• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lollipop!

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
ääälskar lollipop-visare, särskilt på äldre kronografer, men funkar även på modernare safirglasisar


IMGP0026-2.jpg


[video]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3rYoRaxgOE0[/video]
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag håller med...men kallas de inte Mercedes?
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1358800702.729801.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358800702.729801.jpg
    84 KB · Visningar: 437

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
det är sekundvisaren med runda pluppen som är lollipop, timvisaren mercedes...

...fast de allra koolaste är väl de original railmasters/seamasters med pluppen ända ute i änden av sekunden...

finns rätt många kroppsdelar jag skulle offra för en sån här...
seam.png
 

Charles_

Rolex
Jag trodde att "lollipop" framförallt hade hade att göra med timvisaren? Som på den här; en 76100 Tudor "Lollipop":

IMG_8494.JPG
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

max

Dancing Queen
Dessutom kallas ju 5513 mk III för lollipop pga de gigantiska lumeprickarna (med indexet som pinne) så lollipop verkar kunna stå för det mesta när det gäller klockor :lol: Prick på pinne helt enkelt hehe
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hmmmm. Jag har aldrig hört någon kalla just det för lollipop. Däremot kallas ju tavlorna med timindikationer som sitter ihop med sekundmarkeringarna på rolexar för lollipop-dial.
Eller har jag missförstått detta i flera år?

Edit: Precis Max
 

David

Bödeln
Jag har inte hört uttrycket förut, men spontant tycker jag nog att karamellen borde sitta längst ut, oavsett vilken visare det handlar om.

3FB63FEA-8ECB-4465-A2AB-02A26307B304-3997-0000027B4C65C336.jpg


En Rolex-sekundvisare skulle i så fall vara en olivpinne.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Den åtråvärda lollipop speedmastern (kanske en av de åsyftade äldre kronograferna) har ju just en sådan visare av "rolexsekundvisartyp".
 
Topp