• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite större 60-tals klocka?

Kello

Omega
Jag letar lite efter en dressare från 60 talet. Gillar utseendet på flera av de Omega och Longines som det verkar finnas gott om, men skulle vilja hitta någon som är lite större än de 34-35mm som verkar vara vanligast.
Någon som kan tipsa om någon ref. av dessa alt. annan tilverkare som har någon modell som är lite större?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag letar lite efter en dressare från 60 talet. Gillar utseendet på flera av de Omega och Longines som det verkar finnas gott om, men skulle vilja hitta någon som är lite större än de 34-35mm som verkar vara vanligast.
Någon som kan tipsa om någon ref. av dessa alt. annan tilverkare som har någon modell som är lite större?
Större varianter brukar kallas "jumbo" sök på ebay typ vintage jumbo watch så hittar du säkert en uppsjö .
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Seiko sportsman calendar väger in på 36-37mm utan krona. Här är min från 1964. :)
i9SzOde.jpg
 

Rolfen

Rolex
Som det skrivs tidigare finns det en del som klockar in på 36mm och mer men man får leta lite. Dessutom är det flera som gillar dessa lite större ur så dom brukar vara lite dyrare än sina mindre motsvarigheter. Gillar själv 36mm och har dessa två som favoriter i min samling.
Glashütte hyffsat vanlig och inte speciellt dyr, brukar finnas en del på eBay. Dock finns den även i mindre storlek så man får se upp lite.
Glashutte36mm.jpg


Kismet, ovanlig men enligt mig toksnygg.
NOS_Kismet.jpg
 

Eric W

Omega
Den såg riktigt bra ut, ser större ut än 36-37

Jag tycker klassiska 50/60tals-dressare ofta ser större ut på vrist än vad diametern säger. En gissning är på att det är stor urtalva i förhållande till case etc.
Sitter själv med en Doxa Antimagnetique "Jumbo" på 37mm. Den känns nästan för stor. :)
FullSizeRender.jpg


Riktigt fin Seiko där grodslukarenx
 
Senast ändrad:

Kello

Omega
Som det skrivs tidigare finns det en del som klockar in på 36mm och mer men man får leta lite. Dessutom är det flera som gillar dessa lite större ur så dom brukar vara lite dyrare än sina mindre motsvarigheter. Gillar själv 36mm och har dessa två som favoriter i min samling.
Glashütte hyffsat vanlig och inte speciellt dyr, brukar finnas en del på eBay. Dock finns den även i mindre storlek så man får se upp lite.
Glashutte36mm.jpg


Kismet, ovanlig men enligt mig toksnygg.
NOS_Kismet.jpg
Håller med, Kismet ser riktigt bra ut. Har ju inte testat annat än 34-35mm Omega och Longines på handleden och de bärs för litet mig. Tycker även din Kismet ser något för liten ut. Glashutte ser lite större ut men det beror kanske på bilden.
 

Kello

Omega
Jag tycker klassiska 50/60tals-dressare ofta ser större ut på vrist än vad diametern säger. En gissning är på att det är stor urtalva i förhållande till case etc.
Sitter själv med en Doxa Antimagnetique "Jumbo" på 37mm. Den känns nästan för stor.

Riktigt fin Seiko där grodslukarenx

Den stoleken gillar jag. Får börja "Ebay'a" lite
 

Rolfen

Rolex
Håller med, Kismet ser riktigt bra ut. Har ju inte testat annat än 34-35mm Omega och Longines på handleden och de bärs för litet mig. Tycker även din Kismet ser något för liten ut. Glashutte ser lite större ut men det beror kanske på bilden.

Bägge är 36mm men allt ser smått ut på mina gigantiska armar (220mm). Har dock vant mig vid små klockor men går inte gärna under 35mm om det inte gäller tankar, dom kan nästan vara hur små som helst. Det med storleken är helt klart en vanesak, förr ville jag helst ha klockor över 42mm men nu känns dom extremt klumpiga.
 

Kello

Omega
Bägge är 36mm men allt ser smått ut på mina gigantiska armar (220mm). Har dock vant mig vid små klockor men går inte gärna under 35mm om det inte gäller tankar, dom kan nästan vara hur små som helst. Det med storleken är helt klart en vanesak, förr ville jag helst ha klockor över 42mm men nu känns dom extremt klumpiga.
BTW, Sökte lite på Kismet men hittar inte mer än att det verkar vara swissmade. Vad är storyn bakom dem?
 

Kello

Omega
Startade denna tråden för att få lite tips på någon jumbo vintage. Fastnade direkt för Seiko Sportsman då @grodslukarenx visade sin. Vet inte riktigt varför men tycker det är en jäkligt fin klocka. Letade runt lite smått efter ett bra ex och till slut fick jag lägga vantarna på den första jag såg :)

IMG_0399.JPG
 
Topp