• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lossnad sekundvisare, öppna upp och få bort?

feffe79

Cartier
Har en Omega Seamaster automat från mitten av 70-talet där sekundvisaren lossnade idag. Grejen är att jag haft den inne på service där det visade sig att balansfjädern inte va original ( nån tidigare bra men fulmek ) och de gjorde så gott de kunde men kunde inte ta betalt för det så den snurrar på fint än så länge men jag har ingen större lust att kosta på mig en massa på den ( även om ja fick den igångservad gratis ) men jag undrar om det på något smidigt sätt går att öppna upp den och bara ploppa ut sekundvisaren som ligger och skramlar och bara strunta i den helt enkelt. Gillar klockan i övrigt och den funkar. Eller vad skulle en tillbakamontering kosta?

En bild på dinkan bifogad.
 

Bilagor

  • IMG_5961.JPG
    IMG_5961.JPG
    188.5 KB · Visningar: 1

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Det är en enkel operation för en urmakare. Men det är synd om du inte låter fixa till den ordentligt. Det är den värd. Lite konstigt utlåtande av din urmakare angående balansen. Med fel balans borde den inte gå bra.
 

feffe79

Cartier
Tack för svar. Uttryckte mig nog lite krattigt. ( i solen i hängmattan ). Lämnade in den hos Klockmäster i Globen då den slutade funka och de var väldans behjälpliga och bytte faktiskt ut fjädrar etc så den går så bra som den kan förväntas considering. De la en väldans tid på den och den funkar nu så all cred till dom! Grym service! Jag hade ingen historik på klockan så att den va "fulservad" innan va liksom en nyhet. Det ja tänkte va att det är lite tradigt att lämna in den igen och iom den uppkomna historiken kan ja knappas sälja den med gott samvete helle men jag behåller den gärna men funderade lite snabbt om ja kunde leva utan sekundvisare. Men om inte priset är för blodigt så ser jag gärna sekundvisaren tillbaka såklart. :)
 

rogart-63

Patek
Sitter det inte ett 1022 verk eller linkande i dessa . En rackars tunt pivot på sekunden. För mig dom är svåra att få fast ordentligt om dom är uttöjda sen tidigare oxå . Hade Klockmäster loss den borde dom kunna sätta tillbaka den igen. Kolla så det sticker upp en pivot eller om den helt enkelt gått av.
 

feffe79

Cartier
Sitter det inte ett 1022 verk eller linkande i dessa . En rackars tunt pivot på sekunden. För mig dom är svåra att få fast ordentligt om dom är uttöjda sen tidigare oxå . Hade Klockmäster loss den borde dom kunna sätta tillbaka den igen. Kolla så det sticker upp en pivot eller om den helt enkelt gått av.
Helt korrekt. Ja ska kolla med dom på måndag.
 
Topp