• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite hjälp från experterna

hvtobbe

Breitling
2-Faktor
Kollade i diskussion forat. Fick rådet att kolla här.

Hej. Min far bad mig kolla upp vad det egentligen är för klocka som han har ärvt. Kollade runt lite på C24 och en liten googling, blir dock inte helt på det klara med pris. Klockan ifråga är en Omega constellation automatic chronometer i ett väldigt bra skick, med box som inte är riktigt lika fint i skicket.

image.jpg
image.jpg
 

hvtobbe

Breitling
2-Faktor
Rozzy skrev en tråd om designspråket på en liknande Omega och jämförde med andra liknande boetter.

https://klocksnack.se/threads/gerald-genta-c-design.32211/

I den tråden länkas det till en artikel som berättar att Gerald Genta designat en modell med samma boettform.
Vilket år din klocka är från kan du se på serienummer.

Jag förstår mig inte riktigt på vad du vill veta egentligen?


Hej! Tack ska läsa tråden. Egentligen vill jag veta lite mer vad det är min far har ärvt. Både gällande historia kring modellen, just den informationen kan jag ju läsa mig till i tråden du länkade. Sen hade min far ett önskemål om att få veta ett cirkavärde.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej! Tack ska läsa tråden. Egentligen vill jag veta lite mer vad det är min far har ärvt. Både gällande historia kring modellen, just den informationen kan jag ju läsa mig till i tråden du länkade. Sen hade min far ett önskemål om att få veta ett cirkavärde.
Beror på om det är guldbelagt stål eller solitt guld?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är boettlocket i stål brukar det vara pläterat.
Fel. Jag tror de flesta guld på stål har boettlock i stål.
Titta på undersida bandhornen i stället. Guld på stål innebär att ett lager (ganska tjockt) guld har sammanfogats med stålet. Undersida bandhornen brukar vara "nakna" och man kan se guldets tjocklek på sidorna.
Guldplättering innebär en beläggning läggs på med hjälp av en elektrolys; http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elektroplätering
Min Longines (den nedre) är guld på stål, medansvar den övre (Jaques-Droz) är plätterad.
Solida guld har stämplar och är tunga samt locket är också i guld (med stämplar där med).
image.jpg
 

Icaras

Rolex
Fel. Jag tror de flesta guld på stål har boettlock i stål.
Titta på undersida bandhornen i stället. Guld på stål innebär att ett lager (ganska tjockt) guld har sammanfogats med stålet. Undersida bandhornen brukar vara "nakna" och man kan se guldets tjocklek på sidorna.
Guldplättering innebär en beläggning läggs på med hjälp av en elektrolys; http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elektroplätering
Min Longines (den nedre) är guld på stål, medansvar den övre (Jaques-Droz) är plätterad.
Solida guld har stämplar och är tunga samt locket är också i guld (med stämplar där med).
image.jpg
Tack! Har faktiskt inte tänkt på skillnaderna mellan guld på stål och plätering tidigare :)

Men det kvarstår att guld på stål och plätering ofta har boettlock i stål?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack! Har faktiskt inte tänkt på skillnaderna mellan guld på stål och plätering tidigare :)

Men det kvarstår att guld på stål och plätering ofta har boettlock i stål?
Korrekt, guld på stål och pläterat har boettlock av stål.
Så mest eftertraktat är solitt guld följt av guld på stål medans pläterad kommer sist. Pläterad blir slitet efter en tids användning och stålet (eller silvret som i Cartiers=Vermeil) tittar fram och det blir fult. Guld på stål slits sällan igenom och är klart att föredra.
 

Icaras

Rolex
Korrekt, guld på stål och pläterat har boettlock av stål.
Så mest eftertraktat är solitt guld följt av guld på stål medans pläterad kommer sist. Pläterad blir slitet efter en tids användning och stålet (eller silvret som i Cartiers=Vermeil) tittar fram och det blir fult. Guld på stål slits sällan igenom och är klart att föredra.
Okej! Är det endast pläteringar som nämns i micron?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Okej! Är det endast pläteringar som nämns i micron?
Stämmer! (mig vetligen). Guld på stål borde snarare vara i mm (dvs typ 0,2mm eller vad det nu kan vara).
Ändå uppfattar jag det som en viss kvalitetsstämpel på att det är riktigt guld och hyfsad beläggning (typ 20 micron som är vanligt). Det finns ju även guldfärgat...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kollade i diskussion forat. Fick rådet att kolla här.

Hej. Min far bad mig kolla upp vad det egentligen är för klocka som han har ärvt. Kollade runt lite på C24 och en liten googling, blir dock inte helt på det klara med pris. Klockan ifråga är en Omega constellation automatic chronometer i ett väldigt bra skick, med box som inte är riktigt lika fint i skicket.

image.jpg
image.jpg
Jag skulle säga ca 5000 kr då armbandet verkar vara Omega orginal om det gäller guldpläterat. Är det guld på stål addera ca 2000kr. Helguld ca 15000-20000 om länken också guld.
 
Topp