• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

'Livet ut' klockor...

...det kom upp i Sub VS PO tråden, vilka klockor kan man ha och vara nöjd med livet ut, det finns ju många som är mer ungdomliga och vissa tycker jag passar bättre på äldre men det jag är ute efter är klockor som funkar lika bra när man är 25år och när man är 65+ typ....

Jag har försökt att vara objektiv och inte bara valt favoriter utan klockor som mer eller funkar livet ut i dom flesta sammanhang för en OWG och som inte är någon modefluga...

Mina val är

Rolex - Valfri sportmodell typ, Sub, GMT, Expy I & II och Daytona, DJ...

Omega - Speedy PRO

AP - RO

Patek - Aquanaut, Nautulus

Breitling - Navitimer

TH - Monaco


Finns säker många fler....
 

Camo00

Patek
Re: Sv: 'Livet ut' klockor...

Tycker helt klart att Omega Aqua Terra passar där. Lagom och tillräckligt nedtonad och tidlös design för att funka alltid.
 

ErikGBG

Audemars
Reverso kan absolut funka både vid 25 och 65. Det har mer med person än ålder att göra när det kommer till små kvadratiska ur tycker jag.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Spontant kan jag inte komma på någon klocka som inte passar i alla åldersspann? Till och med en Leopard Daytona kan bäras upp av en äldre herre beroende på klädstil.
 

Ricrob

Patek
masterkiller skrev:
...det kom upp i Sub VS PO tråden, vilka klockor kan man ha och vara nöjd med livet ut, det finns ju många som är mer ungdomliga och vissa tycker jag passar bättre på äldre men det jag är ute efter är klockor som funkar lika bra när man är 25år och när man är 65+ typ....

Jag har försökt att vara objektiv och inte bara valt favoriter utan klockor som mer eller funkar livet ut i dom flesta sammanhang för en OWG och som inte är någon modefluga...

Mina val är

Rolex - Valfri sportmodell typ, Sub, GMT, Expy I & II och Daytona, DJ...

Omega - Speedy PRO

AP - RO

Patek - Aquanaut, Nautulus

Breitling - Navitimer

TH - Monaco


Finns säker många fler....

Bra lista Martin! Skulle vilja lägga till Cartier Tank och JLC Reservo ( ;) ) även om de är lite "gubbiga" bägge två och även Breitling typ Chronomat/Evo.
 

_jonte

Patek
Re: Sv: 'Livet ut' klockor...

Bland klockor jag har råd med ser jag nog endast Rolex Datejust som en sån klocka.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nu talar jag bara för egen del som jag vet kommer bli keepers/kommer att bli vid ägande...

Seiko Marinemaster SBDX001

Rolex Submariner 114060

kommer tyvärr inte på mer för stunden...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
En valfri Rolex funkar för de flesta. Urverken håller länge, och klockorna är såpass välbyggda att dom tål det mesta.

Älskar när man hör talas om folk som har köpt en Sub på 70-talet, och fortfarande bär den idag. Det är underbart.

Jag hade väldigt gärna velat köpa en klocka idag, som jag aldrig skulle sälja, och sedermera låta den gå vidare till mina barn. Problemet är att jag så gärna vill flippa, och inte låsa mina pengar.

Om jag nu hade köpt en klocka som skulle passas vidare, så hade det fått bli ett klassiskt val..

JLC Reverso
Rolex Sub eller t.ex en Datejust.
Patek Philippe Calatrava hade varit perfekt...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ser inget problem med att behålla alla mina ur tills jag dör? Kanske att jag inte kan läsa av tiden på några, men det är väl sekundärt?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Re: Sv: 'Livet ut' klockor...

Camo00 skrev:
Tycker helt klart att Omega Aqua Terra passar där. Lagom och tillräckligt nedtonad och tidlös design för att funka alltid.

+1

Funkar för alla åldrar precis lika väl som för Rolex Sub & gmt!
 
Aurum skrev:
Ser inget problem med att behålla alla mina ur tills jag dör? Kanske att jag inte kan läsa av tiden på några, men det är väl sekundärt?

Dina klockor kan du lätt ha kvar tills du dör, dom blir ju bara mer och mer rätt ju äldre du blir... he he ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
masterkiller skrev:
Aurum skrev:
Ser inget problem med att behålla alla mina ur tills jag dör? Kanske att jag inte kan läsa av tiden på några, men det är väl sekundärt?

Dina klockor kan du lätt ha kvar tills du dör, dom blir ju bara mer och mer rätt ju äldre du blir... he he ;)
Så länge man inte köper tramsiga modeur och/eller i storlek oversize (B&R, Hublot, ROO, stora vattennötter mm.) är man safe.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Bra lista! Men någon Panerai borde väl kvala in?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Med lite egen erfarenhet att försöka vara OWG, så har jag kommit fram till endast 4 möjliga kanditater, med det sagt så finns det säkert några fler liknande (sport/dress, storleksmässigt, hyfsat vattentåliga). Det stora problemet med OWG, är att det blir så förbannat tråkigt med bara en och samma klocka, oavsett om den heter Rolex, Omega, PP etc.

Rolex DJ/DD (36 mm)
Rolex explorer 1 (39 mm)
Omega AT (38 mm)
PP 3800 (36 mm)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Zenith skrev:
Nu trampade du på många ömma tår Aurum :)

kom bara att tänka på denna bild på Meissner (mountaineer extraordinaire plus) med sin Rolex... han har inga ömma tår kvar att bli trampad på... :lol:

Reinhold-Messner-Rolex-Explorer-II_zps8fca3f31.jpg



min vote för livslång klocka går till Yachtmaster Mid SS/Pt (om den kommer med blå tavla på Basel, för inte ens jag (42 utan synkorrektion) kan läsa av den jäveln i gryningsljus...)
 

_jonte

Patek
NiklasArvid skrev:
Zenith skrev:
Nu trampade du på många ömma tår Aurum :)

kom bara att tänka på denna bild på Meissner (mountaineer extraordinaire plus) med sin Rolex... han har inga ömma tår kvar att bli trampad på... :lol:

min vote för livslång klocka går till Yachtmaster Mid SS/Pt (om den kommer med blå tavla på Basel, för inte ens jag (42 utan synkorrektion) kan läsa av den jäveln i gryningsljus...)
Skön bild! :)
Aldrig sett den YM i mid-size, men onekligen riktigt grym när man googlar! Äger du en sån? Wristshot kanske?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Hela den frågan blir otroligt löjlig på detta forum då ni alla är en bunt tokflippare! :lol:

Fast jag läste inte OWG, jag läste "livslång" och det kan YM:en vara?

Och speedy, sen att jag haft 8 olika ex är ju en annan sak... :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag lägger min röst på den här. Nytt möter gammalt och chrono. Har aldrig klämt på en men vill ha den ändå.
Är det Jober som har en sån?

WatchEden-Tudor-Heritage-crown-pushers_zps0f0d22ff.jpg
 

Isodor

Audemars
Fick jag bara välja en hade det nog blivit en IWC portoguese 7dagars eller en AP RO med blå eller vit tavla. Tror inte jag hade tröttnat på dem. Klassiska, snygga.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vem ställer du frågan till? För Lasse kan det vara en Certina för det funkade för hans farfar....för andra existerar inte fenomenet. Jag hade varit kraftigt oglad att tvingas ha en och samma dinka resten av mitt liv....
 

Dubbes

Cartier
NiklasArvid skrev:
Zenith skrev:
Nu trampade du på många ömma tår Aurum :)

kom bara att tänka på denna bild på Meissner (mountaineer extraordinaire plus) med sin Rolex... han har inga ömma tår kvar att bli trampad på... :lol:

Reinhold-Messner-Rolex-Explorer-II_zps8fca3f31.jpg



min vote för livslång klocka går till Yachtmaster Mid SS/Pt (om den kommer med blå tavla på Basel, för inte ens jag (42 utan synkorrektion) kan läsa av den jäveln i gryningsljus...)

All respekt Reinhold, Han förlorade sin bror och antal tår på samma gång.
Hådare man får man leta efter. Hans Rolle är nice, men inte lika maxad som när han kör Everest solo om med en Oysterquartz.

http://www.dubbe.nu/2012/12/05/reinhold-messner/
 
Topp