• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lysande visare?

Alekskr

Omega
Hej. Visarna på min submariner 16613 lyser inte i mörker och inte heller ringarna/detaljerna. Är detta vanligt? Klockan äd från 1991.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hade en 16610 från -91, också stendöd.
MEN! Om jag vaknade mitt i natten, och inte tittade rakt på klockan utan förbi den, då kunde jag ana lite ljus. Ganska häftigt.

Lite mer tryck i nuvarande. :)
tumblr_mbc2xvBL8x1qz5qlwo1_500.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Set vore lite spännande att få en lista på olika klockmärken och hur länge de lyser.
Tritium har väl en halveringstid på 25år, så efter 25 år är det väl endast lite lite lysförmåga kvar antar jag.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Lysande visare?

yonsson skrev:
Set vore lite spännande att få en lista på olika klockmärken och hur länge de lyser.
Tritium har väl en halveringstid på 25år, så efter 25 år är det väl endast lite lite lysförmåga kvar antar jag.

Har på flera ställen läst 12.3 års halveringstid..?
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
12,3 år har jag också läst är halveringstiden. Har en engelsk militärklocka CWC med målat tritium från -82 som fortfarande går att avläsa i mörker.
 

AndyAnd

Cartier
Halveringstiden har dock inget med hur bra det lyser att göra. Inte enligt Gunnar på TTT i alla fall (teoretisk fysiker).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni har helt rätt såklart angående halveringstid (12,5år). Däremot undrar jag hur halveringstiden inte kan ha med lysförmågan att göra. lysförmågan avtar ju efter tid i alla fall.
 
Topp