• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite frågor från en novis.

Majjon

Breitling
Hallå ja.

Jag är relativt ny i klockvärlden, har alltså sjukt dålig koll på vad som är vad.

Vet dock att jag har fastnat för vintage dykare. Gillar den typen som är lite tunnare (inte står upp så mycket från handleden), inte för stora o pråliga utan mer rena enkla saker. Behöver inte vara något speciellt märke.
Så här kommer min första fråga.
Kallas det jag just beskrev för skindiver?

Fråga nummer två.
Kan man med en ordentlig service få en äldre dykare att bli så vattentät som det står på den, typ 10, 20 atm? Det verkar ju ofta inte vara skruvad krona på dessa typer av klockor.

Fråga nummer tre.
Om man fått in vatten i sin kära klocka. Kan man då få ut det utan att besöka urmakaren?
 

Mr Chance

Kalmar
Fråga 1: ingen aning.
Fråga 2: ja, det går att få en vintage dykare tät. Trots avsaknad av gängad krona
Fråga 3: lägg den på ett element så torkar den. Men bäst är, såklart, att besöka urmakare.
 

Camo00

Patek
Hallå ja.

Jag är relativt ny i klockvärlden, har alltså sjukt dålig koll på vad som är vad.

Vet dock att jag har fastnat för vintage dykare. Gillar den typen som är lite tunnare (inte står upp så mycket från handleden), inte för stora o pråliga utan mer rena enkla saker. Behöver inte vara något speciellt märke.
Så här kommer min första fråga.
Kallas det jag just beskrev för skindiver?

Fråga nummer två.
Kan man med en ordentlig service få en äldre dykare att bli så vattentät som det står på den, typ 10, 20 atm? Det verkar ju ofta inte vara skruvad krona på dessa typer av klockor.

Fråga nummer tre.
Om man fått in vatten i sin kära klocka. Kan man då få ut det utan att besöka urmakaren?

Hej och välkommen! :)

Här är min uppfattning angående Dina frågor...

1. Nej, inte nödvändigtvis. Skin Diver syftar, tror jag, på användningsområdet, dvs snorkling/dykning utan tuber osv... Men ofta ser de ju ut som Du beskriver.

2. Ja, oftast, men det kan innebära mycket jobb och delar.

3. Ja, häll... Men är Du rädd om klockan besöker Du urmakare omgående iaf...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Skindiver är väl engelska för fridykning om jag inte har fel, det fanns förr massa olika varianter och modeller, och begrepp som Vattentät, vattenskyddad och antal meter den klarar kan ju med åren bli mer eller mindre ändrat beroende på glaset, packningarna och kronans skick m.m. Men generellt destå mer vattentålig den var från fabrik destå större och klumpigare.
Jag tror du bör gå på följande 2 begrepp vad gäller dykarur
1. Design
2. Behov av vattentäthet

Svar på fråga "går det få den vattentät" , Man kan trycktesta den efter man bytt packning, dvs. urmakaren testar den åt dig.

Vad gäller kan man få ut vattnet själv? Salt och sötvatten gör olika åverkan, men att "få igång uret" är nog allt från att torka det till att urmakaren måste gå igenom hela klockan som gäller, frågan är bara om tavlan blir fuktskadad, delar pajar som inte går att få tag på osv. osv.

Tänk också på att bada med en klocka är en sak och att duscha med den är en annan, för när man har shampoo m.m. så kan kemikalierna trixa med ytspänning m.m. och vatten kommer in i en klocka som annars skulle hållit tät vid ett bad i sötvattensjö tex.

Till syven och sist handlar det väl om hur kär du är i klockan, har du köpt den för 50kr på loppis, jog sköljde av en vattentät klocka under kranen, och fick senare se att glaset var utbytt mot icke original som inte passade klockan och troligen inte var så tätt, men jag lyckades klara att inte få in vatten, men svettigt var det.

Jag badar aldrig med vintage i alla fall... för nojig för det, har en seiko med ny byttpacking till det, vad jag märkt också är att om man badar pool kan man krascha klockan i kanten också.. klarat mig från det dock
 
Topp