• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite filosofi på kvällen - en dyr klocka eller två mellandyra?

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Innan jag läste hela tråden hade jag sagt att man att bör gå all in, sälj allt och köpa det man vill ha för de pengarna som blir kvar. Det gjorde jag, har bara en klocka också och är rätt nöjd med det. Fram till att man läser alla trådar här på KS då... ;-)

Men du har ju en bra samling och då bör du antingen sluta läsa KS eller tokflippa ett tag till.

Seriöst då... Jag hade hellre satsat på ett par (eller bara en) dyrare klockor än fler billigare, men egentligen ska man ju köpa det man tycker passar och är då priset viktigt? Eller är det så att resan till målet är viktigare än själva målet?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Innan jag läste hela tråden hade jag sagt att man att bör gå all in, sälj allt och köpa det man vill ha för de pengarna som blir kvar. Det gjorde jag, har bara en klocka också och är rätt nöjd med det. Fram till att man läser alla trådar här på KS då... ;-)

Men du har ju en bra samling och då bör du antingen sluta läsa KS eller tokflippa ett tag till.

Seriöst då... Jag hade hellre satsat på ett par (eller bara en) dyrare klockor än fler billigare, men egentligen ska man ju köpa det man tycker passar och är då priset viktigt? Eller är det så att resan till målet är viktigare än själva målet?
Ja du - bra frågor

Tror personligen inte att jag bara kan ha en klocka. Sen har man alltid sug på att prova något nytt. Är egentligen rätt nöjd med samlingen, var mest en tanke som slog mig att daytonan binder en del kapital, vilket skulle kunna konverteras till två klockor rent teoretiskt

Tror merparten av oss har en konstant klockklåda i kalsongerna, så det är alltid intressant att höra hur församlingen resonerar kring dessa smått filosofiska frågor

(om ovan verkar svamlade och högtravande så har jag tränat och druckit rödtut...)
 

Anton

Omega
Har drömmar om en Daytona med vit tavla (hade aldrig trott att jag velat ha en vittavla) men samtidigt hade det varit ballt med tex en sub/gmt och så kanske en panna på det... Fan sjukt svårt!
 

Gavve

Greven
2-Faktor
svårt... just nu är jag sugen på att köra en mindre billig istället för att ha 2-3 billiga klockor... men det varierar helt klart beroende på dagsform.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Väcker lite liv i denna tråden igen :)

Jag går i tankar på att sälja mina två "billiga" klockor och köpa en dyr. Men jag vet inte om jag skulle klara av det:( jag använder bägge klockorna hyfsat mycket. Speedmastern sitter oftast på armen och SMPn agerar beater/badklocka, en allmänt skön sommardinka som jag kan lite på. Men tankarna går att kanske sälja klockorna och köpa mig en lite äldre Sub/gmt. Men jag kanske borde spara tills sommaren och byta SMPn till en exp2 eller varför inte en exp1... Fan detta forumet har gjort mig galen! Jag kan inte tänka på annat än klockor och alla val som kommer till... Hur skulle ni gjort?
 

BCKSTRM

Rolex
Väcker lite liv i denna tråden igen :)

Jag går i tankar på att sälja mina två "billiga" klockor och köpa en dyr. Men jag vet inte om jag skulle klara av det:( jag använder bägge klockorna hyfsat mycket. Speedmastern sitter oftast på armen och SMPn agerar beater/badklocka, en allmänt skön sommardinka som jag kan lite på. Men tankarna går att kanske sälja klockorna och köpa mig en lite äldre Sub/gmt. Men jag kanske borde spara tills sommaren och byta SMPn till en exp2 eller varför inte en exp1... Fan detta forumet har gjort mig galen! Jag kan inte tänka på annat än klockor och alla val som kommer till... Hur skulle ni gjort?
Jag håller inte riktigt med om att en feting är bäst. Det beror såklart på budget, men tycker det är svårt att hitta en klocka som passar till allt. Jag vill gärna ha min vintagespeedy, men också en Sub-C. En Pelagos adderar också och sedan behöver jag en dressare. Jag gillar att byta klocka beroende på klädsel och humör, så för min del vinner några "billigare". Känns också sjukt läskigt att gå runt med en klocka för över 100k om den nu ska ersätta min samling.
Edit: Jag skulle om jag var du byta SMPn mot en Pelagos :) men inte sälja Speedyn.
Edit 2: Rolex Explorer I är väldigt bra dock. Funkar väldigt ofta då den är nice på länk, RuberB och läder.
 
Senast ändrad:

Knypplarn

Cartier
Väcker lite liv i denna tråden igen :)

Jag går i tankar på att sälja mina två "billiga" klockor och köpa en dyr. Men jag vet inte om jag skulle klara av det:( jag använder bägge klockorna hyfsat mycket. Speedmastern sitter oftast på armen och SMPn agerar beater/badklocka, en allmänt skön sommardinka som jag kan lite på. Men tankarna går att kanske sälja klockorna och köpa mig en lite äldre Sub/gmt. Men jag kanske borde spara tills sommaren och byta SMPn till en exp2 eller varför inte en exp1... Fan detta forumet har gjort mig galen! Jag kan inte tänka på annat än klockor och alla val som kommer till... Hur skulle ni gjort?
Varför välja? Alla ur du nämner är trevliga och i slutändan kokar det väl ner till vad du kommer att använda och inte. Hade känts naket att bara ha ett ur att välja mellan och jag tycker inte om att finansiera klockköp genom att sälja. Säljer jag en klocka är det för att jag har tröttnat på den. Många ur är ju dessutom fyllda med minnen och är det värt att kränga den biten för att köpa en klocka du annars kunnat lägga till samlingen genom att spara? Upprätta en klockfond och sätt av lämplig summa varje månad så slipper du den här typen av tråkiga val.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag håller inte riktigt med om att en feting är bäst. Det beror såklart på budget, men tycker det är svårt att hitta en klocka som passar till allt. Jag vill gärna ha min vintagespeedy, men också en Sub-C. En Pelagos adderar också och sedan behöver jag en dressare. Jag gillar att byta klocka beroende på klädsel och humör, så för min del vinner några "billigare". Känns också sjukt läskigt att gå runt med en klocka för över 100k om den nu ska ersätta min samling.
Edit: Jag skulle om jag var du byta SMPn mot en Pelagos :) men inte sälja Speedyn.
Edit 2: Rolex Explorer I är väldigt bra dock. Funkar väldigt ofta då den är nice på länk, RuberB och läder.

Det är precis så som jag känner. Jag vill ha olika klockor beroende vad jag har på mig... Tanken har slagit mig att kanske köra på Gmt och köpa lite roliga inserts att byta med. Tyvärr så klickar jag inte riktigt med Tudor över huvudtaget :( men jag är rädd för att sakna Speedyn om den försvinner!
 

BCKSTRM

Rolex
Det är precis så som jag känner. Jag vill ha olika klockor beroende vad jag har på mig... Tanken har slagit mig att kanske köra på Gmt och köpa lite roliga inserts att byta med. Tyvärr så klickar jag inte riktigt med Tudor över huvudtaget :( men jag är rädd för att sakna Speedyn om den försvinner!
Jag kan inte se att jag kommer sälja min speedy. Älskar den på racingläder. Låter som att du har ditt svar där iaf :) Om du vill ha en Sub/GMT så sparar du och köper den också ;) GMT är sjukt fin och kul med inserts men de är inte snygg på läderband (tycker jag) utan hör hemma på länk. Om man då vill ha läder ibland är Speedy perfekt :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Varför välja? Alla ur du nämner är trevliga och i slutändan kokar det väl ner till vad du kommer att använda och inte. Hade känts naket att bara ha ett ur att välja mellan och jag tycker inte om att finansiera klockköp genom att sälja. Säljer jag en klocka är det för att jag har tröttnat på den. Många ur är ju dessutom fyllda med minnen och är det värt att kränga den biten för att köpa en klocka du annars kunnat lägga till samlingen genom att spara? Upprätta en klockfond och sätt av lämplig summa varje månad så slipper du den här typen av tråkiga val.

Det är ett riktigt bra tips men jag är tyvärr i den åldern då det kommer komma många större utgifter snart (lägenhetsköp, kanske ett barn om några år, lite nyare bil när den gamla rasar osv)... Men det finns flera ur som jag ångrar att jag flippat. Speciellt billigare klockor som inte går att få tillbaka och summan var löjlig så jag förstår ditt tankesätt!
 

BCKSTRM

Rolex
Köper hellre en klocka som man verkligen vill ha, än två "nästan"-klockor.
Men om man är nöjd med två billigare klockor så är det nästan bättre... roligt att variera lite...
Håller helt med! Skulle iofs gärna ha en klocka men hittar ingen (inom rimlig budget) som jag skulle uppskatta mer än en liten samling av trevliga klockor.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Huvudsaken för min del är att jag kan, vill och vågar använda klockan.
Lägger man allt i en pott och köper någon man sedan inte vågar använda, är det ju helt meningslöst, eller?
Till sist tror jag det kokar ned till vilket behov man har till vardags, och så bör man välja en klocka man använder, och kan njuta av, så ofta som möjligt!:)
 

Calfen

Panerai
Det svåra för mig att ha två klockor, lite billigare varianter, istället för en dyrare är att jag alltid suktar efter den dyrare efter bara någon månad. Dock är fördelen med lite billigare att de ofta är lättare att flippa om vi snackar tex omega, tudor, rolex (ja det finns billigare Rolex också). För ett par år sedan hade jag en sea master och en Tag i två månader senare hade jag en Rolex Exp II istället!
 

t0mt3far

Omega
Köper hellre en klocka som man verkligen vill ha, än två "nästan"-klockor.
Men om man är nöjd med två billigare klockor så är det nästan bättre... roligt att variera lite...
Håller med! Det där med nästan-klockor (DW? inte riktigt en klocka, men nästan? ;P ) ska man nog passa sig för, sjukt frustrerande! För mig är det mycket roligt som ligger just runt 70k, så en blir det här!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Håller med! Det där med nästan-klockor (DW? inte riktigt en klocka, men nästan? ;P ) ska man nog passa sig för, sjukt frustrerande! För mig är det mycket roligt som ligger just runt 70k, så en blir det här!
Syftade dock inte på DW... typ, jag vill ha en SubC, men köper Tudor BB istället...
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Är i exakt denna sits nu och det kör runt i huvudet. Hade tänka att lägga runt 70-90' på en ny klocka och som några av er kanske sett var jag runt i Stockholm och kikade lite innan i veckan. Blev inget köp.

Just då var jag inställd att lägga allt på en klocka men har börjat fundera på om man ska ta 2 "billigare" typ en Planet ocean o nått annat, enorma bekymmer...

Har en Panerai nu och i min lilla förvirrade värld skulle jag vilja komplettera med en mer toolig dykare och en kronograf också. Samtidigt är jag rädd att jag hela tiden sneglar på de dyrare, varför tog jag inte en svindyr istället för 2 endast tokdyra typ :)

Vaknade faktiskt i natt och kunde inte sova och då började det köra runt i det lilla huvudet... Sorgligt...
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Är i exakt denna sits nu och det kör runt i huvudet. Hade tänka att lägga runt 70-90' på en ny klocka och som några av er kanske sett var jag runt i Stockholm och kikade lite innan i veckan. Blev inget köp.

Just då var jag inställd att lägga allt på en klocka men har börjat fundera på om man ska ta 2 "billigare" typ en Planet ocean o nått annat, enorma bekymmer...

Har en Panerai nu och i min lilla förvirrade värld skulle jag vilja komplettera med en mer toolig dykare och en kronograf också. Samtidigt är jag rädd att jag hela tiden sneglar på de dyrare, varför tog jag inte en svindyr istället för 2 endast tokdyra typ :)

Vaknade faktiskt i natt och kunde inte sova och då började det köra runt i det lilla huvudet... Sorgligt...

Det är så sjukt jobbigt. Jag kommer snart sjukskriva mig skulle jag tro... Usch
 
Topp