• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lupp och boll?

Hardy

Thug
Vad använder ni för luppar?

vet att Ariste har visat mig någon gång men JE HAR TAMEFAN GLÖÖÖMT!


Funkar bollöppnare bra?
vilken ebayboll som helst?
 

_jonte

Patek
Bergeon lupp från CousinsUK, max en hunka eller så.
Tycker bollar är rätt värdelösa. Kan funka till att öppna ibland, men går inte att stänga vettigt med dem.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag kör Jaxa och en avsågad studsboll (vad coolt det lät).

Bollen är bra ifall man stöter på boetter mindre lämpade för jaxa (tissot, lagonda bl.a.).
Har man en klocka som ska hålla vattentätt, så kanske inte bollen är det ultimata att stänga med, men jag tycker den duger bra för det med på vanliga dressare.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag kör nästan bara boll och tycker det fungerar bra. Locket behöver vara ordentligt igengrott för att den skall gå bet. Skall du köra Jaxa är det nog värt att investera en slant som tar dig till en niva över Teknikmagasinets variant. Jag har den och den känns aningen skranglig och oprecis.

Gällande lupp använder jag i stort sett bara 10x. Samma sak här; Gå på ett välrenommerat märke (Bergeon, Horotec t.ex.). Jag har testat billigare plastvarianter och skillnaden är väldigt stor.
 

Watch out

Cartier
Kör med eBay boll från Hong Kong. Funkat kanon hittills med vattentätheten (till jag säkert jinxade det nu), dock ser jag den att man nog får mycket bättre vrid att stänga med en vanlig boettöppnare.

2ektzrt.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Haha snygg bump på en över 6år gammal tråd ;)frågan passar oxå bra in i fixardelen av forumet. Hemslöjdsdelen. Testa ställa frågan eller leta efter svaren där för de finns garanterat :)

Givet att de tre senaste inläggen innehåller webblänk till samma sajt så leder det mig till att tro att det var det viktiga - och inte i vilket subforum frågan ställdes. ;)
 
Topp