• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite panik.

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Bytte till mig en speedmaster för några veckor sen, riktigt fin o känner mig nöjd med den! Har dock kört lite annat senaste veckan och nu när jag skulle ställa och dra upp klockan händer detta!

116AFF3B-4D5C-4E72-B130-9F896087DF23_zpsh5kybfww.jpg


Var inte ett dugg hårdhänt, utan den släppte hur lätt som helst :-(
Har provat stoppa in den, men den verkar inte fästa så det går att dra upp klockan, utan det går bara att ställa den...

Tips / Råd? Apdyr reparation eller?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Utsliten gänga? Brukar inte det där bytas mer eller mindre som standard vid service? Det byttes iaf på min Seamaster som servades nyligen.

Tror inte att det är så dyrt. Men det är amatörmässiga gissningar mest för att säga något... ;)
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Omega service är väl 5-6 papp? Känns lite surt för en klocka som är "ny" för mig - men sånt som händer om man inte vet servicehistorik...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Men du kan väl säkert lämna in den för specifik åtgärd och trycktest? Nymans listar 4800:- för full service av Speedy ex polering.
 

Ryttaren

Rolex
Jäklar vad fin, vad har du för ref på den, är det en "Italia" 3593.20? (Fast tavlan ser ut att skilja lite, men samma färg på visarna) Vad gäller kronan så går det säkert att åtgärda bara det om nu inte klockan är i behov av övrig service.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Silvertejp? Hade passat klockan överlag :) Annars tycker jag att en service låter vettigt!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Pilla upp, kolla om låsskruven (om det inte är spärr på speedyn?) är åtskruvad. Är den det -> service, är den inte det så tryck försiktigt med den, lirka in hela kalaset och dra åt den. Fetta i packningen och pilla ihop.

Eller lämna den till någon av forumets hempulare.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tillägg: Om något av det ovanstående låter komplicerat, be om ett kostnadsförslag på åtgärden. Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle betro vilken urmakare som helst med referenser med att dra åt skruven.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Har inte märkt att den strulat med tid o kronograf, men det är svårt att gissa på behovet av rejäl service. Skulle räcka att få den ditsatt igen. Nån hempulare som känner sig manad att hjälpa till i Stockholmsområdet? Annars tar jag mig till Solna o får det fixat.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Liten update, klockan åkte in en sväng till Omega och det blir storservice. Tydligen välbehövligt verkar det som. Blev svindyrt hursomhelst tyvärr...
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Över 8 papp, kanske skulle gått att fixa billigare på annat sätt - men nu vet man ju skicket på den när det är klart.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Väldigt fin klocka du har, se ifall urmakarn på urtid kan hjälpa dig dra ett mail väldigt tillmötesgående. Cheers Chuck


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Bah, här trodde jag att man skulle få tillbaks klockan snart. Har varit av med den sen 12/6. Idag ringer Klockmäster (Solna, som ska sluta med Omega) och säger att Schweizarna inte alls gillade att det satt ett vintage urverk i en nyare boett (kan tycka att det inte borde vara så jäkla ovanligt), och att de kräver en förklaring. Det hjälpte inte att jag förklarade läget för Klockmäster som i sin tur förklarade för Schweizarna - nu får jag vänta tills nästa vecka när Omegas servicechef i Sverige är tillbaks så får han ta dialogen med Schweizarna...

Kanske skulle behållt Breitlingen ändå :-(
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Bah, här trodde jag att man skulle få tillbaks klockan snart. Har varit av med den sen 12/6. Idag ringer Klockmäster (Solna, som ska sluta med Omega) och säger att Schweizarna inte alls gillade att det satt ett vintage urverk i en nyare boett (kan tycka att det inte borde vara så jäkla ovanligt), och att de kräver en förklaring. Det hjälpte inte att jag förklarade läget för Klockmäster som i sin tur förklarade för Schweizarna - nu får jag vänta tills nästa vecka när Omegas servicechef i Sverige är tillbaks så får han ta dialogen med Schweizarna...

Kanske skulle behållt Breitlingen ändå :-(



hade någon satt i en äldre caliber i den?
 

Boris Balkan

Fark you!
Topp