• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

loppisfynd? gånger 2, pappa och dotter!

Plockade upp dessa nyss på en loppis,
Till pappa en Eterna med solid? Guldboett:
IMG_20140513_095302.jpg

IMG_20140513_095331.jpg


Samt en Bison med subsekund till dottern som är 1 år och fyra månader.
IMG_20140513_095537.jpg


Handledsskott
IMG_20140513_095703.jpg


Efternan behöver nytt batteri som bäst, är det värt att lämna in den för byte?

Mvh
Anders P
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fint! Ser ut som solitt guld ja. Monocoque-boett? Sedan kan du få öva på polering av glas och boett. Få saker i livet som är så givande som att få upp lystern i guldet samt att kunna se igenom glaset. Söt klocka till dottern, men det är förmodligen radium i visare och index? Inte tugga i sig tavla och visare med andra ord.
 
Fint! Ser ut som solitt guld ja. Monocoque-boett? Sedan kan du få öva på polering av glas och boett. Få saker i livet som är så givande som att få upp lystern i guldet samt att kunna se igenom glaset. Söt klocka till dottern, men det är förmodligen radium i visare och index? Inte tugga i sig tavla och visare med andra ord.
Ja monocoque boett. Får bli en polering och se hur den blir, och bra info om dotterns dinka, den får nog vila sig i klockan lite!
 

_jonte

Patek
Schyssta fynd! Nog inte lämpligt att dottern har på sig radiumklockan.. Säkert ingen fara att bära den, men man vet ju aldrig vad hon skulle göra om glaset lossnade tex...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Någon som har tipps på vart man ska vända sig för att byta batteriet?


Gå till en riktig urmakare för det, känns som en sådan där grej en låtsasurmakare (ur&penn batteribytarkungen/skomakaren/nyckelservice etc.) kan paja helt. Det krävs lite verktyg för att plocka av kronan och glaset och bör göras av någon som har kunskapen och har gjort det förut.
 

jabla

Sarlacc
Alltid kul med loppisfynd! Hittade en manuell guldpläterad Zenith för en femma för många år sedan, sålde den dan efter för 800:-
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Vad får dig att tro att det inte är radium? Jag skulle säga med största sannolikhet, men nu blir jag nyfiken :)

Min enda källa till kunskap i ämnet är den här: http://www.vintagewatchstraps.com/luminous.htm. Utifrån den känner jag mig tveksam. Har fått för mig att man många gånger tror det är radium medan de så inte är fallet. Kanske har jag fel ..

Intressant att göra testet; Lägg klockan mörkt och verifiera att visarna/tavlan inte lyser. Lägg den därefter under en lampa/i solen och kontrollera igen. Även gammal, dålig lysmassa brukar gå att "ladda" lite. Lyser visarna /tavlan efter laddningen är det inte radium. Lyser de inte så kan det eventuellt vara radium men behövs nog en mätare för att säkerställa.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Fint! Ser ut som solitt guld ja. Monocoque-boett? Sedan kan du få öva på polering av glas och boett. Få saker i livet som är så givande som att få upp lystern i guldet samt att kunna se igenom glaset. Söt klocka till dottern, men det är förmodligen radium i visare och index? Inte tugga i sig tavla och visare med andra ord.

Tror inte det är radium. Ser ut som en nyare "compound" som applicerats i samband med relume. Men visst, jag skulle inte riskera något i onödan, kör en mätning på den för att vara säker.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tror inte det är radium. Ser ut som en nyare "compound" som applicerats i samband med relume. Men visst, jag skulle inte riskera något i onödan, kör en mätning på den för att vara säker.

Kan mycket väl vara så, tyckte också det såg lite för ljusgrönt ut. Samtidigt ser tavlan ut att vara i mycket gott skick tack vare den vattentäta boetten.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Min enda källa till kunskap i ämnet är den här: http://www.vintagewatchstraps.com/luminous.htm. Utifrån den känner jag mig tveksam. Har fått för mig att man många gånger tror det är radium medan de så inte är fallet. Kanske har jag fel ..

Intressant att göra testet; Lägg klockan mörkt och verifiera att visarna/tavlan inte lyser. Lägg den därefter under en lampa/i solen och kontrollera igen. Även gammal, dålig lysmassa brukar gå att "ladda" lite. Lyser visarna /tavlan efter laddningen är det inte radium. Lyser de inte så kan det eventuellt vara radium men behövs nog en mätare för att säkerställa.
Tror inte det är radium. Ser ut som en nyare "compound" som applicerats i samband med relume. Men visst, jag skulle inte riskera något i onödan, kör en mätning på den för att vara säker.

I min värld kan radium anta de flesta färger och former, tjockt/tunt lager, vit/gul/grön färg... jag får nog läsa på lite mer. Håller med dig om att ladda under lampa och testa, bäst för ts är nog ändå att ta det säkra före det osäkra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min enda källa till kunskap i ämnet är den här: http://www.vintagewatchstraps.com/luminous.htm. Utifrån den känner jag mig tveksam. Har fått för mig att man många gånger tror det är radium medan de så inte är fallet. Kanske har jag fel ..

Intressant att göra testet; Lägg klockan mörkt och verifiera att visarna/tavlan inte lyser. Lägg den därefter under en lampa/i solen och kontrollera igen. Även gammal, dålig lysmassa brukar gå att "ladda" lite. Lyser visarna /tavlan efter laddningen är det inte radium. Lyser de inte så kan det eventuellt vara radium men behövs nog en mätare för att säkerställa.

Man kan väl visst ladda radiumtavlorna? Det är väl inte radiumet i sig som lyser utan snarare ett ämne som reagerar på strålningen? Detta samma ämne reagerar även på solljus? Fast nu när jag skrev ned detta i text blev jag mycket fundersam över mitt resonemang...
 
Topp