• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines 1978

Balta

Breitling
Hej!

Jag fick en klocka av min farfar, jag kan inget om klockor så jag vänder mig till er.

Det är en Longines Automatic Flagship, verkar som den är en gåva från SCA då baksidan är stämplad med SCA 1978. Det ser ut som den fungerar som den ska.

Är denna klockan värd något?
 

Bilagor

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    67.9 KB · Visningar: 299
  • FullSizeRender 2.jpg
    FullSizeRender 2.jpg
    63.7 KB · Visningar: 279

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hej Balta!

Det är alltid vanskligt att prissätta eller värdera en klocka efter enbart bilder. Eftersom det är din farfars gamla klocka så tycker jag självklart att du skall kosta på den en service (1000-2000kr) En Longines från mitten av 70-talet med kuddformad boett med gravyr i nuvarande skick skulle jag tippa ligger runt 1500kr. Det är många samlare/entusiaster som inte gillar gravyr, med det sagt finns det samlare som uppskattar ursprunget i klockan. Jag känner inte igen den tavelvarianten, har enbart sätt liknande i kvartsutförande.
Tror ändå att allt är ok med klockan!

Du skulle inte kunna bjuda på en bild av verket!?

Anledningen till att många forum är tveksamma till värdering är många:

  • Vem äger klockan?
  • Är det enbart för kommersiellt syfte!
  • Det är omöjligt att värdera en klocka enbart från en bild
 

Balta

Breitling
Tack för svaret, ska försöka öppna den så jag kan ta en bild på verket.

Förstår att det är svårt att värdera en klocka från enbart bilder, mest roligt att få ett hum om den.
Tanken är inte att sälja den då den är ett av de få minnen jag har av han.

För att öppna den, är det "bara" att sprätta upp locket på baksidan?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Tack för svaret, ska försöka öppna den så jag kan ta en bild på verket.

Förstår att det är svårt att värdera en klocka från enbart bilder, mest roligt att få ett hum om den.
Tanken är inte att sälja den då den är ett av de få minnen jag har av han.

För att öppna den, är det "bara" att sprätta upp locket på baksidan?


Det ser ut som ett snapplock, alltså tryckboett. Det brukar vara en liten skåra! Ta det försiktigt så du inte slinter.
 

Balta

Breitling
Här är bild på insidan.
 

Bilagor

  • FullSizeRender 6.jpg
    FullSizeRender 6.jpg
    76.7 KB · Visningar: 150
  • FullSizeRender 8.jpg
    FullSizeRender 8.jpg
    54.3 KB · Visningar: 145

shoeshine

Breitling
Jag har en precis likadan som denna. Har dock lämnat den till urmakaren och fått besked om att rotorn är skadad och att det behövs delar för ca 17-1800 kr.
Ingen som sitter på några passande delar? Tips på var det går att handla dessa billigare?



//H
 
Topp