• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite problem med en Seiko Kinetic..

ScubaKing

Audemars
Har en nyköpt Seiko Kinetic. Då jag köpte den ny så har den säkert legat rätt länge, inget konstigt med det.

Den hoppas två sekunder i stöten så att säga, den ska hoppa en gång per sekund men gör två. Jag har läst mig till att det kan vara så att klockan är urladdad.
Jag har dragit upp den genom att röra klockan så rotorn aktiveras rätt länge och på olika sätt, kan dock inte få klockan att gå ordentligt.

När jag skakat den rätt länge så går den korrekt med ett hopp i sekunden under kanske 10 minuter, men går sedan tillbaka till att slå två sekunder i stöten så att säga.

Någon som har något tips eller är det bara att returnera?

image.jpg
 

Depp-Erik

Cartier
Snygg klocka!

Om den är köpt ny så är det återförsäljarens problem om den inte funkar som den ska, skicka ett mail eller knata in i butiken eller vad du finner lämpligast beroende på hur du köpte den. Hoppas de löser det smidigt och du får njuta länge av din nya klocka! :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu vet jag inte exakt hur den där funkar.. Jag hade en annan Kinetic modell som hade en liten "powerreserv" mätare på tavlan. Den kunde man även ladda genom att vrida på kronan. Men man fick vrida så fingertopparna sved innan det märktes nämnvärt på "powerreserv" mätaren... Kan vara så att din hoppar dubbelhopp för att visa att den behöver mer kräm?.. Kan du dra upp den manuellt med kronan så sätt dig och vrid till du tröttnar..:)
 

ScubaKing

Audemars
Nu vet jag inte exakt hur den där funkar.. Jag hade en annan Kinetic modell som hade en liten "powerreserv" mätare på tavlan. Den kunde man även ladda genom att vrida på kronan. Men man fick vrida så fingertopparna sved innan det märktes nämnvärt på "powerreserv" mätaren... Kan vara så att din hoppar dubbelhopp för att visa att den behöver mer kräm?.. Kan du dra upp den manuellt med kronan så sätt dig och vrid till du tröttnar..:)

Tack för svar. Du har helt rätt, den behöver troligen mer kräm. Men denna modell kan man inte dra upp med kronan. Man får helt enkelt skaka den så rotorn snurrar. Jag har skakat den i 50 minuter och fått ihop en power reserve på 1 dag, så nog fan får man jobba för reserven :/
 

Snaxxet

Omega
Har en nyköpt Seiko Kinetic. Då jag köpte den ny så har den säkert legat rätt länge, inget konstigt med det.

Den hoppas två sekunder i stöten så att säga, den ska hoppa en gång per sekund men gör två. Jag har läst mig till att det kan vara så att klockan är urladdad.
Jag har dragit upp den genom att röra klockan så rotorn aktiveras rätt länge och på olika sätt, kan dock inte få klockan att gå ordentligt.

När jag skakat den rätt länge så går den korrekt med ett hopp i sekunden under kanske 10 minuter, men går sedan tillbaka till att slå två sekunder i stöten så att säga.

Någon som har något tips eller är det bara att returnera?

image.jpg

Betyder att du behöver ladda upp den, det flesta återförsäljare har laddplatta till Kinetic, så lämna den där över natten så kommer den vara fulladad:):)
 

SeikoSan

Omega
2-Faktor
Finns även DIY-varianter med andra typer av induktionsladdare som kan fungera, typ el-tandborstar. Sök lite så hittar du.
Dom är sega att bygga upp reserv, men det är detsamma åt andra hållet. Så ha den bara på dig så löser det sig.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Kan meddela att jag kört min SKA371 eller "BFK" på två olika tandborstladdare utan att se några resultat efter typ ett dygn på varje. Kanske är boetten alldeles för kraftig eller nått. Att springa runt och skaka som en jävla tok verkar dock funka. Har tagit power indicatorn från "5 sek" till "20 sek" på typ två veckor genom att svänga några minuter om dagen + en del användning.

Ropade hem en på tratten för några hundringar, så jag förväntade mig kanske inget mer. Vilken jävla beater dock! Känns som klockornas Nokia 3310. Fyra år gammal och trycktestar som en ny. Så jag är nöjd!
 

Psykel

Patek
Kanske är helt ute och cyklar, men är inte knappen ovanför kronan till för att visa kraftreserv med sekundvisaren? Har du kollat vad den säger?
Edit: Du har förhoppningsvis fått igång den ordentligt såhär efter en månad. :D
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag har precis samma problem, roterar rotorn som bara den. Bär den flera dagar, sen ligger den 1-2 dagar och dör..

Mycket sämre gångreserv än mekaniska, men jag gissar på att man får skaka armen mer varje dag bara :p
 
Topp