• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

LIV - Vad tror ni?

Vladac

Breitling
Vad tror ni om LIV watches. Ett nystartat märke genom crowdfunding. Sportklockor för 600$.
Jag tycker deras första modell Genesis X1 ser riktigt gedigen ut.

depuhl-140810-14LIV01-Classic-Sport-climbingsmall.jpg

http://www.livwatches.com/
 

fredrikb

Cartier
Känns inte som en klocka gjord för att attrahera klockintresserade, utan snarare gemene man som inte kan nåt om klockor men gillar designen och att den är "ovanlig".

Personligen tyckte jag att den var ful.
 

fredrikb

Cartier
Hade varit intressant att veta vad de använder för urverk, men det står ingenting och pratas ingenting om det i videon (bara om yttre attribut).
 

kayaker

Omega
De lanserar en ny modell nu. Den finns också på Kickstarter.
Urverk: Sellita SW200
De verkar ha en tydlig designlinje iallafall. Någon som sett denna eller klämt/har den förra modellen?
 

Depp-Erik

Cartier
Fick syn på deras kickstarter sida igår kväll, klockan är väl varken snygg eller tokful i min mening men vad jag stör mig på så är det deras claim "Redefining swiss automatic watches". Vad är det egentligen som är speciellt? I min mening känns det som en vanlig "designprodukt" där man bara "re-house"-ar komponenter i ett eget format. Det behöver ju i sig inte vara fel eller dåligt, men då kanske man ska undvika det där med "Redefine..." Eller är det bara jag som är gnällig nu?

Är det någon som kan se vad det är för urverk? (saxat från deras film på kickstarter)
Skärmavbild 2016-02-08 kl. 15.17.07.png
 

Oew

Rolex
Fick syn på deras kickstarter sida igår kväll, klockan är väl varken snygg eller tokful i min mening men vad jag stör mig på så är det deras claim "Redefining swiss automatic watches". Vad är det egentligen som är speciellt? I min mening känns det som en vanlig "designprodukt" där man bara "re-house"-ar komponenter i ett eget format. Det behöver ju i sig inte vara fel eller dåligt, men då kanske man ska undvika det där med "Redefine..." Eller är det bara jag som är gnällig nu?

Är det någon som kan se vad det är för urverk? (saxat från deras film på kickstarter)
Skärmavbild 2016-02-08 kl. 15.17.07.png
Förstår inte varför alla klockor ska ha glasbaksida numera, speciellt när de inte ens smyckar verken. Imo ska endast ett fåtal klockor ha glasbaksida och egentligen endast manuella.
 

Depp-Erik

Cartier
Förstår inte varför alla klockor ska ha glasbaksida numera, speciellt när de inte ens smyckar verken. Imo ska endast ett fåtal klockor ha glasbaksida och egentligen endast manuella.
Troligen har de det för att deras målgrupp inte vet att det finns smyckade urverk utan tycker att det är lite häftigt och därmed berättigar ett prispremium. I min mening ser det i detta fall inte särskilt snyggt ut eftersom klockan är väldigt svart och verket är i sin vanliga metallfärg. Kontrasten flyger inte.

Håller med om att det bör vara någon form av utsmyckning av verket i det fall man ska ha glasbaksida dock tycker jag det funkar med automatverk, särskilt med tanke på att man kan smycka rotorn med nån sjysst gravering eller så.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Att det inte är mycket som är tillverkat i Schweiz där.
Jag kanske har missuppfattat "swiss made" men har läst att urverket måste vara från Schweiz och att monteringen måste ske i Schweiz. Design kan göras i Kina, visare i Thailand, glas i Kenya osv men hjärtat (urverket) måste vara schweiziskt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kanske har missuppfattat "swiss made" men har läst att urverket måste vara från Schweiz och att monteringen måste ske i Schweiz. Design kan göras i Kina, visare i Thailand, glas i Kenya osv men hjärtat (urverket) måste vara schweiziskt.
Delarna måste inte vara tillverkade i Schweiz, något måste vara monterat där... Varit mycket fusk och kommer inte ihåg hur reglerna ser ut. Lätt att lura/vilseleda ovetande iaf.
 

Simpatico

Rolex
Även om det inte något jag skulle köpa själv så är den iallafall lite utanför ramarna med lite "egen" design.
Helt ful är den inte, men som sagt inget jag skulle lägga pengarna på.
Andra sidan är jag nog när det kommer till kritan väldigt långt ifrån målgruppen för denna klockan.
 
Topp