• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Locman tråd

WatchIT

Panerai
Söker man lite på KS så verkar ju inte Locman vara så poppis men en del av mina har ju ändå ETA 2824-2 urverk och det är väl inte kattskit?

Några som ändå gillar dessa små diskreta klockor? ;-)
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även fula barn behöver föräldrar som älskar dem, så grattis till att du har klockor du gillar. :)
Med några 1000 medlemmar så finns det säkert fler därute som gillar dem.
 

WatchIT

Panerai
Även fula barn behöver föräldrar som älskar dem, så grattis till att du har klockor du gillar. :)
Med några 1000 medlemmar så finns det säkert fler därute som gillar dem.


Ha ha ha ha….tack för all kärlek och jag lovara att ge all min till klockorna! Panorama modellen står jag upp för liksom 1970 och den underbara oranga sommarklockan Mare men de 2 andra är jag definitivt beredd att byta mot en Rolex Datejust närsom.

Jag kan absolut tänka mig att ge lite emellan :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Om vi bortser från att min första klocka var någonting med Kalle Anka på och att det, på min handled, passerat både sportiga Nike-klockor och en ohederlig, N.Y.-köpt, "Rolex" så var det faktiskt en Locman i ett skyltfönster som verkligen fick upp ögonen för "riktiga" klockor.
Säkert tio år sedan vid detta laget, och jag lyckades besinna mig från köp. Som tur är.
För idag är det verkligen inget som tilltalar mig - men som sagt - to each, it's own.

Skulle tippa på att det var någonting liknande klocka två eller tre ifrån vänster som jag fastnade för.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag diggar Crazy horse modellerna. Tycker inte din samling är fy skam öht. Gillar nog den till vänster litegrann oxå
 

WatchIT

Panerai
Kul, och jävligt STORT att du går din egen väg beträffande samlandet av klockor WatchIT! Och roligt att du delar med dig tycker jag, fortsätt att gå din egen väg nu, trots att folk kanske inte uppskattar märket Locman lika mycket som Rolex och andra märken.


Tack Alf! Jag gillar mina och använder dom ofta förutom Nuevon som inte får handledstid. 4 klockor är inköpta hos Eriksson Ur (Rickard) i Sundbyberg för ett par år sedan. Bästa uraffären i stada :) Seriöst, dom sticker ut och jag förstår dom som tycker dom är för mycket men finishen är riktigt bra och urverken likaså så ge det 10 år så…. ;-)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag kommer ihåg för ca 10 år sedan då jag såg en locman i en tidning, gillade den mkt, köpte aldrig nån tror den kostade 8k eller nåt då.

Har haft en locman nån vecka men sålde den pga storleken
 

ERIKSON URHANDEL

Richard Dahlgren
Bästa Klocksnackare,
Med stor kärlek sålde vi dessa klockor och hade flertalet trevliga kollegor som återförsäljare. Träffade Marco Mantovani, grundaren och ägaren av Locman på senaste Baselmässan, lika glad och trevlig som alltid. Hade bust i montern dom gånger jag gick förbi, kul!
Jag tror som ägaren av samlingen att häftigare Locman får man leta efter och i det skick dom är så kommer denne att hämta hem utläggen, big time!
Sköt om er!
Richard
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Djävligt många med riktigt trist och elitistisk attityd i denna tråd (som vanligt på KS)...

Till WatchIT, hoppas du orkar hålla tråden lite levande och uppdatera med lite info och kring de modeller som finns i Locmans modellprogram.

Själv har jag noll koll på märket :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Djävligt många med riktigt trist och elitistisk attityd i denna tråd (som vanligt på KS)...

Till WatchIT, hoppas du orkar hålla tråden lite levande och uppdatera med lite info och kring de modeller som finns i Locmans modellprogram.

Själv har jag noll koll på märket :)


noterar följande om KS kollektiva attityd:

6st negativa= typ "jag tycker den är ful men gillar du så kör" = "djävligt många"
(varför det skulle vara elitistiskt förstår jag inte alls???, Locman liknas av flera vid Graham och Franck Muller som får betraktas som svindyra elitklockor imho...)

6st positiva och/eller informativa = ?

...om du läser den här tråden så negativt, kan jag bara beklaga, interwebs kan inte va så kul för dig...;)

...håller inte med om nån trist och elitistisk attityd på KS, men jag hänger iofs mest i vintage o där är vi ju lite som en sekt som lovebombar o bekräftar varandra hela tiden...:D
 

Frispi

Breitling
När jag var 16 var Locman det coolaste man kunde ha, speciellt den runda Mare som gick att köpa för cirka tre lax på NK. Jag fick lite pengar i julklapp och köpte denna något billigare variant, var överlycklig och bar den tills för något år sedan (nu är jag 25). Klockan är rejält ärrad och har stannat. Kanske är det bara batteriet, men jag misstänker att det kan vara mer än så: den dog när jag diskade på en krog så jag tror att vatten läckt in. Älskar hur som helst den här dinkan som varit en trogen kompanjon i mången god dag, och fått mig att känna mig som en stekare i alla fall de första åren. Gillar den lite futuristiska vulgostilen och den matta ytan på boetten, klockan påminner mig om Ikepod på något sätt. Funderar ibland på att köpa en ny på Ebay, men vi får se hur det blir med det.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    168.9 KB · Visningar: 104

KenKun

Patek
2-Faktor
När jag var runt 24 blev jag llte småkär i en Locman för 6k. Jag tyckte på den tiden att det var helt galet att betala så mycket för en klocka. Spola fram ett par år... Och här sitter man med klockor för 50k. Det eskalerar väldigt snabbt :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Djävligt många med riktigt trist och elitistisk attityd i denna tråd (som vanligt på KS)...

Till WatchIT, hoppas du orkar hålla tråden lite levande och uppdatera med lite info och kring de modeller som finns i Locmans modellprogram.

Själv har jag noll koll på märket :)

Håller nog med NiklasArvid i att jag inte tycker att det är särskilt tråkig stämning i tråden.
Men det är onekligen ett diskussionsforum, och om det då diskuteras något så pass "extremt" som Locman, så blir det givetvis så att åskikterna går isär något.

Men även om många ogillar klockorna i sig så har så gott som alla sagt något i stil med "Vad fan TS, kör på din grej!".
...som jag för övrigt också är benägen att stämma in i!
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Ibland tar intresset och kärleken för klockor över vad man själv vet om är stiligt och elegant... det är därför jag beställt en 47mm Panerai :D

Kör på det du gillar :)
 

WatchIT

Panerai
Vem du är just nu eller vem du var just då!

Är det inte bara det det handlar om? Jag upptäckte Locman via en kamrat som hade den orangea Mare klockan. Den var jag och jag var bara tvungen att ha den. Till slut dök den upp på Blocket via en kvinna som älskade den men tyckte att den var för stor på handleden. Det var så jag började kolla upp Locman och det här var runt 2008-09….

Jag älskade attityden och det okonventionella. Här var det ett märke som stack ut och vågade vara något annat än mainstream och det fastnade jag för. Det finns ju olika kategorier klocknördar, vi är alla olika. Det finns de som köper en klocka, lägger den i bankfacket och tar fram den en gång per år och troligen med plasten kvar för att inte repa. Sen säljer dom den på Blocket där man stolt talar om hur mycket den har kostat och säljer den sen för 40 procent av priset. Vilken fin investering eller hur?

Personligen skiter jag i hairlines, små dings etc. En av mina favoriter, en Omega från 54 har en underbar patina. Den svarta urtavlan har blivit guldig och berättar verkligen en historia. Sen har jag en annan…en Glashutte som jag köpte för 700 spänn på loppmarknad i Berlin (Arkona Platz.) Jag köpte den enbart för urtavlan och fjädern gick självklart av innan jag lämnade Berlin men det fixade Urmakarskolan galant när jag kom hem. En riktigt porrig guldlänk troligen original ingick och jag var övertygad om att jag nu ägde Erich Honeckers gamla dinka. :D Den åker fram då och då, fru och dotter ogillar den och det gör mig bara ännu mer taggad att bära den ;-).

Jag gillar att ha en del att välja på. Vem är jag idag? Vad känner jag för. Det var ett tag sen jag bar en Locman men förutom Nuevon så får alla stanna. Det kommer komma en dag jag känner för en Panorama eller 1970 modellen. Den orangea Mare´n får alltid plats sköna sommardagar.

Men vad ville jag säga med detta nu då? Tappade tråden helt :) Jag tror det viktigaste att man köper en klocka man vill bära och som speglar just dig som person.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Djävligt många med riktigt trist och elitistisk attityd i denna tråd (som vanligt på KS)...

Till WatchIT, hoppas du orkar hålla tråden lite levande och uppdatera med lite info och kring de modeller som finns i Locmans modellprogram.

Själv har jag noll koll på märket :)
Har jag en trist och elitistisk attityd om jag ärligt säger att jag inte sett en Locman som jag tycker är snygg?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Djävligt många med riktigt trist och elitistisk attityd i denna tråd (som vanligt på KS)...

Till WatchIT, hoppas du orkar hålla tråden lite levande och uppdatera med lite info och kring de modeller som finns i Locmans modellprogram.

Själv har jag noll koll på märket :)


Du lipar angående elitism som vanligt, det kunde man ju vänta sig...


WatchIT Gillar du dom så kör, dom har en egen stil och kör på den, det ska man ha cred för.
(Gillar din avatar, den är riktigt rolig hehe :D )
 
Topp