• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines eller Oris

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Hej!

Nya tankar kring en klocka som dressmodell. Jag tänkte att ni får komma med synpunkter på klockorna, skillnad i kvalitén, osv. Jag har i nuläget två förslag.

Saint-Imier Silverfärgad/Läder Ø38.5 mm
L2.763.4.72.0

Lon saint.jpg


Oris Culture Silverfärgad/Läder Ø42.00 mm
01 733 7642 4051-07 5 21 80FC


Oris.jpg


Mottages gärna information om kvalitets skillnader mellan dessa.
 

fredrikb

Cartier
Säkert finfin kvalitet på båda, men vattendelaren här är väl storleken? Tycker inte att en sån där modell gör sig särskilt bra i 42 mm, undantaget om du har riktiga kolosser till handleder.

Longines således min favorit här.
 

wadstroem

Cartier
Longines, definitivt. 38-39 mm i diameter gör sig perfekt för en dressad klocka, och 42 mm är vidare alldeles för stort.
 
Jag tycker Orisen har finare boett, men den skulle haft storleken från Longines..
Föredrar datum kl 3 istället för 6.

Nä, Longines Får min röst!
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Jag reflekterade aldrig kring att en dressad upplevs som för stor vid 42mm men jag har själv provat 38,5mm Longines och den såg bra ut. Jag har inga monster armar....
 

Limpas

Cartier
Hade Orisen varit ca 38 mm hade jag lätt valt den då jag tycker den är snyggare. Men nu får det bli Longines då 42 mm blir alldeles för stor på den här typen av klocka.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Jag kastar in en joker i matchen, den är då 40mm och här till samma serie som den innan, 01 733 7670 4051-07 1 21 73FC.

oris2.jpg
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Jag är i vanliga fall en oris-förespråkare, men denna gång faller min röst på longines :)
 

sjobbe

Cartier
Longines både grundat på storleken och att det känns mer rätt på en dressad klocka. Oris är mer sport för min del.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har själv provat L2.766.4.79.0, den har snyggare/mer gångbar tavla tycker jag - kanske lite mindre dressig. 41mm. Satt väldigt skönt på armen.

longines-L2.766.4.79.0_MED.jpg
 

Corrado

Breitling
Personligen tycker jag Longines är snyggare. Som flera skriver tidigare så tycker jag inte att en dressklocka ska vara för stor.
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Orisen i det här fallet. 42an är en trevlig bekantskap, den var riktigt fin. Bra val du ställer upp här, men Orisen är vinnaren.
 
Angående storleken kan du få hur mycket råd som helst, men det som i slutändan ska fälla avgörandet är du och hur modellerna känns när du provat dem på handleden, allt annat är så att säga teori. Jag har dressade klockor som ligger i detta spann och båda storlekarna funkar för mig (handled strax under 17cm) det är ju en smaksak.

När det gäller kvalité gissar jag att de har likvärdiga urverk, dvs antingen ETA eller Sellita och jag skulle titta noga på hur du upplever finish på urtavla, visare och boett.
 
Topp