• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lyxstål vs Rolex Guld

Lyxstål eller sport Rolex i Guld?


  • Totala väljare
    191

Vesper

Rolex
Tjena,

Som rubriken lyder, lyxstål så som AP, Patek eller VC eller sport Rolex i guld? Varför jag undrar är för att jag går och funderar på att införskaffa något av alternativen. Men är kluven, det kan vara kul med uppmärksamhet men inte för mkt och inte fel sorts uppmärksamhet heller.

Hur resonerar ni?

Lite bilder för att liva upp tråden lite :) Bilder hänsynslöst stulna från nätet :)

Vacheron-Constantin-Overseas-Automatic-4500V-SIHH-2016-2.jpg
Rolex-Yacht-Master-116655-everose-rubber-4.jpg
patek.jpg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Aquanöten är dyr och ful. Snålt dessutom, att inte slänga med en länk.
Var rätt anti guld tidigare, men så farligt är det väl inte? Everose känns i alla fall mer diskret, jämfört med gulguld.
I min värld känns det i alla fall att du får mer för pengarna, om du går på en Rolex i ädelmetall.

image.jpg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
@Apansson
Bokade den nya klockan idag, kommer att bli vräkigt som fan, så du lär bli stolt över mig. Hinner dock inte få hem den med mig från HK, så det dröjer till slutet av augusti innan jag får paketöppna den :(
 

koze

Panerai
2-Faktor
Tycker att gulguld är direkt fult, men everose på YM är riktigt fint. Rosé på t ex AP RO är också riktigt fint. Jag gillar RO eller Nautilus, men antar att du har valt bort dem. En fördel med Rolex är väl att de är lite tåligare än Vacheron, men de är ju i sin tur kul för att de inte är så vanliga. Aquanaut är inte min kopp te alls.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tjena,

Som rubriken lyder, lyxstål så som AP, Patek eller VC eller sport Rolex i guld? Varför jag undrar är för att jag går och funderar på att införskaffa något av alternativen. Men är kluven, det kan vara kul med uppmärksamhet men inte för mkt och inte fel sorts uppmärksamhet heller.

Hur resonerar ni?

Lite bilder för att liva upp tråden lite :) Bilder hänsynslöst stulna från nätet :)

Vacheron-Constantin-Overseas-Automatic-4500V-SIHH-2016-2.jpg
Rolex-Yacht-Master-116655-everose-rubber-4.jpg
patek.jpg
Känns som du låst in dig i en prisklass, oklart varför?
 

Vesper

Rolex
Känns som du låst in dig i en prisklass, oklart varför?
Jo de klockorna jag funderar på är i samma prisklass men ingen direkt tanke bakom det, men jag vill även köpa en klocka som håller sitt värde ganska så väl och det är väl det som talar emot VC'n i det är fallet, eller något annat märke så som Blancpain eller Breguet t.ex.
 

deddas

Rolex
Tjena,

Som rubriken lyder, lyxstål så som AP, Patek eller VC eller sport Rolex i guld? Varför jag undrar är för att jag går och funderar på att införskaffa något av alternativen. Men är kluven, det kan vara kul med uppmärksamhet men inte för mkt och inte fel sorts uppmärksamhet heller.

Hur resonerar ni?

Lite bilder för att liva upp tråden lite :) Bilder hänsynslöst stulna från nätet :)

Vacheron-Constantin-Overseas-Automatic-4500V-SIHH-2016-2.jpg
Rolex-Yacht-Master-116655-everose-rubber-4.jpg
patek.jpg
Jag gillar YM everose! Annars tycker jag helt klart aquanauten! Vacheron Constantin overseas chronograph är ju annars så snygg att det gör ont...
Bild stulen från nätet!
image.png
 

Vesper

Rolex
Jag gillar YM everose! Annars tycker jag helt klart aquanauten! Vacheron Constantin overseas chronograph är ju annars så snygg att det gör ont...
Bild stulen från nätet!
image.png
Skulle det bli en VC så blir det den nya referensen och antagligen inte en chrono då jag redan äger en JLC chrono plus att date only tavlan blir riktig ren och stilig :)
 

Vesper

Rolex
Svårt att ge råd när man inte förstår vad du är ute efter. Den enda gemensamma nämnaren jag ser är prislappen.
Personligen så är YM i rose helt fantastisk på bild iaf då jag inte provat den irl. Samtidigt som jag är orolig för att det blir för skrikigt, då kanske det passar bättre med en VC t.ex. som dessutom är mer haute horlogerie och lite mer klass än en guld rolle.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Av de tre alternativen du listade i trådstarten skulle jag alla dagar välja Vacheronen, med det sagt så vet du säkert redan att det är den av de tre som minskar mest i värde.
 

Andreas777

Cartier
Jag lider av samma dilemma som du. Guld eller en premium stål... Varannan dag dreglar över en guldis och säger till frugan att det blir den här! För att några minuter senare ändra mig och kör all in på stål... Mitt problem är att jag inte är gjord av pengar och att det finns så många hål att stoppa dom i. Att lägga 150-250 på en dinka kommer att svida... men att köpa 3, 4 st för 50K över en 1-2 års period svider inte lika mkt på något konstigt sätt.
 

Apansson

Torpare
Är givetvis biased just nu men har ju prövat lyxstål, och för mig gör det inte samma sak som en Rolex gör, och givetvis gör sig Rolex bäst i ädelmetall! Det är där de verkligen skiljer sig från andra märken. :)
 

Vesper

Rolex
Är givetvis biased just nu men har ju prövat lyxstål, och för mig gör det inte samma sak som en Rolex gör, och givetvis gör sig Rolex bäst i ädelmetall! Det är där de verkligen skiljer sig från andra märken. :)
Varför tror du att det är så? Är det för att rolex är rolex eller har du någon annan känsla/tanke?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Personligen så är YM i rose helt fantastisk på bild iaf då jag inte provat den irl. Samtidigt som jag är orolig för att det blir för skrikigt, då kanske det passar bättre med en VC t.ex. som dessutom är mer haute horlogerie och lite mer klass än en guld rolle.
Inte jämförbara så bestäm om det är en sportklocka i ömtåligt material eller en ömtålig klocka i ett tåligt material du vill ha? Nu har inte YM guldlänk så känner inte att den är så osmaklig i mångas ögon som annat kan vara. Det är dock nyrikt med helguldrollar. En modern helguldrolle kan inte bäras seriöst på ett bra vis, det får vara lite ironiskt eller galet istället. Men det beror på vem du är eller vill vara...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Inte jämförbara så bestäm om det är en sportklocka i ömtåligt material eller en ömtålig klocka i ett tåligt material du vill ha? Nu har inte YM guldlänk så känner inte att den är så osmaklig i mångas ögon som annat kan vara. Det är dock nyrikt med helguldrollar. En modern helguldrolle kan inte bäras seriöst på ett bra vis, det får vara lite ironiskt eller galet istället. Men det beror på vem du är eller vill vara...
Den sista meningen du skrev... Dagens (och livets) sanning !
 
Topp