• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lumelistan

wundlander

I know I look great in my Mustache
Vilken klocka har brutalbäst lume?
Luminox, Lüm-Tec eller någon helt annan?

Är köpsugen så länka på. :D

Har en Pelagos och den sprutar på rätt bra, men jag måste ha mera! :nailbiting:
 

Nexus

Panerai
Lüm-tec har riktigt bra lume. Om du vill (och jag kommer ihåg/är tillräckligt nykter) så jag kan försöka ordna några lumeshots i morgon.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Är lite betuttad i Luminox pga tuberna, men hittar inte någon som jag riktigt faller för utseendemässigt. Men tänker att det bör vara en som är svart och därmed lite extra SWAT-toolig. Klickar runt och stöter på denna bild. Den är ju djup som en brunn!
Ser det riktigt klokt ut?!
A.3051_special1.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har också vart lite småsugen på Luminox som cykelklocka, tycker min 007 blir lite fet och skaver.
Något i titan skulle vara trevligt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har också vart lite småsugen på Luminox som cykelklocka, tycker min 007 blir lite fet och skaver.
Något i titan skulle vara trevligt.


Cykelklocka? Titan?
Cyklar du mycket, använder det som som träningsform osv, då ska du ha en riktig cykeldator :)
Själv beställde jag i våras en Garmin Edge 510 Performance i för ca. 2100kr från Tyskland, helt fantastisk liten grej!
Men jag tror en 500 skulle fungera lika bra för de flesta. På armen har jag därefter redan en klocka dock som är en Suunto Ambit2 HR, alltså en pulsklocka :)

Gällande Lume får jag nog hålla med yonsson att det där är en Lumemaster om man vill ha lume och inte ås mycket mer ;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Cykelklocka? Titan?
Cyklar du mycket, använder det som som träningsform osv, då ska du ha en riktig cykeldator :)
Själv beställde jag i våras en Garmin Edge 510 Performance i för ca. 2100kr från Tyskland, helt fantastisk liten grej!
Men jag tror en 500 skulle fungera lika bra för de flesta. På armen har jag därefter redan en klocka dock som är en Suunto Ambit2 HR, alltså en pulsklocka :)

Gällande Lume får jag nog hålla med yonsson att det där är en Lumemaster om man vill ha lume och inte ås mycket mer ;)

Jag använder strava på mobilen som cykelapp, jag gillar bara att ha en vanlig klocka på armen för att se hur länge man vart ute, så man slipper fippla på mobilen.

Gillar inte att cykla "naken" :) sedan cyklar jag inte så mycket att jag nu behöver en specialpulsgrej tror jag :)
 

vekktah

Cartier
Luminox hade jag som cykelklocka (sen låg iPhone med strava/sportstracker) i ryggfickan. Den väger ju noll och inget. Ser hög ut kanske, men märks inte på armen. Hade den när jag åkte skidor också. Nu har jag luren på styrstammen och slipper ha en jävla klocka när man byter kläder i sadeln, är bara i vägen
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag använder strava på mobilen som cykelapp, jag gillar bara att ha en vanlig klocka på armen för att se hur länge man vart ute, så man slipper fippla på mobilen.

Gillar inte att cykla "naken" :) sedan cyklar jag inte så mycket att jag nu behöver en specialpulsgrej tror jag :)


Tro mig då jag säger det, det blir så sjukt mycket roligare med riktiga grejer! Suunto klockan gör allt era appar klarar och lite till, dessutom ser du hur din kropp mår, du kan anpassa tempo efter puls osv och inte efter tid. Pulsklockan kommer att bli din bäste vän och göra din träning roligare och mer effektiv :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tro mig då jag säger det, det blir så sjukt mycket roligare med riktiga grejer! Suunto klockan gör allt era appar klarar och lite till, dessutom ser du hur din kropp mår, du kan anpassa tempo efter puls osv och inte efter tid. Pulsklockan kommer att bli din bäste vän och göra din träning roligare och mer effektiv :)


Vettifan om jag vill veta min puls, jag börjar bara nojja när jag ser puls o grejer o kan inte njuta av träningen :)
Är kanske lite mer old school.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vettifan om jag vill veta min puls, jag börjar bara nojja när jag ser puls o grejer o kan inte njuta av träningen :)
Är kanske lite mer old school.


Haha!
Men helt ärligt så är det ganska skönt att kunna se vad som händer i ens kropp, du ser direkt om du är på väg att bli sjuk om du ger dig ut, högre puls än normalt osv.
Du ser hur många kalorier du blåst vilken en app inte kan berätta då den inte vet din hjärtfrekvens osv. Sen kommer du att se att pulsen sjunker desto bättre tränad du blir.. sjukt roligt :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Nu har jag luren på styrstammen och slipper ha en jävla klocka när man byter kläder i sadeln, är bara i vägen
Snacka om att svära i kyrkan ! :)

Bortsett från det så kan jag slå ett slag för traser klockor. Har ingen nu men har haft. De har tritiumtuber och är oförstörbara, men kostar väl lite mer än luminox va?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Luminox hade jag som cykelklocka (sen låg iPhone med strava/sportstracker) i ryggfickan. Den väger ju noll och inget. Ser hög ut kanske, men märks inte på armen. Hade den när jag åkte skidor också. Nu har jag luren på styrstammen och slipper ha en jävla klocka när man byter kläder i sadeln, är bara i vägen


Har också mobilen där i en regntät ficka, funkar bra.
byter du ofta kläder i sadeln ? vad kör du för monsterpass ?

Gillar att slippa knappa på telefonen sen gillar man ju klockor och att alltid ha en på sig.
 

vekktah

Cartier
Snacka om att svära i kyrkan ! :)

Bortsett från det så kan jag slå ett slag för traser klockor. Har ingen nu men har haft. De har tritiumtuber och är oförstörbara, men kostar väl lite mer än luminox va?

haha!
Att snabbt dra av sig sina fina armvärmare (som kostar nästan som en luminox) med en klocka på armen är drygt. Men ska man bara cykla lite så har man ju sin rolex såklart ;-)

jag tycker inte luminoxen gav minsta lilla förtroende med skruvad ( ej gängad) boett samt ej skruvad krona. Fick kondens i den också (som iofs vädrades ut framgångsrikt) Hade gärna haft en så lätt quartz med bättre konstruktion.
 

vekktah

Cartier
Har också mobilen där i en regntät ficka, funkar bra.
byter du ofta kläder i sadeln ? vad kör du för monsterpass ?

Gillar att slippa knappa på telefonen sen gillar man ju klockor och att alltid ha en på sig.

Att knöla på/av en väst eller ta av/på armvärmare sker rätt ofta. Cyklar sällan längre än 9 mil men sällan kortare än 4.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
haha!
Att snabbt dra av sig sina fina armvärmare (som kostar nästan som en luminox) med en klocka på armen är drygt. Men ska man bara cykla lite så har man ju sin rolex såklart ;-)

jag tycker inte luminoxen gav minsta lilla förtroende med skruvad ( ej gängad) boett samt ej skruvad krona. Fick kondens i den också (som iofs vädrades ut framgångsrikt) Hade gärna haft en så lätt quartz med bättre konstruktion.


Sant, en Quartz i titan är väl att föredra kanske.
Ok, jag är inte riktitg där än med armvärmare o grejer, men vindväst har jag :) orkar sällan dra av den dock om det är varmt, brukar zippa upp ist.
 

MAz_666

Rolex
Nördade in mig på tritiumklockor tidigt, men då Luminoxer och sådana. I takt med klockornas ålder (dom BLIR ju svagare med åren) OCH min egen syn som snart behövde läsglasögon, var jag inte längre imponerad. Sedan upptäckte jag T100 (typ 4ggr starkare än den vanliga Luminoxen) och mer specifikt NITE.
Nu kan jag inte se åt andra. Svårslaget!
71778EED-CC1C-41EF-99EA-91F345D351E8.jpeg

Nite Icon 209-T100.
 

Rulle

Audemars
Luminox hade jag som cykelklocka (sen låg iPhone med strava/sportstracker) i ryggfickan. Den väger ju noll och inget. Ser hög ut kanske, men märks inte på armen. Hade den när jag åkte skidor också. Nu har jag luren på styrstammen och slipper ha en jävla klocka när man byter kläder i sadeln, är bara i vägen
strava i mobilen suger ju...
tappade tracking flera gånger med både iphone och android!
bäst att köra med typ garmin så får man ju upp alla sms å notifications i cykeldatorn!
 

MAz_666

Rolex
Tripp, trapp, trull.
Från vänster: Luminox 1849 Atacama; Nite Hawk T100; Nite Icon 209-T100.
Grusig mobilbild; men en bild och ingen efterbehandling.
IMG_7248.JPG
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Den här funkar också, liksom alla andra klockor med superluminova på hela tavlan. Fortis Spacematic, eller varför inte en Cosmonauts 2018, den är ju praktisk...

A859C15E-9B74-4AC6-8B8C-EF701A3E090F.jpeg


221129CF-41EA-4120-9A22-6FB69A90D741.png
 
Topp