• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines HydroConquest vs. Oris Aquis

andemannen

Breitling
Drog på länken på Longines för att kunna visa... Även denna ser dock stor ut på bild... Men inte i verkligheten.
image.jpeg
Tack så mycket för bilden! Håller med dig om att Conquesten ser ut att sitta bättre på din handled. Kanske iof svårt att avgöra från bilder.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Tack för svaret! Är du nöjd med Orisen på alla sätt? Tycker de 8' extra för Orisen är motiverade alltså?
Ja det tycker jag absolut. Det förvånar mig faktiskt att dessa så ofta nämns tillsammans då orisen är rätt mycket dyrare och definitivt några snäpp över Longinesen i kvalité. Blev faktiskt lite besviken på Longinesen när jag jämförde dem bredvid varandra i butiken.

Är jättenöjd med Orisen. Bärs mindre än 43 och länken är helt suverän. Vridringen glappar liiiite men det är väl det enda jag har synpunkter på. Grym klocka!
 
Oris är en relativt liten tillverkare som bara gör mekaniska ur. Longines är en del av Swatch-group. Oaktat att dom kan ha samma ETA-verk föredrar jag Oris alla dar I veckan av rent subjektiva skäl.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Ägt en Aquis som jag tycker är stor med rejäl kvalité och robust länk, mycket för pengarna, den var för stor och hög och jag trivdes inte riktigt varav den fick lämna.
HC en mindre dykare och är kanske bra som första dykare. Skickar en bild på min HC som får numera får agera som min "beater".

image.jpeg
 

andemannen

Breitling
Ja det tycker jag absolut. Det förvånar mig faktiskt att dessa så ofta nämns tillsammans då orisen är rätt mycket dyrare och definitivt några snäpp över Longinesen i kvalité. Blev faktiskt lite besviken på Longinesen när jag jämförde dem bredvid varandra i butiken.

Är jättenöjd med Orisen. Bärs mindre än 43 och länken är helt suverän. Vridringen glappar liiiite men det är väl det enda jag har synpunkter på. Grym klocka!
Jag förstår! Tänkte nu i veckan gå in till en AD och prova bägge klockorna. Har du ofta skjorta? Isåfall upplever du att klockan fastnar mycket?
 

andemannen

Breitling
Ägt en Aquis som jag tycker är stor med rejäl kvalité och robust länk, mycket för pengarna, den var för stor och hög och jag trivdes inte riktigt varav den fick lämna.
HC en mindre dykare och är kanske bra som första dykare. Skickar en bild på min HC som får numera får agera som min "beater".

image.jpeg
Tack för svaret! Risken finns att jag också skulle uppleva Aquisen som för stor. Hur stor handled har du?
 

andemannen

Breitling
Jag har nu i helgen varit i umeå och känt på en Oris Aquis Date, och guuu så skönt den satt på handleden (17,5cm handled). Det lutar åt en sådan för mig :)
Roligt att höra! Var inne tidigare idag hos en AD och också kände på Aquisen. Kan hålla med om att den satt bra på handleden trots att jag också har smala handleder. Men jag tycker att HCn ser elegantare ut och är inte lika hög. Hade inte skjorta på mig när jag provade Orisen men i och med dess höjd så kommer den med största säkerhet att fastna vid skjortärmen. Om det blir ett Oris-köp för dig så får du gärna recensera klockan :)
 

Nors

Omega
Roligt att höra! Var inne tidigare idag hos en AD och också kände på Aquisen. Kan hålla med om att den satt bra på handleden trots att jag också har smala handleder. Men jag tycker att HCn ser elegantare ut och är inte lika hög. Hade inte skjorta på mig när jag provade Orisen men i och med dess höjd så kommer den med största säkerhet att fastna vid skjortärmen. Om det blir ett Oris-köp för dig så får du gärna recensera klockan :)
Mäktigt! Kände du vikten på shabraket? =D joo Orisen kan kännas hög, men tack vare den runda "bakdelen" (giggidy) så smälter den in lite i armen...även tack vare sin höjd :) Förövrigt så var säljaren hos Stjärnurmakarna i Umeå riktigt trevlig och gillade verkligen sitt jobb :)
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Oris är riktigt kvalitativa så även longines, men longines får mitt hjärta att klappa lite hårdare och lite snabbare, vad du än väljer så kan det inte bli fel, följ ditt hjärta
 

andemannen

Breitling
Mäktigt! Kände du vikten på shabraket? =D joo Orisen kan kännas hög, men tack vare den runda "bakdelen" (giggidy) så smälter den in lite i armen...även tack vare sin höjd :) Förövrigt så var säljaren hos Stjärnurmakarna i Umeå riktigt trevlig och gillade verkligen sitt jobb :)
Absolut, riktigt härlig tyngd! Gillade länken mycket också.
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Ja klockan sitter bra. Höjden kan jag inte, men den är tunn för att vara en "dykare".
Glycine combat sub är den enda som varit tunnare. Förövrigt så är det 41an.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Min erfarenhet är att orisen är grym, dock är det en manschettförstörare av rang. Klart bättre kvalitetskänsla än HCn dock.. Även om den är schysst också, skiljer ju ett par kronor mellan dessa så konstigt vore väl annars!
 

andemannen

Breitling
Min erfarenhet är att orisen är grym, dock är det en manschettförstörare av rang. Klart bättre kvalitetskänsla än HCn dock.. Även om den är schysst också, skiljer ju ett par kronor mellan dessa så konstigt vore väl annars!
Sant! Tror faktiskt att jag skulle irritera mig kraftigt på att den fastnar i skjortan.
 
Topp