• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

LÖST: Lodregulator som "tjuvstannar" (relativt nyservad)

Jag har en lodregulator av märket Gustav Becker från c:a 1902. Den har fått service av urmakare för 6-7 år sedan och har gått bra sedan dess (på daglig basis), men nu har den börjat "tvuvstanna".
Det händer en gång i timmen och oftast då vid c:a "tjugo i". Visarna är ganska sirliga, men jag kan inte se att de hakar i varandra så att det skulle vara därför klockan tappar kraft. Det enda som hänt är att loden gått "i botten" en gång. Detta har dock hänt ett fåtal gånger tidigare utan att problem. Jag har inte ruckat klockans läge på väggen, så jag förstår inte riktigt vad som hänt. Jag misstänker att det har med slaget att göra, eftersom det ibland är strax före "slagläge" den stannar, även om "tjugo i" inte är ett sådant läge!). Å andra sidan kan den också förbi både hel- och halvslag utan problem innan den stannar.

Är det någon som har något tips på något som kan göras åt problemet?
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Är det ca 20 i kan du utesluta att det har med slaget att göra.
Det kan bero på vad som helst nästan. Haltar den något? dvs, tickar den jämnt?
Kan vara dåligt smörjd visarfriktion eller ojämn sådan. Finns mycket det kan bero på och det bästa är om du kan gå tillbaka och fråga urmakaren som servat klockan.

Sen vet jag ju inte vem, eller hur noggrannt servicen är utförd. Det skiljer sig enormt på väggursrenoveringar. Slarvas det med t.ex. lagerbyten kommer den stanna långt i förtid.
 
Är det ca 20 i kan du utesluta att det har med slaget att göra.
Det kan bero på vad som helst nästan. Haltar den något? dvs, tickar den jämnt?
Kan vara dåligt smörjd visarfriktion eller ojämn sådan. Finns mycket det kan bero på och det bästa är om du kan gå tillbaka och fråga urmakaren som servat klockan.

Sen vet jag ju inte vem, eller hur noggrannt servicen är utförd. Det skiljer sig enormt på väggursrenoveringar. Slarvas det med t.ex. lagerbyten kommer den stanna långt i förtid.
Tack för svar.

Ja, jag tycker också att tjugo i är en udda tid. Slagmekanismen förbereds ju inte förrän några få minuter före slag. Men nu, till exempel, har den stannat på en minut i halv, så den gör lite som den vill just nu.

Haltningen kan möjligtvis vara något. Den har som sagt gått stabilt som den hänger, men lyssnar man på ljudet finns det nog utrymme för en millimeters eller så justering. Jag får väl prova det och se.

Det blev några "vändor" med urmakaren och jag är inte helt sugen på att ta ett varv till. Som han förklarade det skulle klockan ha blivit fullt genomgången, men jag är ju amatör, så vad det innebär i detalj är det ju bara han som vet...

Det är intressant, det du skriver om att det skiljer sig på väggursrenoveringar. Jag har anlitat ett par olika urmakare för väggur som jag har, och de har båda haft ett "standardpris". Då tänker man (jag) förstås som amatör att proceduren för "genomgång" också bör se likadan ut, men man får tydligen lite olika för samma pris...?
 

DrKlocka

Audemars
Tack för svar.

Ja, jag tycker också att tjugo i är en udda tid. Slagmekanismen förbereds ju inte förrän några få minuter före slag. Men nu, till exempel, har den stannat på en minut i halv, så den gör lite som den vill just nu.

Haltningen kan möjligtvis vara något. Den har som sagt gått stabilt som den hänger, men lyssnar man på ljudet finns det nog utrymme för en millimeters eller så justering. Jag får väl prova det och se.

Det blev några "vändor" med urmakaren och jag är inte helt sugen på att ta ett varv till. Som han förklarade det skulle klockan ha blivit fullt genomgången, men jag är ju amatör, så vad det innebär i detalj är det ju bara han som vet...

Det är intressant, det du skriver om att det skiljer sig på väggursrenoveringar. Jag har anlitat ett par olika urmakare för väggur som jag har, och de har båda haft ett "standardpris". Då tänker man (jag) förstås som amatör att proceduren för "genomgång" också bör se likadan ut, men man får tydligen lite olika för samma pris...?

Hur det utförs är helt upp till urmakaren och dess bedömning. Och priset skiljer sig mycket beroende på var i landet. Får du en väggursrenovering för under 4-5 tusen kan du utgå ifrån att allt slitage inte åtgärdas.
 
Topp