• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten fråga kring Kaplans klockor.

Fredgusta

Panerai
Kanske en "dum" fråga, men jag vet att ks är snabbare att ge ett svar än Kaplans.

Hur väl fungerar klockorna som kaplans har liggandes ute i butik? När det står defekt förstår jag att de inte funkar men om inget är skrivit i beskrivningen hur väl går klockan? Är de nästintill defekta? Har ni några tidigare erfarenheter kring gångreserv? Avvikelser i tid per dygn?

Tack för svaren.
 

M.U

Rolex
Oftast brukar de väl skriva ut att det är tex "defekt urverk, tavla, länk" osv? Att en klocka är defekt på något vis kan ju betyda tusen olika saker... Tror du får bäst svar från dom :)
 

Voro

Breitling
Generellt sett tar Kaplans inget ansvar för urverkens funktion som jag förstått det. De säljer uren som "antika föremål" inte "tidshållare".
 

Josef B

Bestraffaren
Generellt sett tar Kaplans inget ansvar för urverkens funktion som jag förstått det. De säljer uren som "antika föremål" inte "tidshållare".
Det roliga är att en del som läggs ut på auktion skulle kunna vara några år gamla bara.
Har själv undrat hur de förhåller sig till sådana moderna ur.
 

Apansson

Torpare
När min klocka var på kaplans så stod det inget om att den var "defekt" trots det uppenbara servicebehovet. Defekt bör betyda att något är fel. Sjukt diffust uttryck, men där har du något att gå på i alla fall.
 

Kai Kobra

Cartier
2-Faktor
Kan betyda lite vad som helst som antytts ovan. Vid mitt senaste köp från Kaplans med angivande av att klockan var "defekt" så gick den inte överhuvudtaget (vilket iofs inte kom som en chock).
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
De jag har köpt där har gått förvånansvärt bra, köper man defekt/ fungerar ej så är det väl en chansning. På dyrare ur tror jag iofs att deras urmakare har undersökt klockan lite bättre än ett med utropspris på 50:- Där kan du säkert få en kvalificerad gissning på vad som är fel.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det går ej att svara på. Du måste kolla de klockor du är intresserad av på visningen. Jag har köpt klockor märkta defekta som fungerat utmärkt men också de som varit paj. Om man bryr sig väldigt mkt om tidsavvikelse per dygn ska man nog undvika att ropa in klockor som är märkta som defekta:)
 

JohnDoe

Rolex
Kaplans föredrar att friskriva sig i möjligaste mån. När jag har frågat dem så betyder defekt att det kan vara vad som helst från stendöd till servicebehov. Utgå från att allt du köper där behöver service.
 
Kaplans tar inget ansvar för tidshållning, som jag förstår det så om dom skriver defekt på en klocka så funkar den inte helt enkelt, det kan vara en enkel fix att fjädern är av eller att hela urverket är kass, skriver dom inte defekt så betyder det typ att dom har testat att dra upp den och den tickade igång, dock så kan den dra sig typ 5tim/dygn, eller gå helt perfekt....tror det är bäst att prata med någon där om den klocka man är intresserad av så kan man nog få ett utlåtande...
 

Grimman

Omega
Vann budet på den 16610 (89')på kaplans klockauktion i helgen. Ska bli kul att se hur de definerar defekt, hann aldrig kika på den IRL.
 

JohnDoe

Rolex
Härligt, ja den lär nog behöva service, bilderna på urverket visade på ett stort behov av kärlek. När den är servad o klar har du en klassisk skönhet. Grattis igen.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Måste hålla med att uttrycket är väldigt diffust. Var inne en gång och frågade om jag fick klämma på en mekanisk kronograf. "Defekt" stod det på beskrivningen och ja sa "jaha den funkar inte alls då med andra ord" nä svarade hon, men jag fortsatte att klämma lite på den och fick för mig att skruva upp den och den börjar självklart att ticka på! "Men du den tickar" sa jag och visade henne klockan. Jaha sa hon och kollade på lappen igen och "ah nu ser jag det står defekt kronograf, klockan tickar men kronograf funktionen är urfunktion". Okej sa jag och tryckte på ena kronograf knappen och gissa vad som hände då? Kronografen funkade den med! Så med andra ord beskrivningarna är väldigt diffusa :D
 
Topp