• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljes/Bytes Longines kostymur (vintage) Prissänkning nr 2!!

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Inför ett nytt klockinköp tänkte jag göra av mig med två Longines-kostymare ur samlingen:

1: Longines Conquest - 2800 kr 2500 kr 2200 kr

u5C2ba3.jpg

TT3J3uN.jpg

MZ3AzeF.jpg

C14kogb.jpg


Mekanisk Longines Conquest (60-tal). Köptes hos urmakare för inte så länge sedan. Som ni ser på bilderna så är den i mycket fint skick - urtavla, glas och boett är väldigt fina. Baksidan har lite repor från någon amatörs misslyckade försök att öppna den. Klockan funkar finfint och går bra. Testade den för någon dag sedan: gångreserv på ca 30 timmar och går ca -35sek/dygn. Diameter på ca 35 mm exkl krona. Original krona och original spänne från Longines (signerade). Sitter på ett nytt läderband. Okänd servicehistorik men urmakaren hävdade att han själv har använt den under lång tid samt har servat den regelbundet.


2: Longines Resence Quartz - 1700 kr 1500 kr 1200 kr

vN5cAOG.jpg

Z698YDg.jpg

yLm9w6d.jpg


Batteridriven Longines Resence från 90-talet. Denna har jag burit väldigt länge och den gör sig alldeles ypperligt som kostymur. Själv har jag gillat den jäkligt mycket då jag bär kostym mer sällan, varför faktumet att tid+datum inte behöver ställas in på nytt varje gång man tar på sig den efter en längre paus alltid har varit mycket uppskattat. (Som kostymur - och generellt klockor som man bär mer sällan - föredrar jag quartzverk framför mekaniska ur just pga detta - att man slipper ställa in tid+datum på nytt varje gång man ska använda klockan.) Skicket är fint men som ni ser på bilderna finns ett par hårtunna repor på glaset (som egentligen inte syns när man bär den). Klockan (boett, urverk, tavla, visare, krona, glas) är original i sin helhet, och den sitter på ett nytt brunt läderband. Diameter på 32,5 mm och endast 4 mm tunn. Tiden håller den så klart perfekt med tanke på att det är ett quartz-ur.
 
Topp