• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines värderingshjälp.

Wi

NLA
2-Faktor
Halloj.
Morsan min ska sälja av några klockor ur samlingen och denna har hon inte riktigt koll på. Finns det någon här som kan bidra med lite expertis? Vad kan denna vara värd?

Det vi vet om klockan är att den är köpt i staterna för typ 15år sedan, dock minns hon ej för hur mycket. Det är en Longines i typisk art deco-design och klockan är troligtvis från 20-talet, något dokument finns med, där det inte framgår mycket.
Klockan är mekanisk, handjagad och håller tiden bra, -1min/dag. Den är i väldigt fint skick utseendemässigt.

Stämpel på boetten säger K3E14K. 3:an mellan K och E är vänd åt fel håll.
Stämpel på spännet säger ZE14k.
Alltså 14k guld samt med diamantindex. Men vad betyder resten?

Så någon som vet typ vad den kan vara värd? Eller tips på någon som kan vintage-Longines i Stockholm?
Tack på förhand

2012-12-01190001.jpg

2012-12-01190328.jpg

2012-12-01190234.jpg

2012-12-01190311.jpg

2012-12-01190253.jpg
 

plattfot

Rolex
Med risk för att vara tråkig - jag hade gått till Kaplans och sålt den via dem. Där når man nog störst målgrupp för uret.
 

Wi

NLA
2-Faktor
det är nog ingen dålig idé. Hon är osäker om hon verkligen vill sälja, därav denna väg för enkelhetens skull =)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Aurum skrev:
Antal gram x guldpris.

jo visst kan man gå efter guldpriset, har dock inte klockan här för att väga. Det vi hoppas på är att en nästan 90 år gammal klocka i det skicket tsm med diamanter skulle ge något. Hon tror att hon köpt den på auktion för drygt 2000usd någon gång i slutet av 90-talet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Wii skrev:
Aurum skrev:
Antal gram x guldpris.

jo visst kan man gå efter guldpriset, har dock inte klockan här för att väga. Det vi hoppas på är att en nästan 90 år gammal klocka i det skicket tsm med diamanter skulle ge något. Hon tror att hon köpt den på auktion för drygt 2000usd någon gång i slutet av 90-talet.

Tyvärr är det nog så verkligheten ser ut. Är inte gulduren mycket speciella är det sällan de går för mer än guldpriset. Jag ser inte det som skulle inbringa ett premium i detta ur. Men man kan alltid hoppas på det bästa.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Aurum skrev:
Wii skrev:
Aurum skrev:
Antal gram x guldpris.

jo visst kan man gå efter guldpriset, har dock inte klockan här för att väga. Det vi hoppas på är att en nästan 90 år gammal klocka i det skicket tsm med diamanter skulle ge något. Hon tror att hon köpt den på auktion för drygt 2000usd någon gång i slutet av 90-talet.

Tyvärr är det nog så verkligheten ser ut. Är inte gulduren mycket speciella är det sällan de går för mer än guldpriset. Jag ser inte det som skulle inbringa ett premium i detta ur. Men man kan alltid hoppas på det bästa.

Väljer att hoppas och ber mor min ta den till någon som får värdera den, självklart efter jag kollat skrotpriset =)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Du kan gå till kaplans och få den värderad, är en väg att gå. Just med stenarna, självklart har dom ju ett värde, men beror ju helt på kvalitéen.
Inte för att vara en party pooper, men så är väl inte longines det mest eftersökta premiummärket out there. Så förhoppningar på guldpriset + lite till, kan inte vara många carat direkt.
Kolla alternativt med bukowskis market, dom kanske kan hjälpa med värdering och eventuell försäljning.
 
Topp