• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Luggarna på Rolex 1016..?

Sond

Patek
Då jag nog har bestämt mig för en Explorer 1016 har jag två frågor om luggarna:
- Vad är bredden?
- Sedan en fråga om hur stiften/spring bars fästes då hålen är genomgående..? Jag har nog ägt mer än 25 klockor, men ingen har haft genomgående hål. Jag har för mig att det fins luggar som är gängade, men här verkar det vara raka genomgående hål. Bifogar en bild jag lånat från annan tråd.
FTNlnYw.jpg
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Du får ursäkta min okunnighet. Men efter bytt band 1000 ggr har det alltid varit fjädrande stift och icke genomgående hål. Typ speedy eller SMP. Hur fäster ett stift i hålen på denna?
Exakt samma sätt, skillnaden är att du nu inte behöver stift med "krage" då du kan trycka ut det genom hålet. Det underlättar bandbyten mao då du slipper trycka in något verktyg mellan boett och band för att trycka ut stiftet.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Du får ursäkta min okunnighet. Men efter bytt band 1000 ggr har det alltid varit fjädrande stift och icke genomgående hål. Typ speedy eller SMP. Hur fäster ett stift i hålen på denna?
Stiften har en liten kant som förhindrar att dom ploppar rakt igenom. Det är inga konstigheter. Precis som vanligt men mycket lättare att få ur stiften sen.

Edit: sa nästan samma.
 

Sond

Patek
Tack! Strålande, verkar som en smart konstruktion jag aldrig kommit i kontakt med..:)
 

Sond

Patek
Jag börjar fatta de där verktygen med en pigg i ändarna..;) Har ett par som jag aldrig använt..:)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Liten detalj bara... Är det alltså andra bandstift..?
Ja, men inget säger att det måste vara det. I regel (åtminstone hos Rolex) så saknas kragen på bandstift monterade på en klocka med lugghål. De behövs helt enkelt inte. Men utan krage på en klocka som saknar lugghål blir det jävligt när du ska ha av dem.
 
Topp