• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ljud från rotor, Panerai

HollisBrown

Breitling
Hej alla!

Fick hem min Panerai idag som är sprittny. Det som jag funderar lite över då jag är ny i automatikvärlden är hur högt rotorn ska låta?
Jag hör tydligt rotorn då jag vickar armen fram och tillbaka lite snabbt, alltså jag behöver inte lägga örat till den utan det hörs från armen. Försökt hitta ett vettigt svar men det verkar vara två läger, panik eller fullt normalt.

Paneraien har P.9000 verket.

Er samlade visdom tack!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
De nya in-houseverken ska låta lite från rotorn. Om den håller tiden i övrigt skulle jag inte oroa mig.
 

Bolio

Panerai
Var helt lugn allt är som det ska dessa ur både hörs och känns.

Grattis till en fin klocka.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Det är charmigt med lite ljud från verket.

Tänk en eldriven sportbil, ganska tråkigt.

En automatare med susande rotor är helt rätt.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Visste inte att Paneraiverk var kända för detta. Man lär sig nya grejer varje dag. Men det är välkänt på andra automatverk kanske ffa 7750 som ju dundrar på som ett ånglok om man sätter fart på rotorn.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Visste inte att Paneraiverk var kända för detta. Man lär sig nya grejer varje dag. Men det är välkänt på andra automatverk kanske ffa 7750 som ju dundrar på som ett ånglok om man sätter fart på rotorn.


Skillnaden är att 7750 låter som att det ska ramla i bitar när som :D
 
  • Like
Reactions: ZQT

egbert

Panerai
Har bara en fråga. När får vi se paketöppning på skönheten? Håller inne med ett grattis till dess!
 

stoffe56

Cartier
2-Faktor
Du kan va lugn det förekommer rotor ljud på P.9000 jag har haft två Pam305 som på den ena va tyst och på den andra hade ett högt rotorljud den hade jag som beater i två år utan några problem med tidhållning eller något annat.
 

Josef B

Bestraffaren
Jag har själv haft 320 med automatverk och de ska låta så. Blev själv lite kritiskt till ljudet så jag gick tillbaka med klockan till AF, de blev också lite frågande. Deras svar blev till slut, med rådfrågande med urmakare, att i och med det nya urverket med kombination med stora boetten så skapade rotorn ett ljud som lät högt och det var fullt normalt.

Edit*
Själv trodde jag att en skruv hade lossnat.
 
Topp