• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite problem manuell uppdragning av automat

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Som titeln lyder så har jag problem när jag ska dra upp en automatare manuellt. Ibland eller ofta "hakar" den automatiska uppdragningen på när jag drar upp den för hand, ibland så att jag kan vrida runt rotorn flera varv. Har förstått att det har något med dålig smörjning att göra, kan ha fel dock.

Är det något som kan ta skada av detta eller kan en service vänta? Klockan är under garanti så jag skulle kunna få detta rätt lätt fixat antar jag men tänker lite som så att "If it ain't broke, don't fix it".
 

rogart-63

Patek
Troligen slitet i bommen och kronhjulet. Kanske mer delar som kan vara slitet. Är det ett ETA 2824-2 så är den troligen kronhjulet. Eller själva fjäderhus bryggan. Vanligt att den slits om man manuellt drar upp hela tiden.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Troligen slitet i bommen och kronhjulet. Kanske mer delar som kan vara slitet. Är det ett ETA 2824-2 så är den troligen kronhjulet. Eller själva fjäderhus bryggan. Vanligt att den slits om man manuellt drar upp hela tiden.
Ajdå låter allvarligt. Är en variant på ETA 07.111, skulle tippa på att den är rätt lik i uppbyggnad som 2824. Läge för att lämna in den?
 

rogart-63

Patek
Ajdå låter allvarligt. Är en variant på ETA 07.111, skulle tippa på att den är rätt lik i uppbyggnad som 2824. Läge för att lämna in den?
Alldrig mekat med ett sånt. Är det under garanti tycker jag nog att dom bör titta på det. Kanske räcker att dra en skruv. så nya verk att det knappt finns nån som servat dom ännu. Ska visa ett skräckexempel på för mycket manuelt drag.
 

rogart-63

Patek
Detta har jag varit med om några gånger.Kugghjlet sliter bort matrial så kronan rappar,
2824worncrownwheelpostcopy.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Är ett automatiskt urverk mer känsligt för manuell uppdragning än en mekanisk?
Inte om allt är som det ska. Men om den inte varit servad på länge och oljorna torra kan det uppstå slitage. Ganska vanligt med gamla, oservade automater att hela rotorn följer med när man drar upp den och då kan det slitas, på bland annat kugghjul.
Men som sagt, inga problem med fräscha automater, många rekommenderar att man drar upp en ca 20-30varv om den legat stilla.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Inte om allt är som det ska. Men om den inte varit servad på länge och oljorna torra kan det uppstå slitage. Ganska vanligt med gamla, oservade automater att hela rotorn följer med när man drar upp den och då kan det slitas, på bland annat kugghjul.
Men som sagt, inga problem med fräscha automater, många rekommenderar att man drar upp en ca 20-30varv om den legat stilla.
Tänker jag rätt om att rotorn i det fallet, när den följer med, också drar upp klockan dåligt eller inte alls?
 

rogart-63

Patek
Lite kanske? Men är den under garan
Tänker jag rätt om att rotorn i det fallet, när den följer med, också drar upp klockan dåligt eller inte alls?
Beror nog lite på kontruktionen av verket. På Certina är vändhjulen känsliga. Likaså ETA . En del andra som tex Seiko har en annan konstruktion. 6138 har liknande 6309 pawl levers.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jo, visst är det så @aptorsken
Men om det nu är så att rotorn följer med runt så genereras inte tillräckligt mycket energi eller inte alls för att klockan ska gå?
 
Topp