• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite tankar om Breitling

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Breitling, fina klockor av hög kvalitet där samtliga är kronometer klassade. men ändå så verkar Breitling få ganska lite kärlek där ute på många forum. Ibland går det så långt att det anfalls och kallas turk blingbling. Jo, jag erkänner jag har också varit där och inte tittat ens åt Breitling. Men på senare tid har jag kommit att ändra attityd av märket och gillar flertalet modeller, särskilt Superocean Heritage med blå urtavla på mesharmband. Breitling som märke verka få ganska mycket skit som verkar vara baserat på rena fördomar. För i själva verket är det ju riktigt fina klockor!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med du..
Tycker de har en del riktigt fina klockor. Skulle gärna ha en Blackbird eller en Chronomat gärna med deras egna verk. Tyvärr så drösar det inte av dem på begagnat marknaden. Men till tröst har jag ju denna som sitter på armen idag faktiskt.
2cbd1e7c88b0496659657abcff969495_zps1f72431e.jpg


Nu är det väl som att svära i kyrkan och skriva detta till dig men faktum är att det var just denna Bratte som gjorde att jag backade på ett köp av en MarineMaster i veckan :eek:
Jag var och kikade,klämde och kände på en SBDX001 och i tankarna så jämförde jag den med min "Stålfisk" och tyvärr så fick Seikon stryk på varenda punkt. Jag säger tyvärr för jag ville verkligen testa Seikon men med tanke på att "Stålfisken" och MarineMastern betingar ungefär samma värde(begagnat) så är det i alla fall min åsikt att man får mer för sina slantar med en Bratte.. Att denna går i princip spot on vad gäller tidhållningen gör mig bara mer övertygad om att Breitling kan göra "bra skit"
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
RicVin skrev:
Håller med du..
Tycker de har en del riktigt fina klockor. Skulle gärna ha en Blackbird eller en Chronomat gärna med deras egna verk. Tyvärr så drösar det inte av dem på begagnat marknaden. Men till tröst har jag ju denna som sitter på armen idag faktiskt.
2cbd1e7c88b0496659657abcff969495_zps1f72431e.jpg


Nu är det väl som att svära i kyrkan och skriva detta till dig men faktum är att det var just denna Bratte som gjorde att jag backade på ett köp av en MarineMaster i veckan :eek:
Jag var och kikade,klämde och kände på en SBDX001 och i tankarna så jämförde jag den med min "Stålfisk" och tyvärr så fick Seikon stryk på varenda punkt. Jag säger tyvärr för jag ville verkligen testa Seikon men med tanke på att "Stålfisken" och MarineMastern betingar ungefär samma värde(begagnat) så är det i alla fall min åsikt att man får mer för sina slantar med en Bratte.. Att denna går i princip spot on vad gäller tidhållningen gör mig bara mer övertygad om att Breitling kan göra "bra skit"

Angående Steelfishen kan jag inte göra en konkret bedömning/jämförelse eftersom jag aldrig hanterat den. Kul att du är nöjd med den, det är ju verkligen en ikonisk modell. Gör en recension av den! Kul med lite läsning.
 

RosaCasio

Cartier
Har också tyckt att Breitling varit lite för blingiga för min smak men sen så fick jag upp ögonen för Superocean Heritage.
Ska nämligen iväg till USA där priset verkar vara mycket bättre än hemma i Sverige.
Har en dragning åt rena urtavlor och genomskinliga baksidor, kan man få båda och i en Breitling?

Infogar bild på SuperOcean Heritage som jag blev sugen på.

173963d1238494111-recommend-lifetime-watch-between-%A3500-%A31300-o_breitling_superocean_heritage2.jpg
 

Ricrob

Patek
80talisten skrev:
Breitling, fina klockor av hög kvalitet där samtliga är kronometer klassade. men ändå så verkar Breitling få ganska lite kärlek där ute på många forum. Ibland går det så långt att det anfalls och kallas turk blingbling. Jo, jag erkänner jag har också varit där och inte tittat ens åt Breitling. Men på senare tid har jag kommit att ändra attityd av märket och gillar flertalet modeller, särskilt Superocean Heritage med blå urtavla på mesharmband. Breitling som märke verka få ganska mycket skit som verkar vara baserat på rena fördomar. För i själva verket är det ju riktigt fina klockor!

Pratade med en före detta butikschef på Nymans om just Breitling's dåliga rykte för inte så länge sedan.
Han berättade då sin teori, baserad på en del statistik blandat med hörsägen, att Breitling's rykte skjöts i sank av de egna kunderna under den tiden då de storlanserade sig t.ex. I Sverige. De vände sig till en speciell målgrupp som var/är lite "out there" och ville ha en klocka med en design som stack ut med lite mer bling än många av konkurenterna, och hamnade på en och annan "nyriks" arm, såväl hantverkare och yuppies som ville ha en klocka som andades "det går bra nu!".
Detta i en era då automatiska verk inte var nytt på ngt sätt men ändå inte ngt som gemene man förstod sig på. Därför hamrade och spikades det på för fullt och en hel del klockor pajjade, varav ägarna lackade ur och pratade ner märket, allt pga oförstånd eller okunnighet. Detta är en teori som jag inte rycker låter helt uppåt väggarna, även om jag har svårt att tro att det är hela sanningen och svaret på märkets rykte helt och hållet. Sedan ska man nog inte direkt säga att de har dåligt rykte heller.. Många fler som ser min/mina Breitling's berömmer den och utbrister just "det går bra nu!", än de som kallar de för skräpklocka eller turkbling.
Och visst finns det kärna i "turk" bla bla bla, eftersom en hel del killar och tjejer med utlänskt påbrå dras till designen, samtidigt som det är ett av de mer kopierade märkena. Samma sak fick jag höra när jag körde BMW M3 men vem f*n brys sig, det är ju bara avundsjuka! ;)

Jag gillar Breitling, punkt!

Här är min som sitter på as we speak:

8E16514B-6318-4005-B0D0-C1300B06FB73-11953-0000195644A3E7BC_zps6495c757.jpg

Och här är de två andra jag ägt:
70CA7DB0-BA17-4FFE-B9E9-25FEFE8C7BA4-2584-000008DD5AB80BBA.jpg

385d4fd7.jpg
 

Ricrob

Patek
RosaCasio skrev:
Har också tyckt att Breitling varit lite för blingiga för min smak men sen så fick jag upp ögonen för Superocean Heritage.
Ska nämligen iväg till USA där priset verkar vara mycket bättre än hemma i Sverige.
Har en dragning åt rena urtavlor och genomskinliga baksidor, kan man få båda och i en Breitling?

Infogar bild på SuperOcean Heritage som jag blev sugen på.

173963d1238494111-recommend-lifetime-watch-between-%A3500-%A31300-o_breitling_superocean_heritage2.jpg
SOH är superfin men väldigt lite "Breitling" om du förstår? Gillar man bara den, så gillar man som sagt inte Breitling i det stora sett. Men vad gör det? Gillar man den, så köper man den och gillar man ett annat märke med annan desigt, så köper man dem!

Rena tavlor och glasbaksida, då får du kika mot annat märke, mig veterligen.
 

RosaCasio

Cartier
Ricrob skrev:
RosaCasio skrev:
Har också tyckt att Breitling varit lite för blingiga för min smak men sen så fick jag upp ögonen för Superocean Heritage.
Ska nämligen iväg till USA där priset verkar vara mycket bättre än hemma i Sverige.
Har en dragning åt rena urtavlor och genomskinliga baksidor, kan man få båda och i en Breitling?

Infogar bild på SuperOcean Heritage som jag blev sugen på.

173963d1238494111-recommend-lifetime-watch-between-%A3500-%A31300-o_breitling_superocean_heritage2.jpg
SOH är superfin men väldigt lite "Breitling" om du förstår? Gillar man bara den, så gillar man som sagt inte Breitling i det stora sett. Men vad gör det? Gillar man den, så köper man den och gillar man ett annat märke med annan desigt, så köper man dem!

Rena tavlor och glasbaksida, då får du kika mot annat märke, mig veterligen.

Den är rätt lik min PO och det är kanske det jag gillar. Den känns precis som du säger väldigt lite "Breitling" och då kanske det är bättre att bara leta efter ett annat märke?
Breitling utan vingarna i märket är för att det inte är en "flygarklocka" ?
Antar annars att Navitimer är den modellen man mest förknippar med Britling.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Ricrob skrev:
SOH är superfin men väldigt lite "Breitling" om du förstår? Gillar man bara den, så gillar man som sagt inte Breitling i det stora sett. Men vad gör det? Gillar man den, så köper man den och gillar man ett annat märke med annan desigt, så köper man dem!

Precis vad jag tänkte, SOH är min favoritmodell från Breitling, för att den inte ser ut som en Breitling :D
 

Ricrob

Patek
Aquaracer2 skrev:
Ricrob skrev:
SOH är superfin men väldigt lite "Breitling" om du förstår? Gillar man bara den, så gillar man som sagt inte Breitling i det stora sett. Men vad gör det? Gillar man den, så köper man den och gillar man ett annat märke med annan desigt, så köper man dem!

Precis vad jag tänkte, SOH är min favoritmodell från Breitling, för att den inte ser ut som en Breitling :D
Jag hör dig! Själv gillar jag den också men är helt klart ett "raider-fan, som synes! *här skulle jag vilja ha den rockande smiley' som headbangar*
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Breitling är mer än uppblåsta tvåtonschonomater vilket somliga inte verkar förstå. Mycket av dissningen ligger säkert i att Rolexfolket är självgoda och behöver något att racka ned på när det inte passar att dissa Omega.

Vad är Breitling? Vad är (tag) Heuer? Vi ser nog alla olika på detta. För mig som är lite bakåtsträvare är Breitling:

mbreitlingf01.jpg


Breilting-superocean-vintage-2.jpg


BreitlingSuperOceans.JPG


5520162601_3f1e12001d_z.jpg


DSC_0049-1.jpg


75567d1197704829-vintage-breitling-discovered-98ba_3.jpg


images



Och här är mina Breitling, bland annat den första Chronomaten från 40-talet:

DSCN0860.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ricrob skrev:
80talisten skrev:
Breitling, fina klockor av hög kvalitet där samtliga är kronometer klassade. men ändå så verkar Breitling få ganska lite kärlek där ute på många forum. Ibland går det så långt att det anfalls och kallas turk blingbling. Jo, jag erkänner jag har också varit där och inte tittat ens åt Breitling. Men på senare tid har jag kommit att ändra attityd av märket och gillar flertalet modeller, särskilt Superocean Heritage med blå urtavla på mesharmband. Breitling som märke verka få ganska mycket skit som verkar vara baserat på rena fördomar. För i själva verket är det ju riktigt fina klockor!

Pratade med en före detta butikschef på Nymans om just Breitling's dåliga rykte för inte så länge sedan.
Han berättade då sin teori, baserad på en del statistik blandat med hörsägen, att Breitling's rykte skjöts i sank av de egna kunderna under den tiden då de storlanserade sig t.ex. I Sverige. De vände sig till en speciell målgrupp som var/är lite "out there" och ville ha en klocka med en design som stack ut med lite mer bling än många av konkurenterna, och hamnade på en och annan "nyriks" arm, såväl hantverkare och yuppies som ville ha en klocka som andades "det går bra nu!".
Detta i en era då automatiska verk inte var nytt på ngt sätt men ändå inte ngt som gemene man förstod sig på. Därför hamrade och spikades det på för fullt och en hel del klockor pajjade, varav ägarna lackade ur och pratade ner märket, allt pga oförstånd eller okunnighet. Detta är en teori som jag inte rycker låter helt uppåt väggarna, även om jag har svårt att tro att det är hela sanningen och svaret på märkets rykte helt och hållet. Sedan ska man nog inte direkt säga att de har dåligt rykte heller.. Många fler som ser min/mina Breitling's berömmer den och utbrister just "det går bra nu!", än de som kallar de för skräpklocka eller turkbling.
Och visst finns det kärna i "turk" bla bla bla, eftersom en hel del killar och tjejer med utlänskt påbrå dras till designen, samtidigt som det är ett av de mer kopierade märkena. Samma sak fick jag höra när jag körde BMW M3 men vem f*n brys sig, det är ju bara avundsjuka! ;)

Jag gillar Breitling, punkt!

Här är min som sitter på as we speak:

8E16514B-6318-4005-B0D0-C1300B06FB73-11953-0000195644A3E7BC_zps6495c757.jpg

Och här är de två andra jag ägt:
70CA7DB0-BA17-4FFE-B9E9-25FEFE8C7BA4-2584-000008DD5AB80BBA.jpg

385d4fd7.jpg

Grymt bra skrivet! det låter som en rimlig förklaring. Det finns alldeles för mycket okunniga människor som inte borde äga en kvalitetsklocka. Jag tycker man ska kunna uppskatta en fin klocka för vad den är oavsett om det handlar om en Breitling, Rolex, Seiko eller vad det nu är för märke.
 

Ricrob

Patek
Måste baa tillägga att Aurum har helt rätt och verkligen, Breitling är inte bara tvåtons blingklockor med UTC på länken och raiders, utan har en gedigen historia som "nyttoklockor". När jag nämnde att man inte gillar Breitling om man gillar SOH, så är det i min mening, pga att jag själv snöat in på Breitlings design á la 80-tal och framåt dvs Chronomat, Windrider, Auerspace osv. och det är mig veterligen de modellern med det designspråket som förknippas med dålig kvalle och "turk-blingklockor" och inte Navitimers och vintage SuperOcean's. Likheten mellan de gamla SO och den nya hyllningen/homagen SOH är slående och fantastisk och som sagt gillar jag den starkt och även Navitimer! Hmm, det verkar som jag gillar Breitling helt enkelt... Aurum, igen, din gamla Chronomat är FANTASTISK!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har själv blivit något förvånad över att jag gillar deras modeller mer och mer de senaste åren. Begagnatpriserna är dessutom bra internationellt.

Har varit sugen på både steelfish och aerospace. Problemet är att de flesta modellerna är så höga att de sitter helt kaiko på handleden. Aerospacen provade jag hos en AD, men den kändes extremt plastig. Sjukt fin på bilder, men titanen gjorde att den kändes som en leksak i kombination med att vridringen kändes pinsamt dålig. Har även läst om många exemplar som behövt nya kronor, då de gått sönder.

Kan jag tänka mig en? -Absolut. Kommer det bli någon? -Troligtvis inte.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar några av de som @aurum postade ovan...de äldre är riktigt fina. Det nuvarande utbudet är jag pinsamt ouppdaterad på. Har iofs testat Superocean Heritage och gillade den skarpt...
 

Tommytvigg

Cartier
Köpte härom veckan en Breitling Headwind med blå tavla. Jag är så sjukt nöjd med den. Tyngden, djupet i klockan, ja allt med den tycker jag är underbart.
Min SubC får inte mycket är tid för tillfället.
Vad andra människor tycker om Breitling bryr jag mej inte ett skit om :lol: så länge jag är nöjd!

Mvh Tommy
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tommytvigg skrev:
Köpte härom veckan en Breitling Headwind med blå tavla. Jag är så sjukt nöjd med den. Tyngden, djupet i klockan, ja allt med den tycker jag är underbart.
Min SubC får inte mycket är tid för tillfället.
Vad andra människor tycker om Breitling bryr jag mej inte ett skit om :lol: så länge jag är nöjd!

Mvh Tommy

Släng upp en bild! :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tyvärr hör jag väl till de som inte riktigt ser storheten med designen. Jag gillar gamla Navitimers så länge som de sitter på någon annans arm. Annars är de väldigt tråkiga och jag kan inte komma från tanken att alla dörrvakter har en ful bratte med enorma siffror på den sneda ur&penn-länken. Jag tror säkert klockona är toppen på alla sätt men jag kan bara inte låta bli att tycka det är lite Tag-Heuer över dem.

Sorry.. :?

Det sagt så finns det säkert många som tycker risiga vintagerollar är som skit. Tur att alla kan tycka olika. Brukar ofta peta in Panerai i samma fack men skillnaden är att jag då och då vill ha en Panerai. Det händer aldrig med Tag och Breitling. :(
 

Tommytvigg

Cartier
Denke skrev:
Tommytvigg skrev:
Köpte härom veckan en Breitling Headwind med blå tavla. Jag är så sjukt nöjd med den. Tyngden, djupet i klockan, ja allt med den tycker jag är underbart.
Min SubC får inte mycket är tid för tillfället.
Vad andra människor tycker om Breitling bryr jag mej inte ett skit om :lol: så länge jag är nöjd!

Mvh Tommy

Släng upp en bild! :)

Hmmm hur fan gör man då :) surfar med paddan, ska läsa foto tråden.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Första bilden som Ricrob skickade på den lite Rolex Day Date insprierade gillar jag skarpt! sjukt snygg...
 

Ricrob

Patek
Tommytvigg skrev:
Denke skrev:
Tommytvigg skrev:
Köpte härom veckan en Breitling Headwind med blå tavla. Jag är så sjukt nöjd med den. Tyngden, djupet i klockan, ja allt med den tycker jag är underbart.
Min SubC får inte mycket är tid för tillfället.
Vad andra människor tycker om Breitling bryr jag mej inte ett skit om :lol: så länge jag är nöjd!

Mvh Tommy

Släng upp en bild! :)

Hmmm hur fan gör man då :) surfar med paddan, ska läsa foto tråden.
Lathund! ;)

1. Hämta hem photobuckets app
2. Signa in dig
3. Ta en bild på snyggodinkan med paddan (bra belysning tack!)
4. Gå in på photobucket appen
5. Logga in om inte redan gjort
6. Photobucket kommer säga att det finns nya bilder och fråga om du vill ladda upp, tryck ja
Om den i te frågar, tryck på upload media knappen och välj choose existing, alt take picture och ta en ny bild
7. Vänta tills den är uppladdad
8. Tryck på my album och ev på uppdatera knappen
9. Tryck på bilden
10. Tryck på "i" längst ner till höger
11. Tryck på raden längst ner IMG för att kopiera
12. Klistra in i tråden

Så, sätt fart! :D
 

Ricrob

Patek
80talisten skrev:
Första bilden som Ricrob skickade på den lite Rolex Day Date insprierade gillar jag skarpt! sjukt snygg...

Tackar! Det är en Headwind, alltså precis en sådan som Tommy förhoppningsvis pistar bild på snart, fast min har svart tavla och Pro-II länk.
 

Ricrob

Patek
80talisten skrev:
Ricrob skrev:
80talisten skrev:
Första bilden som Ricrob skickade på den lite Rolex Day Date insprierade gillar jag skarpt! sjukt snygg...

Tackar! Det är en Headwind, alltså precis en sådan som Tommy förhoppningsvis pistar bild på snart, fast min har svart tavla och Pro-II länk.

Vad är det för listpris på en sådan?

Det var en diskussion uppe om det ganska nyligen iom att Tommy började leta runt och det sades allt från 13k och en bit över 20k. 13 tror jag är mycket svårt att hitta en för men realistiskt 15-23 beroende på skick och tillbehör, skulle jag vilja säga. Kolla in den med vit tavla, mm mm mm! Det var en sådan jag letade efter men hittade ingen, blev hetsig och klippte den svarta av Jonaz. Ett val jag inte ångrar, då tavlan är gjord i silver, som lackas och index och text slipas ut, vilket är underbart i solsken. Nackdelen med den vita är att index är svartmålade, så den effekten försvinner men ändå, den cremevita färgen är fantastisk!
Obs! De tillverkades bara ett par-tre år i början av 2000-talet, så de börjar bli lite till åren.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den ser ju riktigt bra ut! Fast jag har lite problem med designen på bezeln på många Breitling...men det är ju en smakfråga. :)
 

Tommytvigg

Cartier
Ricrob skrev:
Lovely Tommy, ser super ut! Den är borstad va? Är den servad och polerad/borstad ngn gång?

Grattis igen!

Tackar :D
Det stämmer, den är borstad. Ja den är servad 2010. Vet faktiskt inte om den är polerad, jag tror inte det.
Det var när du hade paketöppning på TTT som jag fick upp ögonen för denna modell. Blev helt såld och jagade som en tok efter en sådan, tills jag fick en på posten :cool:

Mvh Tommy
 
Topp