammal speedy Med 321 kaliber ska va med i alla fall. Kanske en vintage sub också om pengen räcker!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Kör på den dyra!
Roligt i livet hur denna gräns höjs, från 350kr - 800kr - 1400kr - 5000kr - 20000kr - 50000kr - 200000kr och framåt, ja ni förstår, som en exponentiell stege mot nirvana (eller helvetet)
I love it! Detta forumet hjälper dig sannerligen motviera varför du bör lägga pengarna på ditt intresse!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Kör fler än en. Klart roligare att kunna byta runt och ha sig, klart det går med en också men jag gillar klockor och provar många olika hellre än att jag måste ha en feting.
 

max

Dancing Queen
Well har ju redan detta i boxen:
- Daytona 116520
- Sub 1680
- DJ 1600 (moddad 1603 egentligen...)

Så jag har ju en rätt bra spridning i portföljen, men tanken som slog mig var att en daytona skulle kunna konverteras till två st klockor...
Ah, trodde du frågade mer generellt sett :)
Är du sugen på något nytt så kör. Hade nog isåfall satsat på en ny feting för 70 om det är någon i den prisklassen du vill ha, själv tycker jag just det segmentet är lite svårt. Hittar du ingen där så skulle ju en 1675 för att få en härlig färgklick inte vara fel och går la på omkring 40 och sen en 16570 för ung 30 :)
Använder du daytonan och gillar den så är det ju inte direkt en dålig samling du har.
 
C

China

Guest
Därför vintage är så trevligt och då slipper man även stå ut med modern uppblåsthet och estetiskt otilltalande ur som i länken...

Det bevisar bara att somliga inte gjort sin hemläxa när det gäller traditionell tillverkning och klassiska modeller, försök att hitta en Schweizare i den här prisklassen som inte rullat av det löpande bandet efter 1947, vintage eller ej.;)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ah, trodde du frågade mer generellt sett :)
Är du sugen på något nytt så kör. Hade nog isåfall satsat på en ny feting för 70 om det är någon i den prisklassen du vill ha, själv tycker jag just det segmentet är lite svårt. Hittar du ingen där så skulle ju en 1675 för att få en härlig färgklick inte vara fel och går la på omkring 40 och sen en 16570 för ung 30 :)
Använder du daytonan och gillar den så är det ju inte direkt en dålig samling du har.
Frågeställningen var nog både generell och specifik :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enkelt. Hade köpt 4. En beater, vardagsklocka, en dykare och en finklocka = Allt som behövs.
 

Genta

Cartier
Well har ju redan detta i boxen:
- Daytona 116520
- Sub 1680
- DJ 1600 (moddad 1603 egentligen...)

Så jag har ju en rätt bra spridning i portföljen, men tanken som slog mig var att en daytona skulle kunna konverteras till två st klockor...

Med ett gäng Rollar i boxen så känns en AP RO som ett naturligt nästa steg. Budgeten bör som sagt räcka till en 15300, men med lite tur kanske det går att hitta den lite tunnare 15202
 
Topp