• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

LUMI-NOX Colormark Series A.3081.BO

V

Viggen

Guest
Modellnamn: Colormark Series
Tillverkare: Lumi-Nox
Referens: A.3081.BO
Årsmodell: 2012
Urverk: Quartz
WR: 200m/20atm
Allmän beskrivning: Quartz dykare för tuffa tag.
Mina intryck: Den kunde ha gjorts så mycket bättre.
 

Bilagor

  • DSC_0002 (2000x1330).jpg
    DSC_0002 (2000x1330).jpg
    191.5 KB · Visningar: 2,006
  • DSC_0005 (2000x1330).jpg
    DSC_0005 (2000x1330).jpg
    285.4 KB · Visningar: 1,326
  • _DSC0006 (2000x1080).jpg
    _DSC0006 (2000x1080).jpg
    69.2 KB · Visningar: 1,339
  • DSC_0003 (2000x1020).jpg
    DSC_0003 (2000x1020).jpg
    227.1 KB · Visningar: 1,335
  • DSC_0004 (2000x955).jpg
    DSC_0004 (2000x955).jpg
    163.5 KB · Visningar: 1,266

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för bra recension! Har varit lite intresserad av att testa en från denna tillverkare, och jag har tack vara din recension, nu fått lite mer kött på benen. Tycker du lyckas mycket bra med att förmedla den typ av info, som annars inte är så lätt att få en hum om, utan att själv kunna utvärdera den IRL. Toppen!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

vonhall

Rolex
Tack för en bra recension av klockan! Quartz är kanske inte min grej men ändå så var det intressant läsning. Tycker att modellen i övrigt är riktigt tuff!
 
V

Viggen

Guest
theargonaut skrev:
Tack för bra recension! Har varit lite intresserad av att testa en från denna tillverkare, och jag har tack vara din recension, nu fått lite mer kött på benen. Tycker du lyckas mycket bra med att förmedla den typ av info, som annars inte är så lätt att få en hum om, utan att själv kunna utvärdera den IRL. Toppen!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Tack för att du tog dig tid och läsa igenom recensionen. Jag försökte fånga så mycket jag kunde av hur den känns och mina åsikter. Det är inte alltid det lättaste att framföra och jag har säkert missat både det ena och det andra. Dessutom försöker jag fortfarande lära mig vad alla olika delar heter på en klocka. :D
 
V

Viggen

Guest
vonhall skrev:
Tack för en bra recension av klockan! Quartz är kanske inte min grej men ändå så var det intressant läsning. Tycker att modellen i övrigt är riktigt tuff!

Tack själv för att du läste trots att quartz inte är din grej. Alla kan inte ha samma smak, det vore som att bo i en färglös värld om det vore så. Men Lumi-Nox tillverkar ju även helt mekaniska ur och automater. Så man skall aldrig säga aldrig. ;)
 

vonhall

Rolex
Viggen skrev:
vonhall skrev:
Tack för en bra recension av klockan! Quartz är kanske inte min grej men ändå så var det intressant läsning. Tycker att modellen i övrigt är riktigt tuff!

Tack själv för att du läste trots att quartz inte är din grej. Alla kan inte ha samma smak, det vore som att bo i en färglös värld om det vore så. Men Lumi-Nox tillverkar ju även helt mekaniska ur och automater. Så man skall aldrig säga aldrig. ;)

Visste faktiskt inte innan jag läste din recension att Luminox hade modeller med mekaniska verk också :lol: Uppskattar verkligen när det dyker upp klockor som jag aldrig fått nöjet att klämma på i verkligheten. Är dessutom recensionen så välgjord som i ditt fall så vore det direkt ouppfostrat att inte läsa den :D
Fast jag har faktiskt kikat på Luminox något år sedan jag såg dem inne på en kamerasida som jag ofta besöker!

http://www.cyberphoto.se/hobby/?http://www.cyberphoto.se/pri_klockor.php
 

Camo00

Patek
Re: Sv: LUMI-NOX Colormark Series A.3081.BO

Tack för en superbra recension!!

Tritium lockar mig jättemycket eftersom jag ofta är uppe 10-70 ggr / natt pga spädbarn. Vanlig lume som laddats vid vanlig användning går att läsa till ca 0200 men inte senare...
Tycker dock inte att det är värt att ha ett mekaniskt ur som "natt-klocka", så det blir en quartz! Lumi-nox verkar vara bland de bättre då?!
 

watchowner

Cartier
Tack för recensionen.
Alla recensioner är läsvärda - oavsett om det är
ett billigt quartsur alternativt dyrare mekanisk klocka.
 

Knät

Cartier
Har du provat om du kan justera sekundvisaren? På en del quartz-kronos så kan du justera sekund och minutvisaren genom att trycka på kronografknapparna när kronan är ute..
Klassiskt skämt att ställa alla kronografvisarna neråt på kompisars klockor, dom fattar aldrig hur dom får tillbaka dom.. Ungefär som skämtet med Gul-klockorna på nittiotalet, tryck in alla knappar samtidigt och klockan är helt nollställd..
 
V

Viggen

Guest
vonhall skrev:
Viggen skrev:
vonhall skrev:
Tack för en bra recension av klockan! Quartz är kanske inte min grej men ändå så var det intressant läsning. Tycker att modellen i övrigt är riktigt tuff!

Tack själv för att du läste trots att quartz inte är din grej. Alla kan inte ha samma smak, det vore som att bo i en färglös värld om det vore så. Men Lumi-Nox tillverkar ju även helt mekaniska ur och automater. Så man skall aldrig säga aldrig. ;)

Visste faktiskt inte innan jag läste din recension att Luminox hade modeller med mekaniska verk också :lol: Uppskattar verkligen när det dyker upp klockor som jag aldrig fått nöjet att klämma på i verkligheten. Är dessutom recensionen så välgjord som i ditt fall så vore det direkt ouppfostrat att inte läsa den :D
Fast jag har faktiskt kikat på Luminox något år sedan jag såg dem inne på en kamerasida som jag ofta besöker!

http://www.cyberphoto.se/hobby/?http://www.cyberphoto.se/pri_klockor.php

Jodå, även mekaniska verk. Exempelvis klockan jag ville ha SR71 Blackbird finns både som quarts och med ett mekaniskt verk. http://www.luminox.com/watches/sea/+/watch/A.9082.BO/

Jag har vart på cyberphoto tidigare, då jag sökte efter återförsäljare. Jag såg att min modell ligger kvar på ca samma pris som tidigare, men många av de övriga modellerna har stigit markant i pris.

Tack för de trevliga orden, och ärligt talat har jag inte träffat någon som är ouppfostrad på detta forum. :)
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: LUMI-NOX Colormark Series A.3081.BO

Camo00 skrev:
Tack för en superbra recension!!

Tritium lockar mig jättemycket eftersom jag ofta är uppe 10-70 ggr / natt pga spädbarn. Vanlig lume som laddats vid vanlig användning går att läsa till ca 0200 men inte senare...
Tycker dock inte att det är värt att ha ett mekaniskt ur som "natt-klocka", så det blir en quartz! Lumi-nox verkar vara bland de bättre då?!

Grattis i efterhand!

Vad jag har förstått så har Lumi-Nox patent på tritiumtuber. Ni får gärna rätta mig om jag har fel. Tekniken kallar dom LLT och de är dem enda som har rätt att använda dem i klockor. Så vill man ha dessa tuber i ett ur, så är Lumi-Nox det enda alternativet. Uren tillverkas i Schweiz för hand och med hjälp av robotar, så att jag tvivlar inte på att urverket mekaniskt eller quartz är av högsta kvalitet. :)

Mitt förslag är att gå in på deras websida och gräva bland modellerna de erbjuder. Det är en ok variation och det är inte alla ur som har en millitär stil. De har även en nice väggklocka!

http://www.luminox.com
 
V

Viggen

Guest
Knät skrev:
Har du provat om du kan justera sekundvisaren? På en del quartz-kronos så kan du justera sekund och minutvisaren genom att trycka på kronografknapparna när kronan är ute..
Klassiskt skämt att ställa alla kronografvisarna neråt på kompisars klockor, dom fattar aldrig hur dom får tillbaka dom.. Ungefär som skämtet med Gul-klockorna på nittiotalet, tryck in alla knappar samtidigt och klockan är helt nollställd..

Nej, det hade jag inte provat (Inget som jag visste om). Jag gjorde det dock nu efter ditt förslag, resultat var att det går inte. Jag har ju läst igenom handboken och det stod inget om det i denna, varav min slutsats att det skall vara så på denna modell. :)

Tack för tipset iaf!
 
V

Viggen

Guest
watchowner skrev:
Tack för recensionen.
Alla recensioner är läsvärda - oavsett om det är
ett billigt quartsur alternativt dyrare mekanisk klocka.

Tack så mycket! :)

Jag kände mig tvingad att skriva den eftersom jag inte har läst någon recension tidigare själv om klockan, på svenska. De man har läst på engelska tar oftast bara upp tuberna och hur tåliga uren är. Men då får man inte jämnföra med Casio G-shock serien, för de är överlägsna alla märken när det kommer till hållbarhet.

Jag ville med min resension även förklara att vi inte skall hänga upp oss på Navy Seals anknytningen. Lumi-Nox är faktist mer än bara det. Sedan att stilen på klockorna inte faller alla i smaken, det är en självklarhet. Jag själv är ju inte särskild förtjust i att ha en NS-logga på klockan, men eftersom den inte är synlig utåt på min modell så har jag överseende detta. Man slipper det pinsamma samtalet om just NS och varför man har deras logga på klockan. :lol:
 
Topp