• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Livsfarligt att bära armbandsur

Jag bär alltid mina klockor så tajt att det efterlämnar märken i huden efter användning. Inget bilförsäljarhäng mao.

Nu påstår tjejen att det kan vara livsfarligt att bära armbandsur och andra armband för tajt och att det i värsta fall kan leda till blodproppar. Hennes källa för sina påståenden är följande: https://www.expressen.se/halsoliv/darfor-ska-du-aldrig-bara-harsnodden-runt-handleden/

Har hon fog för sina påståenden? :pompus:

Senast ändrad:
I artikeln stod det snarare att kroppen absorberade bakterier från den smutsiga hårsnodden vilket resulterade i infektion?

Har svårt att tänka mig att samma sak skulle ske med en klocka, men för att vara på säkra sidan borde man se till att tvätta klockan med jämna mellanrum om man inte redan gör det.

Jag bär alltid mina klockor så tajt att det efterlämnar märken i huden efter användning. Inget bilförsäljarhäng mao.

Nu påstår tjejen att det kan vara livsfarligt att bära armbandsur och andra armband för tajt och att det i värsta fall kan leda till blodproppar. Hennes källa för sina påståenden är följande: https://www.expressen.se/halsoliv/darfor-ska-du-aldrig-bara-harsnodden-runt-handleden/

Nog för att jag inte heller har bilhandlare häng. Men sådär hårt, kan det verkligen vara bekvämt?

Du visade en bild på hur hårt du brukade spänna fast din Daytona

Jag brukar inte ha den så jäkla hårt, oysterflex ger dock märke ganska enkelt ändå.

Det var någon annan grabb som hade den tight som fan på de senaste sidorna har jag för mig!

Kolla, slapp som fan :)

IMG_20190817_185449.jpg

Källa. Expressen. Säger inget mer.

Om inte handen eller fingrarna domnar så funkar cirkulationen. Jag skulle nog mest vara nervös för att skada mig (eller länken) om jag vrider handleden och lyfter något så det spänner hårt. Föredrar att justera länken/bandet så jag får in ett finger under. F.ö. ska man inte bry sig så mycket om de där fattiga artiklarna tabloiderna låter nån nybörjare skriva ihop på lösa grunder.

Du har nog snarare förstört dem pga att de satt för långt ner? De ska sitta rätt tight ovanför knölen på handleden. Oslagbar komfort.
Vad får dig att säga att den ska sitta ovanför knölen? Finns det någon praktiskt anledning eller är det enbart stil? Jag kör ofta långärmat och därav har den alltid hamnat närmst handen dvs framför knölen.

Vad får dig att säga att den ska sitta ovanför knölen? Finns det någon praktiskt anledning eller är det enbart stil? Jag kör ofta långärmat och därav har den alltid hamnat närmst handen dvs framför knölen.
För då rör sig inte klockan när du böjer handleden. Problemet blir när du då böjer handleden så blir diametern större och klockan tightas åt. Testa och jämför, stor skillnad. Sedan är vissa tunga klockor på stållänk lite svåra att bära ovanför knölen.

För då rör sig inte klockan när du böjer handleden. Problemet blir när du då böjer handleden så blir diametern större och klockan tightas åt. Testa och jämför, stor skillnad. Sedan är vissa tunga klockor på stållänk lite svåra att bära ovanför knölen.
Okej, då hänger jag med. Fungerar nog bäst på allt med smalare bänd 20mm iochmed att klockan hamnar snett om en del av bandet hamnar på knölen, dock kanske det endast är min knöl som är såpass bred.

Okej, då hänger jag med. Fungerar nog bäst på allt med smalare bänd 20mm iochmed att klockan hamnar snett om en del av bandet hamnar på knölen, dock kanske det endast är min knöl som är såpass bred.
Fast allt är ju ovanför knölen, och då spelar länkens bredd ingen roll? Började iofs själv med mindre ur på skinnband men nu försöker jag få alla att sitta där. Vanesak som det mesta annat.

Fast allt är ju ovanför knölen, och då spelar länkens bredd ingen roll? Började iofs själv med mindre ur på skinnband men nu försöker jag få alla att sitta där. Vanesak som det mesta annat.
En Swatch satt relativt bra ovanför knölen, men en skx på Zulu hamnade alldeles för högt upp på armen om den inte skulle sitta på knölen alls.

Tillbaka
Topp