• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lyckad organtransplantation. Sophia Loren (16760 content)

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ångrat rätt länge att jag för drygt ett år sedan flippade iväg min Rolex 16760 aka fat lady aka sophia loren till en klocksamlande bekant. Helt plötsligt bad han mig om hjälp att flippa den och efter en stunds funderande så insåg jag att det var lika bra att köpa tillbaka henne då det är ett mycket bra ex!

En trevlig detalj på den är de vackert gulnade visarna och indexen på tavlan (som också har skön stardust). Trots safirglaset tycker jag att det ger klockan en fin vintagetouch.

78E12844-B579-4C0E-A812-0F9C561F73E1_zpsxxyw9zrv.jpg


(bilden gör inte det gulnade tritiumet rättvisa...)

Jag insåg dock efter några dagars användning att tritiumsläppen på visarna började tangera det acceptabla. Jag använder dessutom mina klockor så det känns vanskligt när det börjar lossa pulvriserat tritium från visarna som lullar runt löst...

Dessutom så hemsöks jag fortfarande av sviterna efter den beryktade Hiroshima-Glycinen (mardrömmar, panikångest, ni vet, gammal hederlig PTS...).


incBROKEN.jpg



Kort sagt så kände jag att något behövde göras med fat ladyn, vi vill inte ha en ny horologisk Hiroshima. Min första tanke var att helt enkelt byta ut tavla och visare mot servicegrejer med luminova, men efter att ha övervägt så insåg jag att det inte skulle kännas rätt. Jag började istället att leta efter ett tidstypiskt set med tritiumtavla och tillhörande visare.

Dessvärre kryllar det inte direkt av tavlor och visare från rätt årtal så lyckan var stor när jag lyckades scouta fram ett set som inte bara var från ungefär rätt årtal utan dessutom var rimligt prissatta och i bra skick. Bara att beställa och knalla till Rob E för transplantation. Och så här i efterhand måste jag säga att jag tycker att slutresultatet blev riktigt bra, även om vintagekänslan försvann något.

02A3DA4C-E5AB-4E4C-9237-897025BF46C9_zps9ilvrvnw.jpg
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag har ångrat rätt länge att jag för drygt ett år sedan flippade iväg min Rolex 16760 aka fat lady aka sophia loren till en klocksamlande bekant. Helt plötsligt bad han mig om hjälp att flippa den och efter en stunds funderande så insåg jag att det var lika bra att köpa tillbaka henne då det är ett mycket bra ex!

En trevlig detalj på den är de vackert gulnade visarna och indexen på tavlan (som också har skön stardust). Trots safirglaset tycker jag att det ger klockan en fin vintagetouch.

78E12844-B579-4C0E-A812-0F9C561F73E1_zpsxxyw9zrv.jpg


(bilden gör inte det gulnade tritiumet rättvisa...)

Jag insåg dock efter några dagars användning att tritiumsläppen på visarna började tangera det acceptabla. Jag använder dessutom mina klockor så det känns vanskligt när det börjar lossa pulvriserat tritium från visarna som lullar runt löst...

Dessutom så hemsöks jag fortfarande av sviterna efter den beryktade Hiroshima-Glycinen (mardrömmar, panikångest, ni vet, gammal hederlig PTS...).


incBROKEN.jpg



Kort sagt så kände jag att något behövde göras med fat ladyn, vi vill inte ha en ny horologisk Hiroshima. Min första tanke var att helt enkelt byta ut tavla och visare mot servicegrejer med luminova, men efter att ha övervägt så insåg jag att det inte skulle kännas rätt. Jag började istället att leta efter ett tidstypiskt set med tritiumtavla och tillhörande visare.

Dessvärre kryllar det inte direkt av tavlor och visare från rätt årtal så lyckan var stor när jag lyckades scouta fram ett set som inte bara var från ungefär rätt årtal utan dessutom var rimligt prissatta och i bra skick. Bara att beställa och knalla till Rob E för transplantation. Och så här i efterhand måste jag säga att jag tycker att slutresultatet blev riktigt bra, även om vintagekänslan försvann något.

02A3DA4C-E5AB-4E4C-9237-897025BF46C9_zps9ilvrvnw.jpg

Du och David Denke, du och David
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt snyggt, visarna ser ut att matcha tavlan riktigt bra. Tack för "Hiroshima-Glycinen"-påminnelsen, det drar i smilgroparna varje gång man hör det uttrycket :)
 

Psykel

Patek
Knasigt stiligt, det där! Har haft lite svårt för Rolex, men börjat mjukna tack vare att jag fått upp ögonen för Tudor. Din lilla godbit har hjälpt till ytterligare, måste jag säga!
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Tycker att den var jäkligt brutal innan bytet (i positiv bemärkelse), men nu efter bytet riktigt vacker! :) Slit den med hälsan.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag har ångrat rätt länge att jag för drygt ett år sedan flippade iväg min Rolex 16760 aka fat lady aka sophia loren till en klocksamlande bekant. Helt plötsligt bad han mig om hjälp att flippa den och efter en stunds funderande så insåg jag att det var lika bra att köpa tillbaka henne då det är ett mycket bra ex!

En trevlig detalj på den är de vackert gulnade visarna och indexen på tavlan (som också har skön stardust). Trots safirglaset tycker jag att det ger klockan en fin vintagetouch.

78E12844-B579-4C0E-A812-0F9C561F73E1_zpsxxyw9zrv.jpg


(bilden gör inte det gulnade tritiumet rättvisa...)

Jag insåg dock efter några dagars användning att tritiumsläppen på visarna började tangera det acceptabla. Jag använder dessutom mina klockor så det känns vanskligt när det börjar lossa pulvriserat tritium från visarna som lullar runt löst...

Dessutom så hemsöks jag fortfarande av sviterna efter den beryktade Hiroshima-Glycinen (mardrömmar, panikångest, ni vet, gammal hederlig PTS...).


incBROKEN.jpg



Kort sagt så kände jag att något behövde göras med fat ladyn, vi vill inte ha en ny horologisk Hiroshima. Min första tanke var att helt enkelt byta ut tavla och visare mot servicegrejer med luminova, men efter att ha övervägt så insåg jag att det inte skulle kännas rätt. Jag började istället att leta efter ett tidstypiskt set med tritiumtavla och tillhörande visare.

Dessvärre kryllar det inte direkt av tavlor och visare från rätt årtal så lyckan var stor när jag lyckades scouta fram ett set som inte bara var från ungefär rätt årtal utan dessutom var rimligt prissatta och i bra skick. Bara att beställa och knalla till Rob E för transplantation. Och så här i efterhand måste jag säga att jag tycker att slutresultatet blev riktigt bra, även om vintagekänslan försvann något.

02A3DA4C-E5AB-4E4C-9237-897025BF46C9_zps9ilvrvnw.jpg
Sjukligt fint!
 

_jonte

Patek
Jag har ingen som jag på rak arm vet kan fixa det. Helt enkelt. Men jag har kvar gamla visare och den gamla tavlan...så vad som helst kan hända!
Inte helt lätt såklart.. men tror Farfars fixar det om du vill snygga till dem framöver. Det ena behöver inte utesluta det andra... ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte helt lätt såklart.. men tror Farfars fixar det om du vill snygga till dem framöver. Det ena behöver inte utesluta det andra... ;)


Jag kommer nog kontakta honom eller någon annan inom en snar framtid. En fördel nu är ju iaf att jag inte behöver skiljas från hela klockan under tiden som visarna fixas. ;)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Inte dumt alls. De är fina helfräscha med…

Jag visste inte att du låtit den lämna. Men gammal kärlek vettu.. ;)
 

_jonte

Patek
Finns det några väldokumenterade resultat av farfars arbete? Har ju också en skabbig tavla och en uppsättning skabbiga visare som jag gärna skulle snygga till.
Han snyggade till min jlc www riktigt bra i visare och tavla. Med den är "vintagefierad" så ett helt annat jobb. Ska leta upp bilder i helgen...
Var flera som rekommenderade han för denna typ av jobb innan, men nu minns jag inte alls vilka det var.
 
Topp