• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite filosofi på kvällen - en dyr klocka eller två mellandyra?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det bevisar bara att somliga inte gjort sin hemläxa när det gäller traditionell tillverkning och klassiska modeller, försök att hitta en Schweizare i den här prisklassen som inte rullat av det löpande bandet efter 1947, vintage eller ej.;)
Hehe, väntade på att det skulle komma en dräpande kommentar. Svårt att argumentera med en riktig nörd/urmakare när man själv har halvbra koll på saker och ting. Men det lilla jag sett av de uren du länkade till tilltalar inte mig. Då finns det bra mycket roligare finmekanik att nörda in på.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag kan inte riktigt släppa en AP RO heller... :banghead:

En Royal Oak är på en egen nivå. Lyssna inte på Zed .
Och köp ingen 15400. Om du ska ha Royal oak, ska du ha 15300 eller 15202.
Skulle för övrigt ALDRIG byta daytonan till två billigare, om jag redan hade en 1680 och en Datejust. Men det är bara jag.

Jag går dessutom alltid från ett dyrt ur, till två billigare, till ett dyrt igen. Och så vidare.
 
U

urinvånaren

Guest
Den som spar han har, sikta högt då blir du nöjd, ska bli kul att se vad som kommer :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Personligen tror jag inte att det handlar om hur dyr en klocka är. Är du uppe i den prisklassen du ändå är med dina rovor redan är det väl knappast dålig finish på någon av dom.

Handlar nog mer om tycke och smak. Iofs är det mer exklusivt med AP eller PP tex.

Behåll Daytonan och skaffa en AP RO. Komplettera med lite rolig vintage kanske :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Skulle gå för bara EN som jag verkligen ville satsa på. De flesta av oss använder ju bara en klocka år gången, och varför låta en massa roligt ligga i kassaskåpet och skräpa, när man kan njuta av något riktigt fint på armen!:)
Och tröttnar du kan du alltid sälja den (och då får du till och med nöjet att börja titta på och fundera på något nytt igen, samt till och med få något ännu bättre utan att lägga till speciellt mycket pengar)!:D
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Jag är för tillfället inne på att ha två stycken "fina" klockor och ett fåtal billigare. Tidigare hade jag en betydligt större samling billiga klockor och bara en "fin". Tycker det känns bättre på detta sätt för tillfället. På något sätt räknar jag inte in de billigare klockorna i samlingen, utan de är liksom bonusar. Svårt att förklara.

Att bara ha en "fin" klocka är förstås kul, men jag saknar möjligheten att kunna rotera. Alltid roligt att byta klocka när man kommer hem från jobbet liksom. Man får väl även väga in servicekostnader i beslutet?
 

Stråkarn

Omega
2-Faktor
Kör på den dyra!
Roligt i livet hur denna gräns höjs, från 350kr - 800kr - 1400kr - 5000kr - 20000kr - 50000kr - 200000kr och framåt, ja ni förstår, som en exponentiell stege mot nirvana (eller helvetet)
I love it! Detta forumet hjälper dig sannerligen motviera varför du bör lägga pengarna på ditt intresse!
Helt klart! Tanken slog mig nyligen. Men säger nog att ta en dyrare, dock ingen Rolle då hu har flera redan, testa något nytt!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag vill vara en OWG men har insett att det är oerhört svårt. Därför har jag släppt det för stunden :p
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Rätt skönt att ha lite annat i lådan. Som för mig just nu. En klocka ska iväg på bytesaffär och jag får inte den nya förrän om kanske 3 veckor. Bra att ha en vettigt klocka till som jag kan använda under tiden.
 

Målarn

The Steak
Kanske en DayDate :)

För 70 får man väl inge annat roligt i Guldväg..
Hade nog lagt undan pengarna och sparat ca 70 till på 6-12mån och sedan köpt nån riktigt fet guldis :D men det är bara jag de haha!!
 

Lage

Omega
Jag vill vara en OWG men har insett att det är oerhört svårt. Därför har jag släppt det för stunden :p

Det är lite som den kända formuleringen om att skriva långt: jag hade inte tid att skriva kortare (parafras av Pascal). Detsamma gäller kanske klockor: jag hade inte råd att bara ha en klocka.
 

oscaroscar

Panerai
Tänkte starta exakt samma slags tråd igår faktiskt. Det är riktigt svårt.
Själv äger jag en subc som var den absoluta drömklockan ett bra tag. Nu har jag den och älskar den. Men suktar efter både datejust och speedmaster, vill inte bli av med min subc men den börjar ärligt talat bli lite tråkig.
Kanske är just för att jag inte har nåt ombyte!

Svårt dilemma :) i-landsproblem?
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Kanske en DayDate :)

För 70 får man väl inge annat roligt i Guldväg..
Hade nog lagt undan pengarna och sparat ca 70 till på 6-12mån och sedan köpt nån riktigt fet guldis :D men det är bara jag de haha!!


Fan vilken otippat svar Målarn! :)
 

Smulan

Rolex
Gå mot strömmen och satsa på ett hederligt hantverk, en RGM American caliber.

http://www.rgmwatches.com/


Dom här var riktigt snygga med pärlemortavla


4-CUSTOMRGM-4-B.png
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Med den samlingen du har skulle jag inte satsa på flera ur. Om du kan tänka dig att sälja Daytonan skulle jag använda de pengarna till en klocka. AP 15300 är ju fantastisk och skulle väl bredda din samling ngt?

Om du trivs med storleken på Panerai kanske det kan vara ngt? PAM 359 tex kostar väl ny ca 55. 50-tals boett, sandwich. Smaskens!

Annars är väl det PP som gäller men då går ju budgeten åt skogen.

Hur känns 116613?
 
U

urinvånaren

Guest
Kanske en DayDate :)

För 70 får man väl inge annat roligt i Guldväg..
Hade nog lagt undan pengarna och sparat ca 70 till på 6-12mån och sedan köpt nån riktigt fet guldis :D men det är bara jag de haha!!


Ja vi har nog sett dina framtidsplaner Målarn :) Huga!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Med den samlingen du har skulle jag inte satsa på flera ur. Om du kan tänka dig att sälja Daytonan skulle jag använda de pengarna till en klocka. AP 15300 är ju fantastisk och skulle väl bredda din samling ngt?

Om du trivs med storleken på Panerai kanske det kan vara ngt? PAM 359 tex kostar väl ny ca 55. 50-tals boett, sandwich. Smaskens!

Annars är väl det PP som gäller men då går ju budgeten åt skogen.

Hur känns 116613?
Panerai känns för stort för mig, provat och det funkar ej

Kan absolut tänka mig ett byte av daytona mot en AP RO, bara lite tveksam till serviceaspekterna...
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Smaksak förståss. Men jag tror mer på flera halvdyra än en dyr. Men om man ändå vill satsa alla pengar på en dyr så gäller det att den klockan funkar i alla sammanhang.

Tror också att om man är så intresserad av klockor så man hänger på detta forum så är det nog svårt att begränsa sig till bara en klocka. Tror risken är stor att den klockan istället blir grunden till en ny samling men på en högre prisnivå, men det är ju ifs inget fel i det :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Panerai känns för stort för mig, provat och det funkar ej

Kan absolut tänka mig ett byte av daytona mot en AP RO, bara lite tveksam till serviceaspekterna...


Sant. Royal Oak kostar 9400:- utan polering på Nymans.....
 

DrDre

Patek
Det finns ju en hel del trevligt i prisklassen runt 70 tkr om man satsar på beg.
Några av de jag hade kunnat tänka mig är:
Daydate på Oysterlänk.
Submariner eller GMT Master i guld på crokorem.
IWC 5001 den där med 7 dagars power reserve
IWC Portuguese kronograf i guld (borde väl gå att få?)
AP Royal Oak, tex 15300.
En Daytona i stål eller en i guld på rem

Alla dessa klockor funkar ju till de flesta tillfällen, och det är väl så man vill ha det om man nu bara ska ha en (1) klocka.

Om jag skulle köpt två, så skulle det bli en lite dressigare i form av en JLC Reverso GT och en Milgauss på Rubber B som en robust vardagsklocka.
 

Erik O

Breitling
En Vacheron Constantin Overseas Automatic kompletterar din Sub och DJ fint tycker jag. Annars kan en Glashütte Original Panomaticlunar vara ett stimulerande alternativ.
 
Topp