• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite tankar och funderingar om min trasiga klocka...

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej alla!

Känner att jag behöver skriva av mig lite, och samtidigt dela med mig av lite tankar och funderingar...

För lite mindre än en månad sedan köpte jag en "ny" Sinn U1 SDR. Sinn alltså, som tillsammans med Selitta verket ska vara en av de mer driftsäkra klockorna som man kan få tag på.

Klockan togs ut från AD slutet av december 2014. Jag köpte den från den första ägaren den 21 februari. Klockan har alltså varit i drift i runt tre månader.

Den stannade första natten i min ägo, men jag reflekterade inte så värst mycket över det. Säljaren hade väl slutat använda den, eftersom den ändå skulle säljas, resonerade jag, samtidigt som jag stoppade ned den i min winder.

Den 5 mars kontaktade jag dock säljaren och frågade om han hade upplevt något konstigt med gångreserven, vilket han inte gjorde. Förståeligt, eftersom det var den enda klockan han använde. En äkta OWG-kille.

Jag vred upp den manuellt, och då klarade den sig runt 35 timmar. Helt ok i min bok. Eftersom jag alternerar med andra klockor så har jag den i min winder när jag inte använder den.

Tog dock ut den en söndag kväll, efter att den hade snurrat i windern i 48 timmar, fem timmar senare så hade den stannat. Något var alltså fel...

Droppade således förbi AD:n, som var väldigt service-minded. De ville hårdtesta klockan i butiken, först genom deras egna winder, och sedan genom att låta en av killarna få ha den på sig under arbetstid. Till en början så verkade det som att det var falskt alarm. Klockan gick som den skulle, men de skulle höra av sig när de hade mer kött på benen.

I morse fick jag ett mail om att klockan hade stannat klockan elva på natten. Den behövdes skicka iväg på service. Jaha, tänkte jag, tur att det fortfarande är garanti kvar på klockan.

Men... som gammal säljare började jag tänka tillbaka hur det var då jag jobbade i butik. KenKun, stämmer det inte att det finns något som heter 6 månadersregeln? Där man som kund har rätt att häva ett köp om det visar sig vara ett väsentligt fel på varan?
Jag tog upp detta med AD:n, men då hade de redan skickat iväg klockan, med expressbud dessutom.

Känner mig kluven. AD:n har skött sig exemplariskt?, och jag kan förstå att de väljer service, före omleverans / hävning av köp, men samtidigt så känns det väldigt tråkigt för mig, som måste skicka en så pass ny klocka på service.

Det finns egentligen ingen som jag kan klandra? Den första säljaren trodde verkligen att klockan var felfri. AD:n har varit service-minded, och snabb på att svara på mail.

Jag kanske får klandra mig själv då, som hade den i windern... borde ha hårdtestat gångreserven lite mer först. Lätt att vara efterklok.

Men...
Hur hade ni gjort i min situation? Jag antar att det hade underlättat om jag hade rapporterat felet tidigare...
Hade ni försökt häva köpet, eller hade ni bara accepterat att klockan måste iväg på service?

Cheers!
KenKun
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan väl inte häva köpet då du inte köpt klockan ny. Klockan blir lagad kostnadsfritt och du blir glad även om du är utan klockan ett tag. Det blir säkert även förlängd garanti från servicedatumet.

Ser inga problem alls med detta förutom att du blir utan klockan en tid.
 

jandan

Panerai
Tråkigt med strul! Vid privatköp finns inget "att häva köpet inom 6 månader", och tillverkaren har rätt att reparera klockan.
Så har jag för mig att det är, om jag har fel får gärna någon annan rätta mig...
Hoppas det löser sig!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tråkigt med strul! Vid privatköp finns inget "att häva köpet inom 6 månader", och tillverkaren har rätt att reparera klockan.
Så har jag för mig att det är, om jag har fel får gärna någon annan rätta mig...
Hoppas det löser sig!

Jag vet att avtalet är mellan den första köparen och butiken...
Men, säg att jag hade varit första ägaren. Hade jag fått häva köpet då, mot butiken, inte mot den privata säljaren ;)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Du kan väl inte häva köpet då du inte köpt klockan ny. Klockan blir lagad kostnadsfritt och du blir glad även om du är utan klockan ett tag. Det blir säkert även förlängd garanti från servicedatumet.

Ser inga problem alls med detta förutom att du blir utan klockan en tid.


Garantin och certet är dock bundet till klockan? Om jag har all dokumentation, och den första ägaren har skrivit över allt till mig så borde det inte vara något problem?
 

noeLLY

Cartier
Saxat från Konsumentverkets hemsida: "Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade."
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Saxat från Konsumentverkets hemsida: "Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas. Är det till exempel fel på en tröja kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället låset till ugnsluckan gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade."

6 månadersregeln

Dina rättigheter vid fel
Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att
få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande)
få en ny, felfri vara (omleverans)
få avdrag på priset
häva köpet
hålla inne med betalningen
få skadestånd.

"För att du ska ha rätt att häva köpet och få dina pengar tillbaka måste felet anses vara väsentligt."

http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/Reklamera-och-klaga/
 

noeLLY

Cartier
Jag förstår inte, känns lite tvetydigt! Säljaren har rätt att välja står det ju också! Jag kan inte tänka mig att man får häva köpet såfort ett fel uppstår inom 6mån då skulle butikerna vara fyllda av begagnade varor
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag förstår inte, känns lite tvetydigt! Säljaren har rätt att välja står det ju också! Jag kan inte tänka mig att man får häva köpet såfort ett fel uppstår inom 6mån då skulle butikerna vara fyllda av begagnade varor


Det är nog från fall till fall, men bevisbördan ligger i alla fall på säljaren de första 6 månaderna. Jag har själv jobbat i butik, och det fungerar som så att butiken måste skicka produkten tillbaka till tillverkaren, så att man inte förlorar pengar på det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har lite svårt att tyda om du är missnöjd eller om du bara undrar vad du har för rättigheter.
 

legshot

Breitling
Har för mig att återförsäljaren har 3 försök på sig att åtgärda det problem som uppståt. Om problemet kommer tillbaka efter tredje försöket har du rätt att kräva pengar tillbaka eller helt ny produkt (Måste dock vara samma problem som uppståt). Har tyvärr inga källor på detta annat än mitt eget minne, så rätta mig gärna om jag har fel :pompus:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är nog mest ledsen :)
Var också intresserad av att få höra hur ni andra hade gjort.
Gjort och gjort, jag hade personligen tyckt att det var segt, men sett fördelen i att få en nyservad klocka. Skulle gissa på att de helt enkelt byter ut urverket då det borde vara billigare än att serva. Tror du kan lita på Sinn. De gör ju allt själva istället för att låta andra laga deras grejer.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har för mig att återförsäljaren har 3 försök på sig att åtgärda det problem som uppståt. Om problemet kommer tillbaka efter tredje försöket har du rätt att kräva pengar tillbaka eller helt ny produkt (Måste dock vara samma problem som uppståt). Har tyvärr inga källor på detta annat än mitt eget minne, så rätta mig gärna om jag har fel :pompus:
Jo, men det stämmer, men 6 månadersregeln trumphar den :)
 

Cryssarn

Rolex
Nu har jag suttit och läst på om Sinn, och det verkar finnas en del problem med dom? Hört mycket om bezelen på EZM3an, och damm inne i andra modeller. Hur är kvaliteten på Sinn egentligen? Är riktigt sugen på en EZM, men flyttar till USA snart och har inte allt för stor lust att skicka den till Tyskland om den skulle behöva ruckas eller om något annat är fel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har bara ägt en Cryssarn och den kändes ganska basic. Har inte läst något om kvalitetsproblem, men när man gräver på forum om olika märken så hittar man alltid massa skit om andra som haft problem oavsett märke.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Verkligen trist att höra om din klocka. Jag har haft min U1:a i 2,5 månad nu och med undantag för två väldigt dressade tillfällen har jag burit den dygnet runt och inte känt någon som helst lust att byta klocka. Helt sjukt. Jag tror på allvar att jag börjar bli en OWG. Har till och med funderingar på att sälja av några klockor för de känns helt irrelevanta sedan min U1:a landade.

Hoppas allt löser sig med din klocka så att du äntligen kan njuta av den ordentligt!

/Henrik
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Verkligen trist att höra om din klocka. Jag har haft min U1:a i 2,5 månad nu och med undantag för två väldigt dressade tillfällen har jag burit den dygnet runt och inte känt någon som helst lust att byta klocka. Helt sjukt. Jag tror på allvar att jag börjar bli en OWG. Har till och med funderingar på att sälja av några klockor för de känns helt irrelevanta sedan min U1:a landade.

Hoppas allt löser sig med din klocka så att du äntligen kan njuta av den ordentligt!

/Henrik

Tack! Det ordnar nog sig, tråkigt att vara utan den dock :(
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Gäller inte garanti mellan butiken och ursprungliga köparen? Har för mig att det inte gäller dig i det här fallet och då bör du således vara glad att du får det här på garantin. Fick lära mig det på senaste GTGn när vi besökte Nymans Ur. Blev rätt sent den kvällen/natten så jag kan ha fel.

Det här säger Konsumentverket:
image.jpg
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har ni någonsin hört om, eller rent av varit med om det själv, att ett köp hävs eller man får en utbytesklocka vid fel på den ursprungliga? Som jag har förstått kör ADs bara ner klockan till service center vid garantiåtgärder och tillverkaren får serva/åtgärda problemet!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Gäller inte garanti mellan butiken och ursprungliga köparen?
Jo. Generellt sett så gäller garantin mellan affären som sålde varan och den ursprungliga köparen, och då är det (oftast) tillverkaren som backar upp säljaren. Ibland gäller garantin mellan tillverkaren och köparen. Det är den ursprungliga köparen som det gäller, inte om varan säljs vidare till någon annan. Vad som gäller om varan säljs vidare till en näringsidkare som sedan säljer vidare till privatperson vet jag inte riktigt. Det var en lång diskussion om garantier etc. höstas - hittar inte tråden.

Jag har inte läst garanti-villkoren för de klockor som jag äger, men antingen så står det i villkoren att garantin följer klockan och inte ursprungsköparen, eller så tar AD/tillverkaren ett garantiärende för en klocka köpt begagnad på ren goodwill. Det brukar aldrig vara några problem - men jag tror inte att man som köpa-begagnad-klocka-konsument bara för det skall ta garantin för given (i alla fall för andra varor än fina klockor).

Den lagstadgade 3-åriga reklamationsrätten vi har i Sverige gäller endast för ursprungsköparen för en vara köpt i Sverige .
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har ni någonsin hört om, eller rent av varit med om det själv, att ett köp hävs eller man får en utbytesklocka vid fel på den ursprungliga? Som jag har förstått kör ADs bara ner klockan till service center vid garantiåtgärder och tillverkaren får serva/åtgärda problemet!
Näe. Oftast så brukar väl service centret fixa problemet efter max två gånger... (Kanske byter de hela urverket.) Som konsument har du rätt att vägra en tredje omgång av reparation för samma fel och då får säljaren hitta en annan lösning.

Men jag skulle tro att om klockan trillar i golvet för att länken var feltillverkad och det blir en rejäl skada, då får man nog en ny klocka...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Gäller inte garanti mellan butiken och ursprungliga köparen?

Jo. Generellt sett så gäller garantin mellan affären som sålde varan och den ursprungliga köparen, och då är det (oftast) tillverkaren som backar upp säljaren. Ibland gäller garantin mellan tillverkaren och köparen. Det är den ursprungliga köparen som det gäller, inte om varan säljs vidare till någon annan. Vad som gäller om varan säljs vidare till en näringsidkare som sedan säljer vidare till privatperson vet jag inte riktigt. Det var en lång diskussion om garantier etc. höstas - hittar inte tråden.

Jag har inte läst garanti-villkoren för de klockor som jag äger, men antingen så står det i villkoren att garantin följer klockan och inte ursprungsköparen, eller så tar AD/tillverkaren ett garantiärende för en klocka köpt begagnad på ren goodwill. Det brukar aldrig vara några problem - men jag tror inte att man som köpa-begagnad-klocka-konsument bara för det skall ta garantin för given (i alla fall för andra varor än fina klockor).

Den lagstadgade 3-åriga reklamationsrätten vi har i Sverige gäller endast för ursprungsköparen för en vara köpt i Sverige .



Som sagt... jag känner till att garantin oftast bara gäller den första köparen, för det är den som ingår ett avtal med butiken, men... just när det gäller klockor, så har jag alltid trott att klockan är bundet till certet, och inte den första ägaren.

Vad är i så fall poängen med alla annonser här på KS, där säljaren säljer sin begagnade klocka lite dyrare, bara för att den är x antal månader gammal?
Är det meningen att man måste jaga rätt på säljaren om klockan måste lämnas in på garanti, låter i så fall väldigt omständligt?

Säg att man köper en ny klocka hos en AD utomlands... Du har ju fortfarande rätt att lämna in den hos en svensk AD, fast det är förståeligt om man måste stå för frakten själv, om den nu skulle skickas iväg... eller så tar tillverkaren på sig detta. Ingen aning :)

Måste googla lite mer om detta :)
 

Calfen

Panerai
Trist! Förstår dig om du vill häva köpet hade troligtvis känt samma sak. En situation lik denna gör att man tappar tron på klockan/märket även om det var ett måndagsexemplar och att den kommer att funka perfekt efter service så är känslan inte lika bra längre.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Trist! Förstår dig om du vill häva köpet hade troligtvis känt samma sak. En situation lik denna gör att man tappar tron på klockan/märket även om det var ett måndagsexemplar och att den kommer att funka perfekt efter service så är känslan inte lika bra längre.


Jo, hävning av köp hade varit smidigast, och jag skulle förmodligen ha tryckt på det mer, om jag var den första köparen. För det kan ändå inte vara "ok" att skicka en tre månader gammal klocka på service?

Förhoppningsvis så blir jag inte av med den så länge, och att den tickar på som den ska efter servicen :)
 
Topp