• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Livet på landet

Strindberg

Patek
2-Faktor
År inte dubbelhytt och flak-kåpa lite knapsu? Enkelhytt gäller här om man inte vill bli betraktad som lite Stockholmare... ;-)

Grannen på besök härom sommaren. Bra att ha tender med sig för att landstiga...

35402103442_36e75e4f9c_b.jpg
1,5-hytt är sweet ju. Så man får plats med kidsen om det regnar. Kåpa på vintern är ett måste, annars är enda nyttan man kan ha av pickisen att fakturera snöbortforsling. Nu har ni väl i och för sig inte snö? 😁

Annars kan man ju lyfta på denna.
3F8BD8DC-FDE6-4401-B901-DE986067649A.jpeg
 

meo_swe

Audemars
Kanske inte rätt tråd, men i alla fall i rätt härad. Jag och frugan har börjat prata om att flytta från Sthlm. Båda drömmmer om hus med Stor tomt och plats för att leksaksodla och så.
hon är född på en mindre ort, så det är ju ganska vettigt att det är däromkring vi kollar.

Men. Det är ju det här med hur man enklast flyttar. Frugan jobbar på distans, men jag som industriknegare måste ju var på jobbet, fixar man jobb eller hus först?

vi har än vara börjat prata väldigt löst, så det är i framtiden, men det är ju bra att få lite input.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kanske inte rätt tråd, men i alla fall i rätt härad. Jag och frugan har börjat prata om att flytta från Sthlm. Båda drömmmer om hus med Stor tomt och plats för att leksaksodla och så.
hon är född på en mindre ort, så det är ju ganska vettigt att det är däromkring vi kollar.

Men. Det är ju det här med hur man enklast flyttar. Frugan jobbar på distans, men jag som industriknegare måste ju var på jobbet, fixar man jobb eller hus först?

vi har än vara börjat prata väldigt löst, så det är i framtiden, men det är ju bra att få lite input.
Köp hus och flytta, givet att ni kan hanka er fram på en lön. Annars blir det bara snack och planer, och ingen verkstad. Detta förutsätter ju att det är rimligt att du kan tänkas få jobb hyfsat i närheten, i hyfsad närtid.
 

meo_swe

Audemars
Köp hus och flytta, givet att ni kan hanka er fram på en lön. Annars blir det bara snack och planer, och ingen verkstad. Detta förutsätter ju att det är rimligt att du kan tänkas få jobb hyfsat i närheten, i hyfsad närtid.
Det bör vi göra. Med de kalkylerna vi har så går vi ner någon tuss/månad i boende och typ fem på övrigt (hunddagis och liknande)
Men.. hur blir det då med lån och liknande? Eller löftet kanske gäller för vår lön i dagsläget? Lite osäker hur det funkar iom att vi kommer flytta 40mil

angående jobb har jag jobbat för kronan, så sälja stjärt är jag inte helt främmande för;)

och det finns motsvarande industrijobb i närheten, men man vill ju gärna hitta något bra lixom.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det bör vi göra. Med de kalkylerna vi har så går vi ner någon tuss/månad i boende och typ fem på övrigt (hunddagis och liknande)
Men.. hur blir det då med lån och liknande? Eller löftet kanske gäller för vår lön i dagsläget? Lite osäker hur det funkar iom att vi kommer flytta 40mil

angående jobb har jag jobbat för kronan, så sälja stjärt är jag inte helt främmande för;)

och det finns motsvarande industrijobb i närheten, men man vill ju gärna hitta något bra lixom.
Jag flyttade från 08:a för tre år sedan till en ort med ca 1500 invånare. Det kryllar verkligen inte med jobb här men kan man tänka sig vad som helst funkar det säkert. Har pendlat 18 mil/dag i 2.5 år. I veckan fick jag det jobb jag spanat på i 3 år vilket ligger relativt nära och passar mig som hand i handske.

För mig var det värt att pendla som en galning i tre år för att vänta på rätt jobb även om det har varit väldigt ansträngande för familjen.

Med det sagt är boendet viktigast tycker jag. Själv flyttade jag in i tätorten för att ungarna lätt skall ta sig men har även planer på ett fritidsboende av rang.

Vi var tvungna att ha jobb inom rimligt pendlingsavstånd ditt flytten gick för att få bostadslån. Detta trots att vi egentligen kunde ha betalt huset utan lån med vinst från de senaste 2.5 årens boende i 08:a.

Att flytta ut från Stockholm är bland det bästa jag gjort även om en del av mitt hjärta finns kvar där nere. Ett helt annat tempo och stämning här vilket är guld värt för mig och familjen. Vildmark runt knuten är fantastiskt.
 

meo_swe

Audemars
K
Jag flyttade från 08:a för tre år sedan till en ort med ca 1500 invånare. Det kryllar verkligen inte med jobb här men kan man tänka sig vad som helst funkar det säkert. Har pendlat 18 mil/dag i 2.5 år. I veckan fick jag det jobb jag spanat på i 3 år vilket ligger relativt nära och passar mig som hand i handske.

För mig var det värt att pendla som en galning i tre år för att vänta på rätt jobb även om det har varit väldigt ansträngande för familjen.

Med det sagt är boendet viktigast tycker jag. Själv flyttade jag in i tätorten för att ungarna lätt skall ta sig men har även planer på ett fritidsboende av rang.

Vi var tvungna att ha jobb inom rimligt pendlingsavstånd ditt flytten gick för att få bostadslån. Detta trots att vi egentligen kunde ha betalt huset utan lån med vinst från de senaste 2.5 årens boende i 08:a.

Att flytta ut från Stockholm är bland det bästa jag gjort även om en del av mitt hjärta finns kvar där nere. Ett helt annat tempo och stämning här vilket är guld värt för mig och familjen. Vildmark runt knuten är fantastiskt.
vi planerar ju att flytta till en ort med ca 40k, så det är ju ingen ”liten” liten ort, och det finns redan industrier och liknande i närheten. Så jobb finns ju förutsatt att man vill jobba. Desto mer jag tänker på det desto mer pepp blir jag på tanken. Så vi har gjort en skälig plan och nu ska vi bara se till att spara, börja prata med bank och allt sådant. Flyter allt på kommer vi börja leta hus om ca 1.5år
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
K

vi planerar ju att flytta till en ort med ca 40k, så det är ju ingen ”liten” liten ort, och det finns redan industrier och liknande i närheten. Så jobb finns ju förutsatt att man vill jobba. Desto mer jag tänker på det desto mer pepp blir jag på tanken. Så vi har gjort en skälig plan och nu ska vi bara se till att spara, börja prata med bank och allt sådant. Flyter allt på kommer vi börja leta hus om ca 1.5år
Kul! Jag bor nästan 2 mil ifrån en ort i den storleken.
 

Charles

Omega
2-Faktor
Som motpol till de som bor i en liten ort med 40 000 innevånare och mindre ort med 1500 innevånare så bor jag i en ort som består av två hushåll, totalt 3 personer.
Ångrar absolut inte det, man får bara försöka planera lite mer, finns ingen 7-11 runt knuten men ett ack så välfyllt skafferi ;)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Som motpol till de som bor i en liten ort med 40 000 innevånare och mindre ort med 1500 innevånare så bor jag i en ort som består av två hushåll, totalt 3 personer.
Ångrar absolut inte det, man får bara försöka planera lite mer, finns ingen 7-11 runt knuten men ett ack så välfyllt skafferi ;)
Det är så jag egentligen vill bo. Tyvärr inte resterande medlemmar i familjen...
 

meo_swe

Audemars
Som motpol till de som bor i en liten ort med 40 000 innevånare och mindre ort med 1500 innevånare så bor jag i en ort som består av två hushåll, totalt 3 personer.
Ångrar absolut inte det, man får bara försöka planera lite mer, finns ingen 7-11 runt knuten men ett ack så välfyllt skafferi ;)
Fast OM ett nu öppnar borde du väl få kompispris?;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hemma i min by (typ 10 gårdar) har vi fått Stockholmare. Sjukt trevliga, och de öppnade en liten delikatessbutik också. Så får jag feeling på någon liten fredagsvickning så ringer jag och ber Josefin snällt att öppna. Inte så mycket basvaror dock. Varje helg är det dessutom leverans från ett bageri och en fiskare, så idag blir det lite gott bröd, och kanske lite rökta räkor.
7F8CC4C7-A943-4AB7-BCA8-71E443AC108F.jpeg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hemma i min by (typ 10 gårdar) har vi fått Stockholmare. Sjukt trevliga, och de öppnade en liten delikatessbutik också. Så får jag feeling på någon liten fredagsvickning så ringer jag och ber Josefin snällt att öppna. Inte så mycket basvaror dock. Varje helg är det dessutom leverans från ett bageri och en fiskare, så idag blir det lite gott bröd, och kanske lite rökta räkor.
7F8CC4C7-A943-4AB7-BCA8-71E443AC108F.jpeg
Va!? Har ni fått Stockholmare i byn? Bara en tidsfråga innan knarket är där också....

Skojar bara. Alltid kul med inflyttning och lite nya friska initiativ. Delikatessbutik hade jag gärna haft granngårds.

Bor själv i en liten radby i Västernorrland. Hästgård med lite skog och åker. Klarar mig gott med en gammal baklastare samt en fyrhjuling med betesputs att dra bakom. Gött med jordbruksfastighet då man kan dra momsen på diverse bra att ha såsom röjsågar, motorsågar etc.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har läst på en hel del under det senaste året men än så länge är det mest frågor även för min del.

Hade tänkt att spara det bästa till sist men vi hoppar in på maskinerna redan nu.

Jag har funderat fram och tillbaka på vad som egentligen är bäst...
Troligtvis kommer vi inte själva bruka åkermarken, åtminstone inte inom de närmaste åren. En traktor utan lastare är därmed inte aktuellt men i övrigt har jag väldigt svårt att bestämma mig för om jag ska ha en redskapsbärare, minilastare, traktorgrävare, traktor med lastare eller lastare, grävmaskin alt. en av varje :)

En minilastare med grävaggregat typ. Avant, Bobcat eller likv. skulle troligtvis klara de flesta jobben men de kostar ju nästan lika mycket som de stora maskinerna och den dagen man behöver köra iväg en jättesten är det tråkigt när man köpte en maskin som skulle klara allt men visade sig gå ner på det tunga jobbet.

Hur går dina tankar?
Volvo BM 641 är ett givet val om du mest bara ska flytta på saker såsom grus och stenar samt skotta en jävla massa snö. Sen vet jag inte hur ofta jag har burit jättestenar. Nån enstaka gång kanske. Komplettera traktorn med en minigrävare så är du hemma med halmen.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
K

vi planerar ju att flytta till en ort med ca 40k, så det är ju ingen ”liten” liten ort, och det finns redan industrier och liknande i närheten. Så jobb finns ju förutsatt att man vill jobba. Desto mer jag tänker på det desto mer pepp blir jag på tanken. Så vi har gjort en skälig plan och nu ska vi bara se till att spara, börja prata med bank och allt sådant. Flyter allt på kommer vi börja leta hus om ca 1.5år

Flytta dit till en hyreslägenhet först.
Ordna upp med jobb och spana hus/gård.
Köp hus/gård.


Så gjorde jag frugan. Dock gjorde vi det omvända, från landet till storstad :(
 

JohanHLM

Rolex
Volvo BM 641 är ett givet val om du mest bara ska flytta på saker såsom grus och stenar samt skotta en jävla massa snö. Sen vet jag inte hur ofta jag har burit jättestenar. Nån enstaka gång kanske. Komplettera traktorn med en minigrävare så är du hemma med halmen.
Ingen dum idé, har faktiskt kikat en del på gamla baklastare.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Vill aldrig mer gräva rötter för hand, min nya fina spade är redan av på mitten och fick improvisera med andra medel. Bevakningen på grävare kanske inte bara är på skoj ändå?

Ni får ursäkta mina hemska vedbodar 😅
20210306_145618.jpg
 

kuma-kun

Audemars
Va!? Har ni fått Stockholmare i byn? Bara en tidsfråga innan knarket är där också....

Skojar bara. Alltid kul med inflyttning och lite nya friska initiativ. Delikatessbutik hade jag gärna haft granngårds.

Bor själv i en liten radby i Västernorrland. Hästgård med lite skog och åker. Klarar mig gott med en gammal baklastare samt en fyrhjuling med betesputs att dra bakom. Gött med jordbruksfastighet då man kan dra momsen på diverse bra att ha såsom röjsågar, motorsågar etc.

Stockholmare ska man vara försiktig med.
En polare ärvde sin farfars hus i en mindre ort i bergslagen och hans närmsta grannar som var ett par bröder lite över 80 accepterade honom trots att han nästan var från huvudstaden eftersom han ju hade rötter där uppe.
Men på andra sidan köpte ett förtidspensionerade stockholmare ett hus för dom upptäckte att det var billigare med hus på landsorten än hyreslägenhet på orten.
Gubbarna har aldrig pratat med stockholmarna och tänker inte göra det, såna där röker hasch och håller på med porrfilm var motiveringen.
 

Macklin

Cartier
Har köpt gård och lämnar villan för livet på landet om ca 1 månad. Efter att ha läst på om olika djur, letat traktor/lastare, varit i kontakt med Länsstyrelsen, Jordbruksverket och Skatteverket inser jag att det inte är helt enkelt och troligtvis finns det fler än jag som tycker så.

Har massor med frågor men börjar med de jobbigaste (hoppas det inte dödar tråden direkt :) )
  • Vi har ett hyreshus sedan tidigare (skrivet på min fru, enskild firma sk. passiv förvaltning, ej momspliktig) och har nu på samma enskilda firma registrerat lantbruksfastigheten. Delarna kommer ju redovisas var för sig men hur är det med momsen här? Kommer det bli bekymmer med hänsyn till detta eller kan jag som normalt dra av moms på allt som köps för lantbruksfastigheten (kommer gå back de första åren) utan att det påverkar hyresfastigheten som ger ett överskott inkl. moms. Har varit i kontakt med Skatteverket ett par gånger kring detta eftersom vi fått olika svar men där 3/5 säger att det inte är ett bekymmer.
  • På fastigheten har vi två bostadshus taxerade som småhus på lantbruksfastigheten där vi ska bo i ena och hyra ut den andra. Eftersom hyresfastigheten står på min fru tänkte jag stå på kontraktet för uthyrningen av huset för att kunna få de första 50tkr/år skattefritt. Enligt Skatteverket är detta inte en privatbostad och därmed gäller inte ovanstående. Eftersom vi ska hyra ut den tillsvidare ska jag dock inte dra av momsen vilket vore fallet om jag hyrt ut den veckovis eller likvärdigt då det räknats som en näringsverksamhet. Var går egentligen gränsen på privat och näringsverksamhet på en lantbruksfastighet?

Jag har lite funderingar på den här uthyrningshuset på lantbruksfastigheten. Jag är på intet sätt en expert så ta det jag skriver med en nypa salt. De skattefria 50 tkr är om man har outnyttjad yta i sin privatbostad och hyr ut den, tänk ett extra rum. Det ska vara hela eller en del av din bostad. Här har ni ett hus extra som ni ska hyra ut så då gäller inte de avdragen.

Hyra ut privatbostad, skatteverket

Om ni hyr ut för att tjäna pengar så är det näringsverksamhet, men eftersom bostadshyra inte är momsbelagt så kommer du inte ha någon utgående moms, dvs ingen moms på det du säljer (boende med hyresrätt i ett friliggande småhus). Eftersom bostadshyra är momsbefriat så kan du heller inte dra av momsen på de inköp du har som har med det huset att göra. Om det är ett inköp som kommer att användas i andra delar av jordbruksfastighetens verksamhet, säg en skruvdragare, så är det upp till dig att göra en rimlig analys av hur mycket den kommer användas i den momspliktiga resp momsbefriade delen av verksamheten och bara dra av så mycket som den används i den momspliktiga delen. Om du däremot skulle köpa något som du räknar med använda till 95% i den momspliktiga verksamheten och 5% i hyreshuset så kan du dra av hela momsen.

Inköp till företaget, skatteverket

Skatteverkets sida om vad som är näringsverksamhet är faktiskt ganska bra, många av deras sidor är ju ren gallimatias men denna var lätt att greppa:
Näringsverksamhet, skatteverket

Kort sagt ställs det upp tre krav: Självständighet, vinstsyfte och varaktighet.

-Självständiga är ni eftersom att ni äger jordbruksfastigheten.

-Vinstsyfte har ni med rätt mycket på fastigheten (främst hyreshuset och boskapsskötsel). Dock ska man kunna visa en kalkyl på hur just den verksamheten är tänkt att ge vinst. Säg att ni köper en flock getter mest för att hålla slyn nere och ungarna gillar getter, ni säljer vidare en killing eller två till en granne som också tycker det verkar skoj. Den intäkten ska då om jag läser rätt inte räknas till näringsverksamhet då syftet med getflocken inte är vinst. Det räknas då som hobbyverksamhet och ska beskattas som tjänst.

-Varaktighet, dvs regelbunden och varaktig verksamhet. Som jag läser det så kan man tänka sig att om du köper en gammal traktor billigt, får reda på att den är ett riktigt samlarobjekt och säljer vidare så ska det inte räknas som näringsverksamhet eftersom det var en engångsgrej. Om du dock får blodad tand och blir traktens handlare av rostiga traktorer så närmar det sig näringsverksamhet mer och mer för varje transaktion.

Sammanfattningsvis är allt ni gör självständigt, med vinstsyfte och med varaktighet näringsverksamhet.

Hoppas det var begripligt, sånt här är roligt att sätta sig in i. :)

007.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har lite funderingar på den här uthyrningshuset på lantbruksfastigheten. Jag är på intet sätt en expert så ta det jag skriver med en nypa salt. De skattefria 50 tkr är om man har outnyttjad yta i sin privatbostad och hyr ut den, tänk ett extra rum. Det ska vara hela eller en del av din bostad. Här har ni ett hus extra som ni ska hyra ut så då gäller inte de avdragen.

Hyra ut privatbostad, skatteverket

Om ni hyr ut för att tjäna pengar så är det näringsverksamhet, men eftersom bostadshyra inte är momsbelagt så kommer du inte ha någon utgående moms, dvs ingen moms på det du säljer (boende med hyresrätt i ett friliggande småhus). Eftersom bostadshyra är momsbefriat så kan du heller inte dra av momsen på de inköp du har som har med det huset att göra. Om det är ett inköp som kommer att användas i andra delar av jordbruksfastighetens verksamhet, säg en skruvdragare, så är det upp till dig att göra en rimlig analys av hur mycket den kommer användas i den momspliktiga resp momsbefriade delen av verksamheten och bara dra av så mycket som den används i den momspliktiga delen. Om du däremot skulle köpa något som du räknar med använda till 95% i den momspliktiga verksamheten och 5% i hyreshuset så kan du dra av hela momsen.

Inköp till företaget, skatteverket

Skatteverkets sida om vad som är näringsverksamhet är faktiskt ganska bra, många av deras sidor är ju ren gallimatias men denna var lätt att greppa:
Näringsverksamhet, skatteverket

Kort sagt ställs det upp tre krav: Självständighet, vinstsyfte och varaktighet.

-Självständiga är ni eftersom att ni äger jordbruksfastigheten.

-Vinstsyfte har ni med rätt mycket på fastigheten (främst hyreshuset och boskapsskötsel). Dock ska man kunna visa en kalkyl på hur just den verksamheten är tänkt att ge vinst. Säg att ni köper en flock getter mest för att hålla slyn nere och ungarna gillar getter, ni säljer vidare en killing eller två till en granne som också tycker det verkar skoj. Den intäkten ska då om jag läser rätt inte räknas till näringsverksamhet då syftet med getflocken inte är vinst. Det räknas då som hobbyverksamhet och ska beskattas som tjänst.

-Varaktighet, dvs regelbunden och varaktig verksamhet. Som jag läser det så kan man tänka sig att om du köper en gammal traktor billigt, får reda på att den är ett riktigt samlarobjekt och säljer vidare så ska det inte räknas som näringsverksamhet eftersom det var en engångsgrej. Om du dock får blodad tand och blir traktens handlare av rostiga traktorer så närmar det sig näringsverksamhet mer och mer för varje transaktion.

Sammanfattningsvis är allt ni gör självständigt, med vinstsyfte och med varaktighet näringsverksamhet.

Hoppas det var begripligt, sånt här är roligt att sätta sig in i. :)

007.jpg

Bra sammanfattat! Jag kan tillägga att det sällan är problem med formuleringen ”vinstdrivande”. Så länge avdragen är hyfsat rimliga så kan man gå back, enligt mina (godkända) deklarationer.
För övrigt, buskuppdrag görs enklast med traktor, så man kan lyfta uppåt. (Dålig bild, och precis när vi köpt nuvarande fastighet).
F655635D-AA30-4449-8675-10E492CF42D8.jpeg
 
Senast ändrad:

JohanHLM

Rolex
Jag har lite funderingar på den här uthyrningshuset på lantbruksfastigheten. Jag är på intet sätt en expert så ta det jag skriver med en nypa salt. De skattefria 50 tkr är om man har outnyttjad yta i sin privatbostad och hyr ut den, tänk ett extra rum. Det ska vara hela eller en del av din bostad. Här har ni ett hus extra som ni ska hyra ut så då gäller inte de avdragen.

Hyra ut privatbostad, skatteverket

Om ni hyr ut för att tjäna pengar så är det näringsverksamhet, men eftersom bostadshyra inte är momsbelagt så kommer du inte ha någon utgående moms, dvs ingen moms på det du säljer (boende med hyresrätt i ett friliggande småhus). Eftersom bostadshyra är momsbefriat så kan du heller inte dra av momsen på de inköp du har som har med det huset att göra. Om det är ett inköp som kommer att användas i andra delar av jordbruksfastighetens verksamhet, säg en skruvdragare, så är det upp till dig att göra en rimlig analys av hur mycket den kommer användas i den momspliktiga resp momsbefriade delen av verksamheten och bara dra av så mycket som den används i den momspliktiga delen. Om du däremot skulle köpa något som du räknar med använda till 95% i den momspliktiga verksamheten och 5% i hyreshuset så kan du dra av hela momsen.

Inköp till företaget, skatteverket

Skatteverkets sida om vad som är näringsverksamhet är faktiskt ganska bra, många av deras sidor är ju ren gallimatias men denna var lätt att greppa:
Näringsverksamhet, skatteverket

Kort sagt ställs det upp tre krav: Självständighet, vinstsyfte och varaktighet.

-Självständiga är ni eftersom att ni äger jordbruksfastigheten.

-Vinstsyfte har ni med rätt mycket på fastigheten (främst hyreshuset och boskapsskötsel). Dock ska man kunna visa en kalkyl på hur just den verksamheten är tänkt att ge vinst. Säg att ni köper en flock getter mest för att hålla slyn nere och ungarna gillar getter, ni säljer vidare en killing eller två till en granne som också tycker det verkar skoj. Den intäkten ska då om jag läser rätt inte räknas till näringsverksamhet då syftet med getflocken inte är vinst. Det räknas då som hobbyverksamhet och ska beskattas som tjänst.

-Varaktighet, dvs regelbunden och varaktig verksamhet. Som jag läser det så kan man tänka sig att om du köper en gammal traktor billigt, får reda på att den är ett riktigt samlarobjekt och säljer vidare så ska det inte räknas som näringsverksamhet eftersom det var en engångsgrej. Om du dock får blodad tand och blir traktens handlare av rostiga traktorer så närmar det sig näringsverksamhet mer och mer för varje transaktion.

Sammanfattningsvis är allt ni gör självständigt, med vinstsyfte och med varaktighet näringsverksamhet.

Hoppas det var begripligt, sånt här är roligt att sätta sig in i. :)

007.jpg
Stort tack!
Känns som att det är momsen som främst ställer till det i huvudet på mig. Om jag tänker rätt redovisas alla intäkter/utgifter gemensamt medan man på vissa är med/utan momsavdrag. Antar att det vore annorlunda om vi hyrt ut det veckovis dvs. att då ska vi redovisa moms, eller?

För att göra det begripligt för mig, vad gäller i fallet nedan (tyvärr kommer det inte vara så enkelt i verkligheten).
Jag hyr ut huset för 100 000 kr ink. moms, har kostnader på 50 000kr ink.moms, köper maskiner till lantbruket för 100 000 kr ex.moms och har intäkter på lantbruket på 50 000kr ex. moms. Jag anstalt att detta innebär att jag gör ett resultat på 0kr eller har jag missuppfattat det så jag gör ett minusresultat på 12 500kr dvs. räkna in momsen på lantbruket vid redovisning?
Eller är det så att inget av detta är rätt?
 
Topp