• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite vilse i klock"pannkakan"...

Rivalen

Rolex
Schabblade bort möjligheten att kolla in vintage Rolex 5513 mfl igår på GTG. Kanontrevligt - än en gång tack alla med Zed o Vanilglass i spetsen. Hade så trevligt så att tiden rann ifrån mig och plötsligt var jag en halvtimma sen utan att ha kollat på någon 5513.

Vilse? Ja - jag är ganska säker på att en modern Rolex typ 114060 är för mkt bling för mig och för lite sport. Ceramic insert glimmar som tusan i solen (i-landsproblem absolut). Bra allround säkert. Så min 114060 lotterivinst från 2013 går till min dotter och det blir kanon, men vad skall jag göra nu då? Jag hoppas kunna göra ett inköp i höst.

Blancpain FF - för dyr annars hade den suttit. Lemania TG 195 - kanske. Lemania Viggen - går de att få tag i? Speedy 3572.50 är en kandidat. Rolex 5513 head only på Bond true regimental colours NATO - klart tänkbart men då skall så mycket som möjligt av bling typ vitguldindex etc bort.

Jag tror max 35k - i det häradet. Har ni lust att berätta vilken 5513 jag skall titta efter och vilken klocka av annan modell eller märke med lite bakgrund har jag glömt att tänka på?

Tacksam för alla inputs! :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är vintage ett krav? Annars kanske Explorer II som David föreslog eller kanske en Explorer I (39mm, ref 214270) kan vara något? Jag är väldigt nöjd med min. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du tycker nya submariners är för blingiga för att kännas sportiga, vilket jag kan hålla med om, så kanske en beggad Rolex Milgauss 116400GV på gummi fungerar (Känns lite sportigt med grönt glas), om du nu nödvändigtvis måste ha Rolex. Annars är väl Explorer II ett bra alternativ, då den inte heller är så blingig. En opolerad/sliten 5513 skulle säkert funka också, men då måste den vara ganska medfaren (åtminstone en massa swirls, och nedsliten vridringskrans), annars kan de också se rätt så blingiga ut.

Lycka till i jakten!
 

trumpetera

Panerai
Jag tycker du skall behålla din!

Den har varit din från början, använd den, sätt dina märken i den, om ett tag anses/känns den inte så "blingig" längre.

Du skapar din historia ihop med dinkan!


Se'n kan du ju köpa en gammal också.....!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Eftersom du nämnde Blancpain, så är denna inte helt olik fast till ett lägre pris.
Glashutte Original Sport evo

Något som ligger i min "kundvagn" framöver iaf

Glashutte-Original-Sport-Evolution-Watch-91.jpg
 

Rivalen

Rolex
GO Sports Evo - den hade jag förbisett. Den är en kandidat bland moderna sport som går att ha till kavajen också. Och tydliga visare behöver jag så den är mkt passande på många sätt. Möjligen saknar den tradition som sportklocka??
Cheers!:D
 
Topp