• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

lot av Tärnan

rogart-63

Patek
Min lilla församling av Tärnan klockor . Lite olika modeller av mekaniska och automatare dykare och vintage

8R8SXsk.jpg


EVinBUA.jpg


6JowNQ1.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fin samling! Subsekundaren med dykring ser mysigt ut!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

rogart-63

Patek
Har lyckats utöka min samling lite .Lägger upp lite bilder med tre på varje .Hoppas inte det blir för många bilder bara:) .Alla med olika nivåer av patina o_O Det saknas några som är på ingående eller väntar på delar så jag får be att få återkomma med några till .Det har smygit sig in en liten katt bland hermelinerna .Hittar ni den ? Ha en trevlig kväll :)

wW952Mv.jpg

bNC2ClX.jpg

k25LY3p.jpg

Fbk0b8L.jpg

aATlHJT.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Spännande. Kul med samlingar från samma märke. Detta märket är för mig helt okänt, någon som har lust med en snabb recap? Ursprung, historia?
 

rogart-63

Patek
Ingen som spottat katten bland hermelinerna .Den näst sista raden av klockor efter dom två svarta är en Örnen . Ganska lik Tärnan .Och Dalomo ska återkomma med en lite historia om Tärnan .
 

rogart-63

Patek
Spännande. Kul med samlingar från samma märke. Detta märket är för mig helt okänt, någon som har lust med en snabb recap? Ursprung, historia?


Jo Tärnan och några andra klockor som typ Svalan ,Örnen Polhem ,Asu togs in av olika svenska firmor som importerade klockor från Schweiz och tryckte ditt sitt eget märke .Den mest kända är väl Tärnan och ASU som togs i av en firma som hette (Aktiebolaget svenska urdepot) i Malmö .Sen finns där Svalan ,Runa,Bore som kommer från (BS huttners AB )i Göteborg. OCh Polhem av dom (ab de förenade urmakarna ) I Malmö .Alla dessa klockor var lågprisalternativ till finare klockor som b.l.a Omega . Alla innehåller schweziska verk som As, Felsa eller FHF . Dom flesta man hittar är väl från 50-60 talet kanske 70 oxå .Asu ända ner till 40 talet .
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jo Tärnan och några andra klockor som typ Svalan ,Örnen Polhem ,Asu togs in av olika svenska firmor som importerade klockor från Schweiz och tryckte ditt sitt eget märke .Den mest kända är väl Tärnan och ASU som togs i av en firma som hette (Aktiebolaget svenska urdepot) i Malmö .Sen finns där Svalan ,Runa,Bore som kommer från (BS huttners AB )i Göteborg. OCh Polhem av dom (ab de förenade urmakarna ) I Malmö .Alla dessa klockor var lågprisalternativ till finare klockor som b.l.a Omega . Alla innehåller schweziska verk som As, Felsa eller FHF . Dom flesta man hittar är väl från 50-60 talet kanske 70 oxå .Asu ända ner till 40 talet .
Tackar för upplysningen!
 

rogart-63

Patek
Nu har det ploppat in lite fler Tärnan :).Börjar bli några stycken nu :rolleyes: Den första är en automatare med svensk dagskiva .Min favo för tillfället .Ska byta till ett riktigt Tropic så småningom

1L1z3Ue.jpg


Den sista klockan är lite av en Franken .Dom gamla visarna var så rostiga att dom föll i bitar .Sen har all kromet släppt eller skavts bort av tidens tand . Men den går och ser hyfs ut :cool:

3xXF4QO.jpg
 

Johan M

Cartier
Den sista i mitten, den med subsekund och datum, liknar min allra första klocka som min morfar gav mig. Fast min hade en lite förstoringsbubbla över datumet. Klockan försvann på roskildefestivalen ...
 

rogart-63

Patek
Den sista i mitten, den med subsekund och datum, liknar min allra första klocka som min morfar gav mig. Fast min hade en lite förstoringsbubbla över datumet. Klockan försvann på roskildefestivalen ...

Har haft sån med förstoringsbubbla oxå . Säkert är glaset bytt vid nåt tillfälle . Tyvärr är bägge borta vid det här laget .
 
Topp