• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ljudet av ett urverk.

Picke79

Cartier
2-Faktor
Jag äger 4 mekaniska armbandsur.
Daytona, milgauss, oris artelier, S&S Utc Black. S&S och oris har glasbaksida Rollarna har det inte, kan ibland sitta och kolla på urverken när de arbetar, konstig underhållning men det funkar.
Nu till meningen med tråden: olika urverks ljud. Alla låter olika, och de med glasbaksida hörs mer. Daytona, oris och S&S låter liknade men med milgauss uret är det något helt annat. Ibland hör jag ljudet av en mygga i rummet... Men det är urverket som har en märklig metallisk klang som påminner om myggsurr.

Är det någon annan som lyssnat på sina urverk?

Är det andra klockor som surrar som flygfän?

Har också en mekanisk kalle anka väckarklocka, den låter så mycket så jag inte kan sova om den är uppvriden...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jodå, det är verkligen hög mysighetsfaktor på det. Jag känner igen den där metalliska ljudet du beskriver, särskilt när jag drar upp min 61GS manuellt är det också någon egensinnig men väldigt behaglig metallisk känsla i uppdraget och ljudet.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Min kvartsare tickar på mysigt. Fungerar lugnande.
image.jpg
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Rotor ljud är intressant. Rolex klockorna och orisen hörs knappt. S&S låter som ett propellerplan... Dessutom känns det i hela armen när den har fått snurr.. Den rotorn måste väga tio gånger mer än de andra i samlingen
 

meo_swe

Audemars
Jag kan ligga och lyssna på mina klockor när jag inte kan sova. Fungerar lugnande trots sitt hetsiga tickande. Det är också roligt att höra skillnaden mellan de olika sorternas tickande.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
36000 VpH låter mest stressande, men cool.
28800 låter halvtråkigt.
21600 låter sövande, på ett bra sätt. Som vågorna vid havet.
Spring drive är HELT tyst. Jävligt irriterande.
Seagull 1963 låter riktigt högt, men gött (21600).
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
36000 VpH låter mest stressande, men cool.
28800 låter halvtråkigt.
21600 låter sövande, på ett bra sätt. Som vågorna vid havet.
Spring drive är HELT tyst. Jävligt irriterande.
Seagull 1963 låter riktigt högt, men gött (21600).
Alla mina klockor är 28800 men de låter ändå olika, inget är halvtråkigt men kanske halvroligt.
Vad är 28800, Bph?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Akta er för 1963:an!

Den tickar så djävla högt att jag håller på att få ett nervöst sammanbrott varje gång jag har den på mig (fantastisk klocka i övrigt).
 
Man upplever ofta ljudet från ett ur med plastglas högre än från ett ur med ex. safirglas. 1963 har ju plastglas.
Jag tycker om de äldre verkens långsamma tickande, mera vilsamt.
Dessutom slits ju saker och ting långsammare i äldre verk.
 

par

Patek
2-Faktor
Min swatch sistem51 ger ifrån sig ett skönt ZZZZZZZZrRrRRRRRRR när den får snurr. Helballt.
Min första tanke var också min sistem51, rotorn låter mkt men framförallt tickar den högre än något annat jag testat(kanske bortsett
Moraklocka). Givetvis så isolerar plasten dåligt och leder till det höga ljudet.

Men fan vad jag gillar det, sover ibland med den bara för ljudet är så harmoniskt. Fan va knäpp man är...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Lägger klockan på sängbordet när det äg dags att sova.
Glasskivan hjälper klockljudet att fortplantas vilket jag tycker är skönt, medan frun hatar det och oftast ber mig lägga den på en bok eller något för att tysta ner den. :(
 

azcii

Patek
2-Faktor
Brukar lägga mina klockor mot örat och lyssna på urverken "in action" ganska ofta, som består av Selita SW200, Omega Cal 1861 och ETA 6497. Föredrar ljudet från Cal 1861 :)
 

SwedishMade

Cartier
Lägger klockan på sängbordet när det äg dags att sova.
Glasskivan hjälper klockljudet att fortplantas vilket jag tycker är skönt, medan frun hatar det och oftast ber mig lägga den på en bok eller något för att tysta ner den. :(
Ja, det är otroligt vad bordsskivor kan fungera som resonanshjälp till urverk. Inte bara glasskivor, mina stora träskrivbord sjunger med klockan (rätt placerad?) otroligt förvånande högt!
 
Topp