• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Liten storleksuppfattning på Seiko MM300

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Eftersom ganska många verkar tro att MM300 är en "stor" klocka tänkte jag lägga upp två bra jämföringsbilder (som jag råkade hitta av en slump efter lite klocksurfande) med en Rolex Submariner 116610LN och en Omega Planet Ocean 8500 42mm. Som ni ser ser MM300 förvånadsvärt liten ut trots boettmåttet 44mm. Den är iof ganska hög, men definitivt inte "Deepsea-hög"

 
500780d1350314980-seiko-marinemaster-sbdx001-jetzt-doch-6.jpg

500781d1350314988-seiko-marinemaster-sbdx001-jetzt-doch-7.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I fallet "klockor" säger dock inte bilder så mycket. Har sett flera bilder där men mm300 varit i sällskap med en sumo, men efterdom verkligheten är i 3D tror jag bara det ger en fingervisning.

Om en klocka upplevs som stor eller inte har ju som du säger även att görs med höjden och även hur den sitter på handleden. Sumon är ju till exempel väldigt kurvad efter handleden, vilket är svårt att uppfatta på bild. -Detta gör att den upplevs som mindre än angiven höjd.

Hur urtavlan är utformad gör ju även det skillnad på intrycket av hur stor klockan upplevs.

Rent storleksmässigt är väl en skx ganska lik mm300 ? I alla fall på pappret.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bandbredden gör ju sitt också förresten. Och även vilka delar som är högglanspolerade. Its a jungle!
Du får väl helt enkelt komma hit så jag får klämma på den lite :)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Kul jämförelse!
Tycker dock att mycket sitter i höjden. Nästan så jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att min skx007 känns mycket större än min PO 45mm! Här skiljer säkerligen inte mycket i höjden men POn smiter runt handleden på ett helt annat sätt... Tycker även i och för sig att det är stor skillnad på POn med nya och gamla verket, till gamla verkets fördel.

Smaken är ju dock som baken, helt klart!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson:

Jag är inte sådär jätte bekant med SKXserien förrutom den Monster min sambo har. Sen är väl SKX007 41mm har jag för mig. Min sambo har även den svarta Sumon (SBDC001) Sumon upplevs helt klart större på handleden eller "täcker mera av handleden" och är bredare medans MM300 är mera längre eller ger ett mera långsmalt intryck i boettens utformning. Sumon ser större ut men den ger väl lite av ett mer "tillplattat" intryck då den är lägre än MM300. Svårt att förklara konkret. Hehe :)
 

Mykeys

Cartier
Oavsett storlek är det där en dykartrio som jag sjukt gärna hade haft i boxen! Tre grymma klockor på varsitt sätt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skönt att du refererar till en klocka jag faktiskt äger :D
Skx(007,009,171,173,) är 42-43mm.

MEN vilkn sitter skönast då? Sumon eller mm300an? Och hur stor handled har du?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu jämförs den ju med monster. Det är en TJOCK klocka. Absolut inte menat som något dåligt men både PO:n och Seadwellern borde ramla in under kategorin monster. Iaf för oss vanliga dödliga. :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Skönt att du refererar till en klocka jag faktiskt äger :D
Skx(007,009,171,173,) är 42-43mm.

MEN vilkn sitter skönast då? Sumon eller mm300an? Och hur stor handled har du?

Båda sitter jätte skönt. Fast jag är van vid att bära min MM300 nu så jag måste säga att jag är mer bekväm med den nu :) men det bör dock påpekas att MM300 är tyngre och det finns dom som säger att den har upplevts som framtung, men detta har jag aldrig känt av i någon betydande menining.

Per skrev:
Nu jämförs den ju med monster. Det är en TJOCK klocka. Absolut inte menat som något dåligt men både PO:n och Seadwellern borde ramla in under kategorin monster. Iaf för oss vanliga dödliga. :)

Ja det beror på vad som menas med "monster" :) Submarinern är bara 40mm och PO:n 42mm, så MM300 har störst boettmått av dem tre med sina 44mm. Annars är det nog tre klockor som är ganska jämförbara i kvalitet och funktion med undantag att Rolex och Omegas nya generations dykare har lite bättre material som keramisk vridkrans, förbättrad klasp, armbandslänk m.m. Men det förklarar ju även prisökningen på dessa också.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Menade mer monster om man tänker på tjocklek. Inget annat. Sportklockor är ofta 40mm+.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får fråga någon annan. Jag har redan bokat upp 80-talisten till GBG GTGn. Vi ska prata Seiko, garbage pail kids, Heman, WWE och transformers. Jag ska byta bort min BMX mot hans mm300. Bytt är bytt kommer aldrig igen.
 
Topp