• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lustig tidsavvikelse eller är det normalt?

Hammerthrow

Basic
2-Faktor
Jag har en Certina action diver PM 200M.
Den är fem år gammal och den har väl varit så här i under de tre år jag har ägt den.
Jag brukar kolla tidsavvikelsen då jag tycker det är ganska roligt men inte dödsviktigt.
Men just det här uret tycker jag rör sig på ett annorlunda sätt eller är det vanligt? Den kan ligga på mellan fem och tio sekunder plus dagligen under två till tre veckor efter det kan den vända dagligen fem till tio sekunder minus under några veckor och därefter vänder till plus. När den väl avviker åt plus eller minus hållet så ligger den ganska jämt inom ett par sekunders intervall dagligen på minus eller plus sidan. Så är det långa loppet och på några månader så är avvikelsen ändå inte stor.
Men är det ovanligt att den gör så att den ligger antingen minus eller plushållet under flera veckor den hoppar inte fram och tillbaka på dessa sidor Utan håller sig på ena sidan under i snitt tre veckor

Mäter du mot atomur och dagligen? Hur du bär klockan, vad du gör under dagen och hur den är placerad under natten påverkar gångavvikelsen.

Det är olika ibland ligger den oanvänd ibland sitter den i winder ibland har jag den helt eller delvis ett på dagen. Nej den ligger så brukar jag skriva upp den varannan dag då det är ett åtta timmars verk i den.
Så den brukar göra så här oavsett hur den ligger eller bäres.
Nu använder jag ju andra klockor också men när jag har den igång ett par månader så brukar den göra så här.
Jag mäter dagligen i Twixt

Så här ser det ut

Bilagor

• F81344F6-9B31-4923-99CC-285CF50282FF.jpeg
    F81344F6-9B31-4923-99CC-285CF50282FF.jpeg
    101.7 KB · Visningar: 4
Sedan

Bilagor

• 188F113D-7E03-46D1-87A4-0FBEE489FB13.jpeg
    188F113D-7E03-46D1-87A4-0FBEE489FB13.jpeg
    111.8 KB · Visningar: 4
  • 54A6DB5D-BF9F-47B5-B260-F665C5F67DE6.jpeg
    54A6DB5D-BF9F-47B5-B260-F665C5F67DE6.jpeg
    113.2 KB · Visningar: 3
  • E9184D02-DC37-46A6-8993-BA85925369DC.jpeg
    E9184D02-DC37-46A6-8993-BA85925369DC.jpeg
    117.2 KB · Visningar: 4
  • FE376E68-75E2-449C-BF77-6C6AC089D2AC.jpeg
    FE376E68-75E2-449C-BF77-6C6AC089D2AC.jpeg
    115.5 KB · Visningar: 4
  • E6341038-3187-42B5-8E4D-792D7DB7DDE3.jpeg
    E6341038-3187-42B5-8E4D-792D7DB7DDE3.jpeg
    115.5 KB · Visningar: 4
  • E11DEDC3-03AD-4B98-B2DB-8FB71B8D33A3.jpeg
    E11DEDC3-03AD-4B98-B2DB-8FB71B8D33A3.jpeg
    33.6 KB · Visningar: 4
Helt normalt för ett normalt urverk skulle jag vilja säga. Medelvärdet under längre period som iaf jag tycker är det väsentliga.
Temparatur, olika aktiviteter osv, finns många faktorer som påverkar.

Nja, jag tycker att det låter konstigt, just att den "hoppar" från ett läge till ett annat. Om det inte går att korrelera med någon ändring i användning så är det skumt.
Annars är avvikelsen vid olika tillfällen rätt normal i sig, men man skulle kanske förvänta sig att det varierade mer dagligen, eller när den används/inte används osv.

Nja, jag tycker att det låter konstigt, just att den "hoppar" från ett läge till ett annat. Om det inte går att korrelera med någon ändring i användning så är det skumt.
Annars är avvikelsen vid olika tillfällen rätt normal i sig, men man skulle kanske förvänta sig att det varierade mer dagligen, eller när den används/inte används osv.
Kolla medelvärdet...ligger inom spec för urverket med marginal. Visst, allt går alltid få bättre 🙂

Men det festliga tycker jag är att den går några veckor plus ganska jämt och sedan några veckor minus ganska jämnt. Och dessutom så finns det inga avstickare där i mellan det vill säga att den går plus mitt i minusperioden och vice versa. Och som ni säger att under en lång period så går den men ganska lite avvikelse ändå
Det verkar som det är både är normalt och inte normalt och jag undrar om det är någon mer som har upplevt detta? Kanske inte alla mäter tid heller och det är ingenting jag heller vanligtvis gör men just nu var det just intressant med denna klocka eftersom den alltid varit så.

Kolla medelvärdet...ligger inom spec för urverket med marginal. Visst, allt går alltid få bättre 🙂
Nej, så enkelt är det inte. Om den varierade så i olika positioner så kan man ta medelvärdet. (Det är så man kollar om den håller spec med en timegrapher.) Eller om den varierade från dag till dag inom det intervallet, så kan man också prata om medelvärdet. Men som synes ligger den i ett intervall, t.ex. +2 till +8 s under en längre period, för att sedan plötsligt hoppa iväg och ligga i intervallet -10 till -12 s. Det är inte ett normalt beteende, om den används på samma sätt under de olika perioderna.

Nej, så enkelt är det inte. Om den varierade så i olika positioner så kan man ta medelvärdet. (Det är så man kollar om den håller spec med en timegrapher.) Eller om den varierade från dag till dag inom det intervallet, så kan man också prata om medelvärdet. Men som synes ligger den i ett intervall, t.ex. +2 till +8 s under en längre period, för att sedan plötsligt hoppa iväg och ligga i intervallet -10 till -12 s. Det är inte ett normalt beteende, om den används på samma sätt under de olika perioderna.
ETAs baskaliber ifråga har en tolerans på +/- 12s/d?
Detta gäller självfallet enbart när klockan är ny, denna hade fem år på nacken så jag förstår uppriktigt sagt inte problemet då den fortfarande ligger inom ramen för vad verket förväntas prestera som NYTT. Som jag nämnde innan...allt går alltid att få bättre med enkla medel om man nu är en sekundjägare.

Jag är varken missnöjd med denna eller sekund jägare. Jag tycker bara att den beteer sig på ett sätt som jag aldrig sett förut. Jag har haft denna i drygt tre år och alltid har den betett sig så här.
Jag är nöjd eftersom jag vet att den alltid ligger max två till 3 minuter fel under ett halvår.

• Like
Reactions: v0n
Jag är varken missnöjd med denna eller sekund jägare. Jag tycker bara att den beteer sig på ett sätt som jag aldrig sett förut. Jag har haft denna i drygt tre år och alltid har den betett sig så här.
Jag är nöjd eftersom jag vet att den alltid ligger max två till 3 minuter fel under ett halvår.
Nä, menade inte att just du var sekundjägare men det är ett ganska vanligt fenomen så sett 😉
Som sagt, tycker du ska vara nöjd och inte tänka för mycket på det. Det är ju samtidigt charmen med mekaniska klockor att de lever lite.

(har skruvat klockor över 35 år så måhända vara miljöskadad)

Tillbaka
Topp