• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines sport chief värdering?

Richard1987

Panerai
Hej!
Undrar om ni kan hjälpa mig lite med värdet på denna Longines Sport chief? från 1965 Har inga foton från insidan av bakboetten eller på urverket.
Den har tydligen varit inne på renovering 2015, då byttes glas, krona och fick ett nytt armband.
Vad är den värd? Är 1300 kr ett klipp (blocketannons)

8911362006.jpg
20160329_191157_resized_2.jpg
20160329_190937_resized_2.jpg
20160329_190913_resized_2.jpg

Uppskattar även om någon kan mer om modellen :)
Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Så här ser det ut på Tradera (avslutade auktioner):

image.png


...så nej, nåt jättefynd är det inte. Men knappast heller någonting som du gör bort dig på.
Gillar du den så kör!
 

Lolle

Panerai
Jag skulle säga mkt klocka för pengarna särskilt om det går att verifiera att den är riktigt genomgången.

Inte ett superfynd men snygg och prisvärd i mina ögon.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Om klockan nyligen har fått en service så är det ett bra pris, då en service normalt kostar minst 1300 kr. Sedan är det ju synd att den inte fick en Longineskrona när den renoverades. Min spontana reaktion är att klockan känns tidigare än sextiotal med det utseendet på tavla men framför allt visare och subsekund. Jag hade gissat på femtiotal utan att ha några vidare belägg för det. Det gör dock inte klockan mindre värd för det.
Här min Sport Cheif från sextiotalet (längst till höger);
image.jpeg


Edit: När jag letar lite på nätet bekräftas mina tankar. Klockan är nog från främre delen av femtiotalet. Se här tex: http://www.styleforum.net/t/23121/a-budget-vintage-watch-collection

Longines, speciellt lite äldre, tex femtiotalare var då betraktade som väldigt fina klockor med bättre status och nivå än tex Rolex (mest grova tåliga klockor) och Omega. Lite kul kuriosa bara :)
Rätt plats för denna klocka och frågor kring den är på Vintageavdelningen. Finns mycket kul att läsa där om Longines och andra Sport Cheifs!
 
Senast ändrad:
Topp