• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines 13ZN på Kaplans pantauktion?

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Har du bild på verket?

image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För mig som inte kan så mycket om dessa så ser den ju ut att vara i för bra skick för att vara från 49. Verket ser ju inte heller ut att stämma med årtal. Skulle tro att den också är ommålad.
Ja den där er ett stort frågetecken för mig. Du fick aldrig tag på någon som kunde gamla longineskronografer?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
För mig som inte kan så mycket om dessa så ser den ju ut att vara i för bra skick för att vara från 49. Verket ser ju inte heller ut att stämma med årtal. Skulle tro att den också är ommålad.
Enligt serienummer bör det vara kring 1947 men verket är inte ett 13ZN som det bör vara i den boetten.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Ja den där er ett stort frågetecken för mig. Du fick aldrig tag på någon som kunde gamla longineskronografer?

Jag ringde och mailade Longines. Skickade över bilder och för de var det också ett frågetecken, personen jag pratade med hade letat i arkiven och pratat med några urmakare. Skulle skicka fler bilder men pga jobb har jag inte hunnit.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
svårt att avgöra på foto men där är några varningssignaler tror det får bli en stockholmsresa om man skall buda då tavlan är större delen av värdet
Utan att vara expert på gamla 13ZN så är väl värdet till stora delar i verket? Självklart vill man gärna ha en fin tavla och bra boett men dessa verk är otroligt eftertraktade. Om det nu är ett sånt i denna klocka..

Skulle jag vara intresserad av denna klocka så hade jag bett om serienumret och snabbt mailat Longines för ett utdrag. De svarar tydligen ofta inom 24h med bra info.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Utan att vara expert på gamla 13ZN så är väl värdet till stora delar i verket? Självklart vill man gärna ha en fin tavla och bra boett men dessa verk är otroligt eftertraktade. Om det nu är ett sånt i denna klocka..
Säker? Tycker mig ha sett verk i familjen som inte varit så dyra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
:)

Därav mitt frågetecken. Longines kan som sagt berätta mer om hela paketet om man bara frågar snällt. Sägs ha bra Heritage-service.
Tror det stämmer som det konstaterats tidigare, hela paketet som gäller. Inte helt olikt Rolex även om verket håller en högre kvalitet här.
 

Kamelen

Cartier
visst är verken från longines legendariska men du hittar en hel del till salu och prisskillnaden är stor på ommålad och original ca 50% tror att du kan hitta 13zn verk i boett från 3-4000 dollar ochh 30ch från 2000 dollar,
du kan väl göra jämförelsen med ommålad gammal Daytona där skillnaden är att Daytona tavlor får räknas som vanliga i jämförelse med longines tavlor och att samlarna i detta område oftast är betydligt mer kräsna och pedanta.
angående frågor om denna försäljning så undrar jag vem man kan fråga, då detta är en pantauktion och Kaplans ej brukar vara behjälpliga med info från dessa auktioner och tror att longines behöver mer än ett foto för att uttala sig.
 
Topp