• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Märken/modeller att sikta på med mer begränsad budget?

str85

Basic
Efter att ha burit min första kvalitetsklocka i ett par år nu, en Tag Heuer link (CT2111) så börjar jag bli sugen på att hitta en eller ett par kamrater till den att variera med. Dock är min budget inte utan gränser, så önskar få tips på bra märken (och modeller?) man kan hålla utkik efter på begagnatmarknaden.
Med bra märken tänker jag kvalité och etablerade märken över onödigt dyra mode-modeller. Framförallt klockor man kan tänkas hitta begagnat i under 10k prisklassen.

Tackar och bockar.

Oj, det är väldigt brett. Är det någon specifik typ av klocka du har tänkt dig? Det finns många s.k. mikromärken som erbjuder väldigt prisvärda och högkvalitativa klockor om du kan tänka dig att köpa något utanför de etablerade varumärkena. 🙂

Nackdelen är att man sällan kan prova på innan köp (vilket i och för sig kan vara fallet oavsett beroende på var man bor) men det finns ett jättestort globalt community med massvis av recensioner osv.

Oj, det är väldigt brett. Är det någon specifik typ av klocka du har tänkt dig? Det finns många s.k. mikromärken som erbjuder väldigt prisvärda och högkvalitativa klockor om du kan tänka dig att köpa något utanför de etablerade varumärkena. 🙂

Nackdelen är att man sällan kan prova på innan köp (vilket i och för sig kan vara fallet oavsett beroende på var man bor) men det finns ett jättestort globalt community med massvis av recensioner osv.
TS skriver uttryckligen "etablerade märken" ;)

Seiko, Oris, Certina, Longines, Nomos, Sinn är självklara val i kategorin (med reservation att jag kan glömt något)
Certina har jag i min okunskap alltid antagit varit lite av ett "inte så bra"-budgetmärke men jag kanske är helt ute och cyklar där? Har nämligen hittat en certina jag tyckte var väldigt fin.

TS skriver uttryckligen "etablerade märken" ;)
Det finns ju väldigt seriösa och etablerade mikromärken också och jag syftade naturligtvis på "märken som finns hos den lokala Klockmaster" dvs. etablerade på vår inhemska marknad. 🙂 Vågar man sträcka sig bortanför Seiko och Certina så kan man få både mycket mer för pengarna och samtidigt fräck och unik design.

• Like
Reactions: v0n

Jag är som sagt framförallt ute efter mer etablerade märken, mest för att jag ka ske rör mig i kretsar som inte är så insatta i ämnet (inte för att jag själv är så jätteinsatt själv heller...) och den lite fåniga fåfängan gör ändå att jag vill ha märken folk kanske känner igen.

Men jag har en förkärlek till mekaniska klockor och föredrar armband i stål samt gärna stål/silver färger overall.
Modeller som är lite mer casual än uppklätt. Flytande sekundvisare är alltid en häftig detalj.
Overall så är Tag Heuern jag har en ganska bra indikator på vad för modell på klockor jag gillar :)

Jag är som sagt framförallt ute efter mer etablerade märken, mest för att jag ka ske rör mig i kretsar som inte är så insatta i ämnet (inte för att jag själv är så jätteinsatt själv heller...) och den lite fåniga fåfängan gör ändå att jag vill ha märken folk kanske känner igen.

Men jag har en förkärlek till mekaniska klockor och föredrar armband i stål samt gärna stål/silver färger overall.
Modeller som är lite mer casual än uppklätt. Flytande sekundvisare är alltid en häftig detalj.
Overall så är Tag Heuern jag har en ganska bra indikator på vad för modell på klockor jag gillar :)
Certinas nya 38 kanske? Går att få för 6-7k ny och finns i ett gäng olika varianter.

C032.807.11.041.00_SLD.png

Som yonsson var inne på så finns det massvis med "bästa klockan under 10k"-trådar i forumet om du söker lite och där finns det nog en hel del tips att hämta. 😊

Väldigt bred fråga, tycker du ska läsa på lite och kolla köp och sälj. Finns ju hur mycket klockor som helst under 10k.

Vad har hänt med den här informativa tråden som var klistrad tidigare?

https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

EDIT: Skumt att det inte blir en klickbar länk med copy paste.

Efter att ha burit min första kvalitetsklocka i ett par år nu, en Tag Heuer link (CT2111) så börjar jag bli sugen på att hitta en eller ett par kamrater till den att variera med. Dock är min budget inte utan gränser, så önskar få tips på bra märken (och modeller?) man kan hålla utkik efter på begagnatmarknaden.
Med bra märken tänker jag kvalité och etablerade märken över onödigt dyra mode-modeller. Framförallt klockor man kan tänkas hitta begagnat i under 10k prisklassen.

Tackar och bockar.
Seiko kommer alltid att dyka upp som alternativ!

Begagnat och som känns lite ”klassiskt och lyxigt” som du nämner som önskemål skulle jag rekommendera bland annat:

Äldre Breitling Aerospace:
D8A3CAE6-795D-461D-9167-ABF6FE6CE8A0.jpeg

En omega seamaster pre-Bond:
23EB5C4F-5DEA-48BB-AA6B-2DCFEFAFF2DF.jpeg

varför inte @Limeee s Jaeger:

Mekaniskt alternativ är en äldre Breitling colt:
A022ED67-F9D1-4C32-82D0-B44FF8AF0007.jpeg

nytt lär Longines hydroconquest vara bra🙂
024D501F-AA8B-41F5-9B77-3C85A74858D2.jpeg

Denna här är ju fantastiskt fin inom budget. Smaken är bekant som baken, men nån gammal bilhandlarbreitling lockar föga.

Tycker denna är riktigt ball!
Ref: SPB169J1

Går den att hitta beggat bör du kunna få den för under 10k.

Bilagor

• Screenshot_20211017_073000_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20211017_073000_com.android.chrome.jpg
    134.1 KB · Visningar: 15
Denna här är ju fantastiskt fin inom budget. Smaken är bekant som baken, men nån gammal bilhandlarbreitling lockar föga.

Smaken är absolut som baken, men kvalitetsintrycket-för-pengen är klart bättre hos Breitling än hos många andra.

TS: nästan alla TH-modeller är bra prisade beggade.

Certina har jag i min okunskap alltid antagit varit lite av ett "inte så bra"-budgetmärke men jag kanske är helt ute och cyklar där? Har nämligen hittat en certina jag tyckte var väldigt fin.
Ja, man kan lätt tro det sett till prissättningen, men faktum är att Certina är en tillverkare med oklanderlig historik. De har tillverkat framförallt dykarur av hög klass sedan 60-talet och har använts i tester och forskningsprojekt av både NASA och US Navy. Här kan du läsa mer.

I mina ögon är Certina en riktigt spännande tillverkare som trots sina jämförelsevis modesta priser håller mycket hög klass. Deras ISO 6425-certifierade DS Action Diver, som tidigare nämnts, borde egentligen kosta mycket mer sett till specifikationerna. Det är förvisso sant att det är betydligt mindre skrytfaktor med en dykare från Certina än en från Omega, men klockentusiaster brukar ändå uppskatta Certina och vad de har betytt för utvecklingen av mekaniska ur.

Ja, man kan lätt tro det sett till prissättningen, men faktum är att Certina är en tillverkare med oklanderlig historik. De har tillverkat framförallt dykarur av hög klass sedan 60-talet och har använts i tester och forskningsprojekt av både NASA och US Navy. Här kan du läsa mer.

I mina ögon är Certina en riktigt spännande tillverkare som trots sina jämförelsevis modesta priser håller mycket hög klass. Deras ISO 6425-certifierade DS Action Diver, som tidigare nämnts, borde egentligen kosta mycket mer sett till specifikationerna. Det är förvisso sant att det är betydligt mindre skrytfaktor med en dykare från Certina än en från Omega, men klockentusiaster brukar ändå uppskatta Certina och vad de har betytt för utvecklingen av mekaniska ur.
Du ser, jag har mycket att lära :)

Tack så mycket!

En begagnad Sjöö Sandström kan du hitta för strax norr om 10k.

Min favorit i prisklassen.
Vet att mina sambo har kollat lite på Sjöö Sandström och efter du skrev så började jag kolla lite själv, fastnade faktiskt en del för deras Royal steel classic, frågan är väl bara om den ens i begagnat går att komma över för ett rimligt(för mig) pris.
Tack för förslaget.

Vet att mina sambo har kollat lite på Sjöö Sandström och efter du skrev så började jag kolla lite själv, fastnade faktiskt en del för deras Royal steel classic, frågan är väl bara om den ens i begagnat går att komma över för ett rimligt(för mig) pris.
Tack för förslaget.
Ligger en svart 36 på säljes för 9k.

Ligger en svart 36 på säljes för 9k.

hehe, ja jag såg den precis efter jag postat, kanske skulle kunna vara något, men hade egentligen hoppats hitta något där urtavlan var en annan färg än min nuvarande.

hehe, ja jag såg den precis efter jag postat, kanske skulle kunna vara något, men hade egentligen hoppats hitta något där urtavlan var en annan färg än min nuvarande.
Det dyker upp med jämna mellanrum. Men om dealbreakern är 10k så tycker jag nog du kan spara ett par månader till så kan du köpa lite dyrare.

Hellre köpa det man egentligen vill ha än något som nästan är vad man vill ha.

Det dyker upp med jämna mellanrum. Men om dealbreakern är 10k så tycker jag nog du kan spara ett par månader till så kan du köpa lite dyrare.

Hellre köpa det man egentligen vill ha än något som nästan är vad man vill ha.
Sant sant, har egentligen ingen exakt budget, började som sagt bara fundera på att hitta någon ny klocka att kunna variera lite med och kändes som ca. 10k var en rimlig budget för mig med min ekonomi. Men ja, hittar man något perfekt alternativ man verkligen känner kallar till en så kan högre kostnad också vara ok.

• Like
Reactions: NRE
Kan reka dessa, mkt nöjd och tycker båda håller hög klass för en rimlig peng. Finns i många färgkombinationer.
Tag Heuern där var fin, kan vara ett alternativ om man vill fortsätta vara märkes-lojalist ;)

(den andra var försig väldigt snygg också, dock inget märke jag känner igen personligen)

Tag Heuern där var fin, kan vara ett alternativ om man vill fortsätta vara märkes-lojalist ;)

(den andra var försig väldigt snygg också, dock inget märke jag känner igen personligen)
Gjorde inte jag heller men ville ha en riktigt grön tavla och det var den ända som hade en riktigt grön tavla på min budgetklass men kan säga att den håller lika hög klass som TAGen och har väldigt fina recentioner och är COSC sertad om man tycker det är viktigt. Värt att kolla upp kanske😉

Hade definitivt kollat närmare på Seikos möjligheter i den prisklassen, finns ju hur mkt roligt där som helst inom budgeten! Sen kan jag tycka man bör överväga en eller ett par casios också.

Jag kan tänka mig att köpa en klocka för 30-, 40 000 kronor. Kan tänka mig att gå upp lite i pris. En Oyster perpetual 41 med röd boett för 63600 kronor är ju riktigt fin, men kanske lite väl mycket pengar. Törs man köpa begagnat? Jag vill minimera risken att bli blåst och köpa nytt av etablerad handlare. Nån som har något tips? Jag gillar ju klockor med guldfärg, men är kanske för snäv i mitt tänk. Läderarmband kan ju faktiskt vara riktigt snygga de med.

Tillbaka
Topp