• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines "Sei Tacche"

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bättre sent än aldrig? För ett par månader sedan ropade jag hem denna lilla rackare. Föll för åldern, 40-tal, och utformningen av "glasringen". Glasringen är nämligen ingen ring på dessa utan är en fast del av boetten och kallas ibland monoblocco. Det som tilltalar är att ringen är rätt bred och har små avsatser, sk. steppade case, som de eftertraktade vintagekronograferna och tre tacche har. Den knubbiga boetten mäter 35 mm så det är en av de lite större modellerna för att vara från just 40-talet. Glaset är skönt kupat och kan mycket väl vara original då det har lite torrsprickor. Kronan är däremot utbytt men det är inte så underligt då uret är välanvänt. Modellen heter 22525 vilket inte ger så många träffar. Den modellen alla vill ha heter tre tacche, tre hack/spår, vilket syftar på boettlocket. Denna modell påminner om den jag har, sei tachhe, men är bättre på alla vis. Lite kantigare och den största modellen är lite större. Man kan även hitta underbara tavlor på dessa medan min har en standardtavla. Min har urverket 12.68z som jobbar på flitigt. Har inte mycket mer att säga förutom att Simpson-gravyren är riktigt charmig.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    134.6 KB · Visningar: 153

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trevlig Longines! Jag har en liknande 40-tals Tissot (Stepped case) som snart ska färdigställas med ny uppdragsfjäder och liknande läder... Varför har spännet krona? ;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Snyggt. Cool boett. Bra band.

S*tan vad sugen jag blivit på något från 40-talet, kombinerat med ett visst historiskt intresse så skulle naturligtvis en WWW smaka mumma. Helt och hållet ditt fel.

Måste nörda ner mig...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Riktigt fin! man undrar hur/var historien bakom gravyren är?

Tack! Jag har gått ifrån att ogilla personliga gravyrer till att tycka de är rätt charmiga. Det är ju en del av urets förflutna. Säkert inget märkvärdigt med denna men man blir lite sugen på att märka en av sina egna ur med en handgravyr eller customtavla.
 

Jonaz

Rolex
Riktigt fin och som många andra i tråden får jag berömma dig för den snygga matchningen med bandet!


iPhone | Tapatalk
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Riktigt fin! Gillar tavlan som har skön patinering utan att vara skadad. Grymt exemplar.
Lite militärvibbar över det hela. Gillar framförallt bilden där tavlan ligger löst med boett osv. grymt skön matthet på tavlan.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fråga om Longines 'Tacche':

Det verkar som att dessa finns i något av en small-, medium- och large-storlek där de som brukar anges till 'medium verkar mäta in på runt 31 mm.

Gör detta att denna 35:a är en 'large'? Eller finns det ytterligare mått på dessa?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fråga om Longines 'Tacche':

Det verkar som att dessa finns i något av en small-, medium- och large-storlek där de som brukar anges till 'medium verkar mäta in på runt 31 mm.

Gör detta att denna 35:a är en 'large'? Eller finns det ytterligare mått på dessa?

Nja, nje, min är ju ingen tre tacche. Det är tre tacche som kostar ca 20'? om de är i den större storleken. Min är bara närbesläktad som inte är lika kool och även lite mindre då jag mindes fel när jag skrev denna TS. Min mäter ca 34 mm.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nja, nje, min är ju ingen tre tacche. Det är tre tacche som kostar ca 20'? om de är i den större storleken. Min är bara närbesläktad som inte är lika kool och även lite mindre då jag mindes fel när jag skrev denna TS. Min mäter ca 34 mm.


Jo, det är uppfattat att den är en Sei, jag undrade mest om storlekarna eventuellt var liknande mellan modellerna och vad en 'large' isf. mäter.

Man kan ju hitta riktigt trevliga 'Tre' för billiga pengar, men då är de ju i den mindre storleken runt 31. Och det är jag rädd att det mest blir liggande i min låda.

...ja, jag är feg.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo, det är uppfattat att den är en Sei, jag undrade mest om storlekarna eventuellt var liknande mellan modellerna och vad en 'large' isf. mäter.

Man kan ju hitta riktigt trevliga 'Tre' för billiga pengar, men då är de ju i den mindre storleken runt 31. Och det är jag rädd att det mest blir liggande i min låda.

...jag, jag är feg.
Tror inte det, men jag har inte hittat mycket att gå på till min modell. Angående de små sei tacche tror jag inte det är något man nöjer sig med om man är van vid större ur, då är det nog bättre att hitta en lite större liknande min.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Nja, nje, min är ju ingen tre tacche. Det är tre tacche som kostar ca 20'? om de är i den större storleken. Min är bara närbesläktad som inte är lika kool och även lite mindre då jag mindes fel när jag skrev denna TS. Min mäter ca 34 mm.
Jo, det är uppfattat att den är en Sei, jag undrade mest om storlekarna eventuellt var liknande mellan modellerna och vad en 'large' isf. mäter.

Man kan ju hitta riktigt trevliga 'Tre' för billiga pengar, men då är de ju i den mindre storleken runt 31. Och det är jag rädd att det mest blir liggande i min låda.

...ja, jag är feg.


Man ska komma ihåg att det finns flera boettvarianter med tre tacche (och olika urverk). Långt ifrån alla är intressanta. Storlekarna på tre tacche med den klassiska bredkantade step case-boetten är enligt mina anteckningar 29 - 32/32,5 - 35 (mm).

Aurum hittar du en 35mm för 20k får du gärna höra av dig :)
 
Topp