• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines - en samlingstråd med gamla klockor från Saint-Imier

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag vet inte, i sak, om vi verkligen behöver märkesspecifika samlingstrådar för allt mellan himmel och jord. Men i och med att det finns en Omega-tråd med 2k svar och en om City med 0,6k svar(!) så känns det bara konstigt att det inte skulle finnas någon om Longines.

Det är väl egentligen bara att posta på - jag kan ta ansvar för att stänga tråden när den första 13ZN med perfekt patina läggs upp. ;)

Egentligen inget absolut favoritmärke från min sida, men ett par gamla klockor har så klart passerat förbi - och några klamrar sig kvar.
Bland annat dessa.

BF85D1A4-3E8F-4DA7-A55A-A176C297200C.jpeg


4D5873C6-D402-465F-ABE9-BA9316773DA0.jpeg
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte, i sak, om vi verkligen behöver märkesspecifika samlingstrådar för allt mellan himmel och jord. Men i och med att det finns en Omega-tråd med 2k svar och en om City med 0,6k svar(!) så känns det bara konstigt att det inte skulle finnas någon om Longines.

Det är väl egentligen bara att posta på - jag kan ta ansvar för att stänga tråden när den första 13ZN med perfekt patina läggs upp. ;)

Egentligen inget absolut favoritmärke från min sida, men ett par gamla klockor har så klart passerat förbi - och några klamrar sig kvar.
Bland annat dessa.

BF85D1A4-3E8F-4DA7-A55A-A176C297200C.jpeg


4D5873C6-D402-465F-ABE9-BA9316773DA0.jpeg
Mycket bra trådstart! Konstigt att den inte funnits tidigare med tanke på Longines status bland vintage-samlare!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Mycket bra trådstart! Konstigt att den inte funnits tidigare med tanke på Longines status bland vintage-samlare!
Hah!
Ja, lite så tänkte jag också. Fick använda sökfunktionen ett par gånger innan jag vågade starta en ny tråd.
Den kommer så klart aldrig att vara lika aktiv som en tråd om City, men y’know. ;)

Denna lämnade för övrigt för bara nån vecka sen…

2AEBFED7-BB15-461D-9E5F-1F22D8FDE26B.jpeg
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte, i sak, om vi verkligen behöver märkesspecifika samlingstrådar för allt mellan himmel och jord. Men i och med att det finns en Omega-tråd med 2k svar och en om City med 0,6k svar(!) så känns det bara konstigt att det inte skulle finnas någon om Longines.

Det är väl egentligen bara att posta på - jag kan ta ansvar för att stänga tråden när den första 13ZN med perfekt patina läggs upp. ;)

Egentligen inget absolut favoritmärke från min sida, men ett par gamla klockor har så klart passerat förbi - och några klamrar sig kvar.
Bland annat dessa.

BF85D1A4-3E8F-4DA7-A55A-A176C297200C.jpeg


4D5873C6-D402-465F-ABE9-BA9316773DA0.jpeg

Kanske det finns en fin 13zn i den? 🤫
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor

Kanske det finns en fin 13zn i den? 🤫
Visst gjorde det 😬
Flott tråd og mange fine klokker:) Longines er definitivt min favoritt produsent.
Få om i hele tatt noen kan måle seg med hva Longines produserte back in the days.

Her er min ref 5415 med caliber 13ZN

image.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Wth...
Bevisligen är jag ingen fena vid sökfunktionen (jag gjorde verkligen ett par försök).
Nu glömmer vi att jag nånsin gjort detta och låter tråden snabbt sjunka bakåt i sidorna. ;)

EDIT
Inser för övrigt att jag själv postat ett gäng gånger i den. Ridå.
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hatar att vara partypoopern! Drar en /ridå på det också!
Du väckte ju liv i den gamla iallafall;-) Jag gjorde samma fadäs för ett tag sedan när jag startade en jumbo-tråd, fast det fanns en gammal;-) Det fick till följd att det blev lite mer aktivitet på temat! Förresten, det är inte precis lätt att söka inom KS. Numera Googlar jag efter det jag söker och lägger till Klocksnack; mycket bättre indexerat än inom KS🤛
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Longines är klart ett gammalt favoritmärke. Långt finare kvalitet på urverk än t.ex. Omega förr.
Märkligt nog äger jag inte en enda för tillfället. Får bli ändring på det.
Jag har hört flera urmakare som precis som du lyfter Longines äldre urverk till skyarna. Jag som inte är så tekniskt kunnig, tycker helt enkelt att urverken är grymt snygga!
 
Topp