• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbakadragen Lite vintage till mellandagarna? Seiko Sportsmatic [SÅLD] och "Suja" skinndykare

juanstman

Basic
Pledge Member
2-Faktor
Det här gör ont. På grund av skattesmäll, skilsmässa, sju svåra år och inte minst nya grejer på ingång släpper jag två klockor jag gillar väldigt mycket.

[SÅLD] 1. Seiko Sportsmatic 6619-8120 från 1966 på beads of rice. Oförskämt fräsch dressare. En japansk DJ-utmanare. Pris: 1700 kr + frakt. [SÅLD]

2. "Suja", obskyr Swiss Made skinndykare, troligen tidigt 70-tal. En frän diver med alla de rätta attributen för den som är lagd åt det hållet. Budade hem den på bukten för 3300 kr i september 2016. KS-pris: 2800 kr + frakt. EDIT: Nytt pris 2600 kr eftersom någon hann norpa ett av de medföljande banden (stingrockan)

Hårdfakta
Boett: Helt i rostfritt stål, polerat utförande med borstad screw-back. Storlek: ca. 36 x 46 mm, 19 mm mellan bandhornen. Friktionsbezel i stål med jämnt och korrekt motstånd. Påminner mycket om Aquastar 60. Mycket bra skick, utan större repor och dings.

Verk: Automatiskt Felsa 4007. Halvsnabb-inställning av datum. Ska ha servats av den tidigare ägaren, en urmakare i Frankrike, men jag har inga papper på det. Har ingen anledning att tro något annat med tanke på hur bra det går, inom +- 20 s/24 h och med problemfri datumväxling.

Glas: Kupat plexi med några smärre repor vid kl. 3 samt mindre chip vid kl. 4. Fick tyvärr inte till någon bild där detta syns tydligt.

Urtavla: Svart med en i mitt tycke underbar "gold dust"-patina. Tim- och minutvisare sannolikt relumade alt. utbytta då deras lysmassa är piggare än indexens.

Armband: Gummi i Tropic-stil. Så gott som oanvänt. Skickar även med ett band i stingrocka (se bild) som jag tycker går riktigt fint ihop med urtavlan. EDIT: någon norpade bandet separat så det kommer inte med

Retur inom 24 h från mottagande. Möjligt med f2f i Örebro. Ej retur vid f2f.


Suja_4_1.jpg

Suja_1.jpg

Suja_2.jpg

Suja_3.jpg

seiko_1.jpg

seiko_2.jpg

seiko_3.jpg

seiko_4.jpg


Hårdfakta, Seiko
Boett: Helt i rostfritt stål, polerat utförande, snap-back. Storlek: ca. 36 x 43 mm, 19 mm mellan bandhornen. Helt skarpa kanter. Onormalt lite repor med tanke på ålder, men av allt att döma aldrig polerad.

Verk: Automatiskt med dag och datum. Snabbinställning av datum. Ej snabbinställning av dag. Saknar manuell uppdragning. Servicehistorik okänd, men dag och datum växlar ok och verket håller tiden mycket bra, klart inom +- 20 s/24 h.

Glas: Top-hat plexi i mycket bra skick. Några mindre ojämnheter finns, men jag kan inte hitta många regelrätta repor.

Urtavla: Vit med sunburst-effekt. Visare, index och tavla i vad som närmast liknar nyskick.

Armband: Beads of rice i rostfritt stål med fjädrande ändlänkar. Helt oanvänt när jag köpte klockan för drygt ett år sedan och har behandlats varsamt sedan dess. Seiko-signerat men ej original till denna modell.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp