• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lum vs Lum vs H3

Smulan

Rolex
Tänkte det kunde vara kul att jämföra vanligt "lum" och tritium lite mer vetenskapligt :mrgreen: Så jag samlade ihop några bra klockor i mellan/lägre prisklassen och riggade kameran. Från vänster har vi en Certina DS Action, en Citizen Promaster eco drive, Deep Blue Tritium Flat tubes T100 och slutligen en Seiko5 Sports.

Klockorna fick ligga framme i bra rumsbelysning på köksbordet i 1 timma innan mörkläggningen.



Första bilden efter ca 5 minuter. Exponeringen är satt så som jag uppfattade ljuset IRL (och samma i alla bilder)



Efter ca 60 minuter. Fortsatt fullt läsbart.



Efter ca 9 timmar. Nu är den enda klockan som kan läsas Tritium. Efter att ögonen vant sig gick det dock nätt ock jämt att läs tiden från övriga klockor. Certinan var marginellt bättre än de andra.



Sist en bild som underexponerats två steg ( i mjukvaran) för att ge en hint om hur tritiumet kan tänkas se ut om 26 år.
 

Bilagor

  • klockorna.jpg
    klockorna.jpg
    1,022 KB · Visningar: 500
  • _DSF0285.JPG
    _DSF0285.JPG
    209.2 KB · Visningar: 482
  • _DSF0286.JPG
    _DSF0286.JPG
    138.1 KB · Visningar: 471
  • _DSF0317.JPG
    _DSF0317.JPG
    114 KB · Visningar: 463
  • 26år.jpg
    26år.jpg
    59 KB · Visningar: 467

Smulan

Rolex
vonhall skrev:
Älskar sådana här test!
Trodde faktiskt att Seikon skulle prestera bättre!

Jag får hem två Prospex snart, skall bli intressant att se hur de står sig!

Jaganata- Det är T100. Ser ut att kunna hålla riktigt bra över tiden också!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Intressant! Saknar bara en bild direkt efter att lyset släcktes - visst ska super luminova egentligen kunna ge en betydligt högre ljusstyrka än tritium direkt efter uppladdning?

Vad är det för modell på deep blue förresten? Ser riktigt fin ut men jag ser den inte på hemsidan.
 

Smulan

Rolex
papadok skrev:
Intressant! Saknar bara en bild direkt efter att lyset släcktes - visst ska super luminova egentligen kunna ge en betydligt högre ljusstyrka än tritium direkt efter uppladdning?

Vad är det för modell på deep blue förresten? Ser riktigt fin ut men jag ser den inte på hemsidan.

Det stämmer att de ger bättre ljus än tritium direkt efter en stark exponering.

Klockan är en Daynight OPS T100 Flat Tubes som har utgått. Jag köpte min på watchobsession uk över nätet och de har några kvar.

Då kommer det lite fler jämförelser vad det lider :)
 
V

Viggen

Guest
Tack för ett intressant test med fina bilder. :)

Hade vart kul och jämföra din Deep Blue med T100 tuber med min Luminox med T25 tuber. Det verkar som om det är bra mycket bättre tryck i dina. :D
 

frere

Audemars
2-Faktor
Smulan skrev:
papadok skrev:
Intressant! Saknar bara en bild direkt efter att lyset släcktes - visst ska super luminova egentligen kunna ge en betydligt högre ljusstyrka än tritium direkt efter uppladdning?

Vad är det för modell på deep blue förresten? Ser riktigt fin ut men jag ser den inte på hemsidan.

Det stämmer att de ger bättre ljus än tritium direkt efter en stark exponering.

Klockan är en Daynight OPS T100 Flat Tubes som har utgått. Jag köpte min på watchobsession uk över nätet och de har några kvar.

Då kommer det lite fler jämförelser vad det lider :)
Tack för länken!
 

Smulan

Rolex
Testade med några nya klockor. Från vänster Seiko Sumo, Benarus 1k diver, Seiko5 Sports och sist en Deep Blue Tritium.

Ungefär samma förutsättningar som tidigare. Några minuter efter exponering ser det ut så här

test2-1.jpg



Efter en dryg timma:

test3.jpg



Efter runt 6,5 timmar. Nu behöver ögonen vänja sig en stund innan det går att läsa klockorna.


test4.jpg
 
Topp