Hej alla!
Känner att jag behöver skriva av mig lite, och samtidigt dela med mig av lite tankar och funderingar...
För lite mindre än en månad sedan köpte jag en "ny" Sinn U1 SDR. Sinn alltså, som tillsammans med Selitta verket ska vara en av de mer driftsäkra klockorna som man kan få tag på.
Klockan togs ut från AD slutet av december 2014. Jag köpte den från den första ägaren den 21 februari. Klockan har alltså varit i drift i runt tre månader.
Den stannade första natten i min ägo, men jag reflekterade inte så värst mycket över det. Säljaren hade väl slutat använda den, eftersom den ändå skulle säljas, resonerade jag, samtidigt som jag stoppade ned den i min winder.
Den 5 mars kontaktade jag dock säljaren och frågade om han hade upplevt något konstigt med gångreserven, vilket han inte gjorde. Förståeligt, eftersom det var den enda klockan han använde. En äkta OWG-kille.
Jag vred upp den manuellt, och då klarade den sig runt 35 timmar. Helt ok i min bok. Eftersom jag alternerar med andra klockor så har jag den i min winder när jag inte använder den.
Tog dock ut den en söndag kväll, efter att den hade snurrat i windern i 48 timmar, fem timmar senare så hade den stannat. Något var alltså fel...
Droppade således förbi AD:n, som var väldigt service-minded. De ville hårdtesta klockan i butiken, först genom deras egna winder, och sedan genom att låta en av killarna få ha den på sig under arbetstid. Till en början så verkade det som att det var falskt alarm. Klockan gick som den skulle, men de skulle höra av sig när de hade mer kött på benen.
I morse fick jag ett mail om att klockan hade stannat klockan elva på natten. Den behövdes skicka iväg på service. Jaha, tänkte jag, tur att det fortfarande är garanti kvar på klockan.
Men... som gammal säljare började jag tänka tillbaka hur det var då jag jobbade i butik. KenKun, stämmer det inte att det finns något som heter 6 månadersregeln? Där man som kund har rätt att häva ett köp om det visar sig vara ett väsentligt fel på varan?
Jag tog upp detta med AD:n, men då hade de redan skickat iväg klockan, med expressbud dessutom.
Känner mig kluven. AD:n har skött sig exemplariskt?, och jag kan förstå att de väljer service, före omleverans / hävning av köp, men samtidigt så känns det väldigt tråkigt för mig, som måste skicka en så pass ny klocka på service.
Det finns egentligen ingen som jag kan klandra? Den första säljaren trodde verkligen att klockan var felfri. AD:n har varit service-minded, och snabb på att svara på mail.
Jag kanske får klandra mig själv då, som hade den i windern... borde ha hårdtestat gångreserven lite mer först. Lätt att vara efterklok.
Men...
Hur hade ni gjort i min situation? Jag antar att det hade underlättat om jag hade rapporterat felet tidigare...
Hade ni försökt häva köpet, eller hade ni bara accepterat att klockan måste iväg på service?
Cheers!
KenKun
Känner att jag behöver skriva av mig lite, och samtidigt dela med mig av lite tankar och funderingar...
För lite mindre än en månad sedan köpte jag en "ny" Sinn U1 SDR. Sinn alltså, som tillsammans med Selitta verket ska vara en av de mer driftsäkra klockorna som man kan få tag på.
Klockan togs ut från AD slutet av december 2014. Jag köpte den från den första ägaren den 21 februari. Klockan har alltså varit i drift i runt tre månader.
Den stannade första natten i min ägo, men jag reflekterade inte så värst mycket över det. Säljaren hade väl slutat använda den, eftersom den ändå skulle säljas, resonerade jag, samtidigt som jag stoppade ned den i min winder.
Den 5 mars kontaktade jag dock säljaren och frågade om han hade upplevt något konstigt med gångreserven, vilket han inte gjorde. Förståeligt, eftersom det var den enda klockan han använde. En äkta OWG-kille.
Jag vred upp den manuellt, och då klarade den sig runt 35 timmar. Helt ok i min bok. Eftersom jag alternerar med andra klockor så har jag den i min winder när jag inte använder den.
Tog dock ut den en söndag kväll, efter att den hade snurrat i windern i 48 timmar, fem timmar senare så hade den stannat. Något var alltså fel...
Droppade således förbi AD:n, som var väldigt service-minded. De ville hårdtesta klockan i butiken, först genom deras egna winder, och sedan genom att låta en av killarna få ha den på sig under arbetstid. Till en början så verkade det som att det var falskt alarm. Klockan gick som den skulle, men de skulle höra av sig när de hade mer kött på benen.
I morse fick jag ett mail om att klockan hade stannat klockan elva på natten. Den behövdes skicka iväg på service. Jaha, tänkte jag, tur att det fortfarande är garanti kvar på klockan.
Men... som gammal säljare började jag tänka tillbaka hur det var då jag jobbade i butik. KenKun, stämmer det inte att det finns något som heter 6 månadersregeln? Där man som kund har rätt att häva ett köp om det visar sig vara ett väsentligt fel på varan?
Jag tog upp detta med AD:n, men då hade de redan skickat iväg klockan, med expressbud dessutom.
Känner mig kluven. AD:n har skött sig exemplariskt?, och jag kan förstå att de väljer service, före omleverans / hävning av köp, men samtidigt så känns det väldigt tråkigt för mig, som måste skicka en så pass ny klocka på service.
Det finns egentligen ingen som jag kan klandra? Den första säljaren trodde verkligen att klockan var felfri. AD:n har varit service-minded, och snabb på att svara på mail.
Jag kanske får klandra mig själv då, som hade den i windern... borde ha hårdtestat gångreserven lite mer först. Lätt att vara efterklok.
Men...
Hur hade ni gjort i min situation? Jag antar att det hade underlättat om jag hade rapporterat felet tidigare...
Hade ni försökt häva köpet, eller hade ni bara accepterat att klockan måste iväg på service?
Cheers!
KenKun