• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lyxstål vs Rolex Guld

Lyxstål eller sport Rolex i Guld?


  • Totala väljare
    191

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Utveckla (och tala klarspråk) för jag tror du har ett spår.
Jag kan skriva under på att det är lätt att tro man köper sig en livsstil, att man tror man blir sina prylar/prylarna/titlar/fastighet/ äger dig. I själva verket är det tvärtom.
Kanske menade du helt annorlunda.
Förlåt övriga för halvt ot.
image.jpeg
Tycker jag varit så tydlig jag kan bli.
 

_jonte

Patek
Vitguld är ju inte grått generellt, men det är sant att Rolex påstår sig inte belägga sitt vitguld idag.
Det stämmer troligen ja, och då försvinner lite argumentet att det är en tråkig belagt ädelmetall.
MEN, vitguld är ju fortfarande helt fel då man legerar guld som är gult till att bli vitt och inte se ut som guld längre. Kan det bli mer fel? Eller kanske så fel att det blir rätt..? :bored:
Platina är dock självklart ett betydligt roligare val då den oftast är 95% ren, jämfört med 18k guld som har 25% legeringsämnen i sig. Det tråkiga är istället det premium som tas ut på platinaur då råvarupriset på guld och platina är ungefär samma.
Annars är en favoritmetall tantal, som tyvärr används på tok för sällan i klockor.

On topic; jag föredrar alltid lyxsport i stål framför guld. Enda undantaget jag kommer på är gamla Rolex 1680/8 och 1675/8 i guld.
 
Senast ändrad:

UNO

Panerai
Kopierar in ett inlägg som jag skrev för några år sedan.
"Stål och vitguld har olika lyster, de reflekterar ljuset olika helt enkelt.
Satt på Visby flygplats en sommar kväll för 10 år sedan och kände mig nöjd med min nya Datejust på handleden, bredvid satt en herre med en vitguld Daydate. Inomhus var de lika men när vi kom ut under den röda kvällshimlen exploderade hans vitguld i rött medan mitt 904stål förblev LO-grått."

Jag bjuder på den kunskapen till ditt besök i BullshitZ :)
 
Det stämmer troligen ja, och då försvinner lite argumentet att det är en tråkig belagt ädelmetall.
MEN, vitguld är ju fortfarande helt fel då man legerar guld som är gult till att bli vitt och inte se ut som guld längre. Kan det bli mer fel? Eller kanske så fel att det blir rätt..? :bored:
Platina är dock självklart ett betydligt roligare val då den oftast är 95% ren, jämfört med 18k guld som har 25% legeringsämnen i sig. Det tråkiga är istället det premium som tas ut på platinaur då råvarupriset på guld och platina är ungefär samma.
Annars är en favoritmetall tantal, som tyvärr används på tok för sällan i klockor.

On topic; jag föredrar alltid lyxsport i stål framför guld. Enda undantaget jag kommer på är gamla Rolex 1680/8 och 1675/8 i guld.

Tacka vet jag PVDad platina!
 

Genta

Cartier
Kan tycka att AP, PP och VCs stålklockor är mer av dressur och sportrolex mer sportklocka oavsett om den är i stål eller guld, dvs valet är mer kopplat till användningsområdet än val av metall.
 

Vesper

Rolex
Kan tycka att AP, PP och VCs stålklockor är mer av dressur och sportrolex mer sportklocka oavsett om den är i stål eller guld, dvs valet är mer kopplat till användningsområdet än val av metall.
Hmm ja det ligger väl något i det, Rolex verk klarar nog av mer stryk än de andra. AP verkar synnerligen känsligt, men jag kanske har fel?
 

ErikGBG

Audemars
Tjena,

Som rubriken lyder, lyxstål så som AP, Patek eller VC eller sport Rolex i guld? Varför jag undrar är för att jag går och funderar på att införskaffa något av alternativen. Men är kluven, det kan vara kul med uppmärksamhet men inte för mkt och inte fel sorts uppmärksamhet heller.

Hur resonerar ni?

Lite bilder för att liva upp tråden lite :) Bilder hänsynslöst stulna från nätet :)

Vacheron-Constantin-Overseas-Automatic-4500V-SIHH-2016-2.jpg
Rolex-Yacht-Master-116655-everose-rubber-4.jpg
patek.jpg
Av dom 3 är rollen överlägsen
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har haft AP 15400, och har en AP 15300 nu. Har inte märkt av att det är speciellt känsligt jämfört med andra klockor i samma segment.
Det skall inte jämföras med en dykare från Rolex eftersom klockorna konstruerats med olika användning i åtanke.
Det här har diskuterats tidigare, så sök gärna på forumet för ytterligare information, men snälla…ryktesspridning utan grund (jag har hört…o s v) avseende en klocka kvalitet, hållbarhet, känslighet o s v ger väl inte speciellt mycket…eller?
 

Oew

Rolex
Det stämmer troligen ja, och då försvinner lite argumentet att det är en tråkig belagt ädelmetall.
MEN, vitguld är ju fortfarande helt fel då man legerar guld som är gult till att bli vitt och inte se ut som guld längre. Kan det bli mer fel? Eller kanske så fel att det blir rätt..? :bored:
Platina är dock självklart ett betydligt roligare val då den oftast är 95% ren, jämfört med 18k guld som har 25% legeringsämnen i sig. Det tråkiga är istället det premium som tas ut på platinaur då råvarupriset på guld och platina är ungefär samma.
Annars är en favoritmetall tantal, som tyvärr används på tok för sällan i klockor.

On topic; jag föredrar alltid lyxsport i stål framför guld. Enda undantaget jag kommer på är gamla Rolex 1680/8 och 1675/8 i guld.
En av anledningarna kan ju vara just som du nämner att platina är .95 istället för .75. Då krävs mer av metallen=dyrare. Dagspriset på platina och guld är just nu 1097$/uns och 1341/uns, slår man ut det sen så får man dock fortfarande fram att 100g av 0.95 platina idag är dyrare än 0.75 guld även om det är marginellt.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Utveckla! *nyfiken* Mina åsikter om AP's marknadskommunikation och produktutveckling till trots har jag ändå sett mig själv äga en RO någon gång.
Vet några som har ägt en 15300, samtliga har haft problem med sina. Sen hur dom har använt sina klockor vet jag inte. Men en klocka som är tre år gammal ska inte behöva åka in på service enligt mig. Då är det nåt fel med konstruktionen.
 

Apansson

Torpare
En av anledningarna kan ju vara just som du nämner att platina är .95 istället för .75. Då krävs mer av metallen=dyrare. Dagspriset på platina och guld är just nu 1097$/uns och 1341/uns, slår man ut det sen så får man dock fortfarande fram att 100g av 0.95 platina idag är dyrare än 0.75 guld även om det är marginellt.
Är rätt mkt jobbigare att arbeta med platina jämfört med guld också!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vet några som har ägt en 15300, samtliga har haft problem med sina. Sen hur dom har använt sina klockor vet jag inte. Men en klocka som är tre år gammal ska inte behöva åka in på service enligt mig. Då är det nåt fel med konstruktionen.

Jag kan hålla med om att en klocka som är 3 år inte skall gå sönder om den används som det är tänkt, men betänk följande innan du så säkert fastslår att det är onormalt många AP som besitter fel, och att konstruktionen är felaktig.
Har du några verkliga bevis, t e x oberoende tester som stödjer ditt påstående om att AP är kass (jämfört med t ex Patek och VC)?
Har du egna erfarenheter som kan gälla för en generell sanning om att konstruktionen är bristfällig (jämfört med klockor i liknande segment (t e x Patek, VC eller annat))?
Har du gjort jämförelser med andra märken (t ex VC, Patek) om att just märket du pratar om är speciellt utsatt för kvalitetsbriser o s v?

Bara vänder mig emot den allmänna generaliseringen...
 
Topp