• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Loctite eller inte... POLL!

Loctite när ni skruvar ihop länken - absolut nödvändigt eller hängslen till livremmen?

  • Ja, skulle aldrig komma på tanken att inte ha det!

    Röster: 32 29.9%
  • Nej, skruven sitter ändå tillräckligt bra.

    Röster: 75 70.1%

  • Totala väljare
    107

Tourbillon

Basic
2-Faktor
Att det ibland kan bli problematiskt att få bort skruven pga Loctite när man vill korta en länk är ju välkänt och väldiskuterat. Men hur gör ni när ni skruvar ihop länken igen?

Ni som kortar skruvad länk själv, använder ni Loctite (om ja, vilken Loctite)? Eller är detta något som egentligen inte behövs?
 
Första gången jag ändrade en länk på en fin klocka så letade jag efter Loctite (222 ha jag för mig) hos den lokala järnhandeln utan att hitta, och sen sket jag bara i det. Jag ser till att dra skruven rätt bra och det har funkat sen dess. Kanske borde man känna på skruvarna då och då för att vara på säkra sidan dock.
Hursomhelst så känns det som om jag bara skulle kladda ifall jag använde Loctite och det känns värre att kladda ner länken med lim än att ha hygglig koll på skruvarna...
 
Fått länken kortad en gång och då la de inte i någon loctite och skruven var på väg ut, så jag lämnade in den för att få loctite i, nu sitter det bra , så jag röstar för loctite.
 
Alltid Loctite, den svagaste varianten som tyvärr är lite svår att hitta. Tror jag köpte min på Flincks järn, i Sätra. Har tappat en titanskruv till Pelagos och en vanlig skruv till Exp 1.
Båda gångerna när jag åkt mc, som tur är har klockorna hamnat i handsken.


21464-2.jpg
 
Alltid Loctite, den svagaste varianten som tyvärr är lite svår att hitta. Tror jag köpte min på Flincks järn, i Sätra. Har tappat en titanskruv till Pelagos och en vanlig skruv till Exp 1.
Båda gångerna när jag åkt mc, som tur är har klockorna hamnat i handsken.


21464-2.jpg

MC-åkning skall tydligen vara riktigt påfrestande för skruvarna, och är också den rekommendation jag fått direkt av en klocktillverkare.

” Om du inte använder Loctite så kommer skruvarna ramla ut när du kör MC”

Tyvärr har jag ingen MC , men om jag hade så hade jag använt Loctite.
 
Ett tips jag fick av en gammal vän om man inte får tag på 222 är att pensla på ett tunt lager genomskinligt nagellack. Fördelen med nagellack är att det dels är lätt att ta bort och dels inte är ”segt”. Använder det på vissa fällknivar där pivotskruven har en tendens att backa ut. På klocklänkar kör jag varken eller, men så kör jag inte MC heller :).
 
Loctitear alltid hos urmakare. Har aldrig haft problem med att få ur skruven efter. Använder alltid loctite på skruvad länk efter jag nästan tappade min aquis då en skruv gängade ur (kortad hos urmakare men utan loctite).
 
Jag hör vad ni säger. Dessutom kör jag mc. Fast kravet på Loctite kanske mest gäller gamla järnspisar ;)? Min förhållandevis moderna Trajja skakar ju inte så förbannat menar jag.
Hur applicerar ni Loctiten? Tandpetare eller motsvarande? Man vill ju som sagt var inte kladda ner länken med överflödig geggamoja.
 
Definitivt Loctite 222 när länkjustering behövs. Varför chansa? Köp en flaska så räcker den livet ut!
 
Brukar aldrig använda loctite på länkarna och har inte haft några problem, å andra sidan så brukar det sluta med att länkarna ligger i lådan och annat band sitter på klockan efter några dagar så jag kanske är fel person att ge tips :D
 
Har du en momentnyckel eller hur vet du att du drar med rätt moment? Och vad är rätt moment förresten?

Yes, har momentnycklar och även momentskruvmejslar. Rätt moment är beroende på skruvens diameter ocg vilken kvalitet den har. Så det är olika från skruv till skruv

Vilket moment ska länkskruvar dras med? Och vad har du för momentnyckel till detta? o_O

Om man ska vara lite obstinat, hur vet du kvalitén på olika skruvar?

Man kan säga att ju mer du tror att du vet om skruvar och åtdragning, desto mer inser du att du inte har koll på allt.
Det finns folk som doktorerar på åtdragning...
Ska det sitta ordentligt ska skruven verka som en fjäder, dvs den behöver sträckas ut. Hur gör du det med en M1-skruv utan att dra av den eller sabba skallen? Momentnyckel för moment för dessa skruvar blir apdyr om det ska vara någon kvalitet på den. Tänk spridningen i åtdragningsmomentet och hur mycket det kommer att påverka klämkraften, som är det vi vill åt.
Åtdragningsmomentet är i egentlig mening tämligen ointressant för att få skruven att sitta. Det som är intressant är i själva verket klämkraften, som är den som gör att skruven faktiskt sitter kvar.
Sen nästa del. Friktionen i gängan. Är den väldigt låg riskerar klämkraften (och förlängningen av skruven) bli så hög att skruven kan gå av. Omvänt. Är den alldeles för hög så kommer skruven inte att sitta kvar eftersom den inte sträcks.
Men man kan kringgå klämkraften (dvs det som ska skapa den sökta förlängningen av skruven) genom att limma gängan (gängsäkring, aka Locktite). Detta funkar typiskt så länge skruven inte behöver hålla ihop ett belastat förband. Annars kommer det ändå inte att funka eftersom det antingen kommer att glida i förbandet, eller så kommer skruven att gå av. Men skruven i en klocklänk är bara en pinne i sammanhanget, varför det räcker med att den inte trillar ur.

Som sagt. Det går att göra hur komplicerat man vill. Men det kan vara bra att känna till att åtdragningmoment kan ge precis vad som helst m a p klämkraft, som är det som är det vitala i sammanhanget. Men det är bättre än att dra helt i blindo.

Så hur gör jag med min klockor? Drar utan gängsäkring. Litar på att den gamla geggan gör att friktionen är så hög att skruven fastnar ändå. Men jag förstår att vibrationerna från mc-åkning kan vara ett typiskt problem.
Ska det dras med gängsäkring vill det hur som helst till att vätskan hamnar i gängan och ingen annanstans.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp