• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines Legend Diver Date or no date

Hej
Är sugen på att skaffa mig en Longines Legend Diver. Frågan är om jag ska satsa på att leta upp en begangnad utan datum, köpa begagnad med datum eller klicka hem en ny från klockia?

Vad har ni tankar om detta ?
 

Nilas

Pandion
2-Faktor
Det beror nog på hur sugen du är.
Kan du vänta på en här på köp&sälj så är det ett hyfsat prisvärt alternativ, men dom duggar inte så tätt så ibland kan det dröja.
Att vänta på en utan datum kan nog dröja bra mycket längre skulle jag tro. Retar man sig inte på datumet så kör på det. Så gjorde jag, sen sålde jag den och sen ångrade jag mig :). Förbaskat fin klocka.
 
Behöver man datum så väljer man väl det. Själv vill jag alltid ha datum utom möjligen på dressklockor som jag inte använder till vardags.
Är det en prisfråga eller en utseendefråga?
 

Allan Ballan

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Jag personligen tycker utan datum är snyggare. Men när jag hade min hade jag datum.
Allid roligare med bilder.
C8FF7F63-E701-463A-8EE5-7421D08EA832.jpeg
125556E3-904E-4D0B-B939-EDAA77DC5553.jpeg


E6F23990-D78A-4D8F-8962-10235C408205.jpeg
 

BarbaBaba

Pandion
2-Faktor
För egen del är datum en komplikation som jag tycker SKA finnas på min vardagsklocka. Lite det som gör att det är en vardagsklocka för mig, sekundvisare och datum. Men om det inte spelar någon roll för dig så är det väl bara att ta den som är billigast? Lycka till:)
 

essGunnar

Guld
2-Faktor
Om dina känslor för att det måste vara no-date inte är starkare än att du måste fråga så skulle jag hoppat på en med datum, prisskillnaden blir ju dramatisk. Med det sagt, har du pengarna så är det inte osannolikt att no-date varianten blir billigare att äga då den väl troligtvis kommer hålla värdet betydligt bättre?
 

BarbaBaba

Pandion
2-Faktor
Om man kollar på chrono24 verkar ju no date gått upp i pris då de inte längre tillberkas.
Vilken typ av klockägande har du tänkt dig? Har du tänkt köpa för att behålla den eller för att kunna sälja om du tröttnar? Om du ska behålla den tycker jag du ska köpa den du gillar bara. Har du tänkt dig att kunna sälja den senare tror jag det finns bättre modeller, oavsett datum eller utan är väl inte LLD någon prisraket...
 
Vilken typ av klockägande har du tänkt dig? Har du tänkt köpa för att behålla den eller för att kunna sälja om du tröttnar? Om du ska behålla den tycker jag du ska köpa den du gillar bara. Har du tänkt dig att kunna sälja den senare tror jag det finns bättre modeller, oavsett datum eller utan är väl inte LLD någon prisraket...
Jag tänker väl hålla den. Men samtidigt gillar jag inte idén att köpa en ny för 15k och så droppar den direkt:) Har sedan tidigare några vintage (inga dyra saker) och gillar väl begagnat:)
 

BarbaBaba

Pandion
2-Faktor
Jag tänker väl hålla den. Men samtidigt gillar jag inte idén att köpa en ny för 15k och så droppar den direkt:) Har sedan tidigare några vintage (inga dyra saker) och gillar väl begagnat:)
Det finns ju vissa fördelar med både nytt och beg. Fördelen med ny är ju att du får garanti både ifrån butiken och tillverkaren, försäkrad första året osv. Du påbörjar ju också en relation med butiken... Begagnat är väl mest för att få den under nypris, vilket man ofta kan få om man har en god relation med butiken. Med begagnat tappar man ju oftast mindre om man säljer...
 

BarbaBaba

Pandion
2-Faktor
Registrerade först nu att du skrev klockia... har du mailat och frågat om du kan få ett bättre pris vid snabb och smidig affär? Dom brukar inte vara omöjliga. Annars har väl Klockmäster Longines? Även forumsponsorerna... kan ju absolut vara värt att höra sig för om det går att köpa ny med rabatt (när du bestämt dig ;)).
 
Registrerade först nu att du skrev klockia... har du mailat och frågat om du kan få ett bättre pris vid snabb och smidig affär? Dom brukar inte vara omöjliga. Annars har väl Klockmäster Longines? Även forumsponsorerna... kan ju absolut vara värt att höra sig för om det går att köpa ny med rabatt (när du bestämt dig ;)).
Smart tack!
 

Ola G

Silver
Det beror helt på hur du ska använda den. OM du byter klocka dagligen - utan datum och om du har den några dagar (eller veckor) och sen byter - med datum
Om du inte känner att detta är KLOCKAN som du ska behålla livet ut, köp en begagnad, då håller den värdet

Med vänlig hälsning
Ola G
 
Det beror helt på hur du ska använda den. OM du byter klocka dagligen - utan datum och om du har den några dagar (eller veckor) och sen byter - med datum
Om du inte känner att detta är KLOCKAN som du ska behålla livet ut, köp en begagnad, då håller den värdet

Med vänlig hälsning
Ola G
Tack Ola. Låter väldigt vettigt:)
Sitter dock och hoovrar köp knappen på klockia nu då jag är så sugen :p
 

Clark Kent

Pandion
2-Faktor
Nästa fråga då: Hur kan priset skilja sig så mycket på armbanden? Visst att mesh är dyrare men hur kan gummi armbandet va 3390 kr dyrare. Missar jag något?
diver.png


https://www.klockia.se/longines-heritage-klockor?orderBy=name

Vet inte om det eventuellt är ett viklås med till gummit, i sådana fallär det ju fullt rimligt.
Men ett bra exempel på hur ofattbart urusla i princip samtliga försäljnings- och märkessajter är på att visa grundläggande bilder.
 

Strimlaren

Silver
2-Faktor
Jag har haft den med datum. Var inget jag störde mig på.

Antar du provat den? Den är sjukt lång lugg till lugg. Jag fick den inte att sitta bra tyvärr. Annars är det en schysst klocka!
 
Topp