18fullmakt
Basic
Jag har inte tänkt att använda min Rolex för att titta på tiden, då blir jag ju lurad.Du har ju just lagt ut en Köpes-annons för en guldrolex. Det är kanske läge att dra tillbaka den om du nu inte vill köpa någon klocka?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har inte tänkt att använda min Rolex för att titta på tiden, då blir jag ju lurad.Du har ju just lagt ut en Köpes-annons för en guldrolex. Det är kanske läge att dra tillbaka den om du nu inte vill köpa någon klocka?
Jag har inte tänkt att använda min Rolex för att titta på tiden, då blir jag ju lurad.
skulle lätt kunna köpa en fin klocka utan visare...
Föredömligt sammanfattat!GPSen visar den mest korrekta tiden, de flesta klockor som får tiden via radio idag får i sin tur tiden från GPS och där finns alltid en födröjning som påverkar exaktheten. Varje GPS-satelit har ett mycket exakt atomur inbyggt, och för att få postion från en GPS måste man ha signal från minst tre sateliter. GPS använder inte triangulering, postionen fås enbart genom skillnaden i tid mellan mottagare och satelit, rent teoretiskt sett räcker det med 2 sateliter för att få position, dock används minimum 4 för att även bestämma vart man befinner sig i höjdled. De flesta mottagare idag klarar dock att ta emot 8 eller fler sateliter samtidigt.
"Accuracy,
GPS time is theoretically accurate to about 14 nanoseconds. However, most receivers lose accuracy in the interpretation of the signals and are only accurate to 100 nanoseconds."
Mycket riktigt, 4 atomur/satelit.Föredömligt sammanfattat!
(Tror dock GPS-satelliten har hela 4 st atomur, men jag är inte 100).
Exakt vad är det i mekaniken som gör att klockor inte kan hålla tiden, över tid, så att säga?
Exakt vad är det i mekaniken som gör att klockor inte kan hålla tiden, över tid, så att säga?
Som sagt, troll. Och för övrigt klarar Explorer II:an jag använt de senaste veckorna +/-2 sekunder per dygn, och bättre än +/-1 över längre tid. Det är nu 13 dagar sedan jag ställde den, går för tillfället strax över en sekund före, och har inte sett en urmakare på fem år.
http://m.digitaljournal.com/article/253848
Va varför citerade du mig?
Mekaniken..
I tillägg till detta vill jag nog påstå att ingen här inne köper klockor för dess noggrannhet, det är helt andra saker som driver oss. Att dom visar tiden är dock en bonus.
Därför du är ett troll!
Om vi pratar om automatiska klockor, så har det mesta att göra med att gravitationen när klockan är i rörelse påverkar urverket och inte låter mekaniken i klockan arbeta självständigt, utan påverkar klockans gång och förmåga att hålla ursprungsinställningen. Detta försöker man åtgärda på "finare klockor" genom att ställa en grundinställning utifrån mätningar av gångavvikelsen i 5 eller 6 positioner, så snittavvikelsen blir så liten som möjligt.
Oftast håller klockor väldigt förutsägbar tid i en position om den får ligga stilla, men problemet är att de aldrig är stilla på handleden. Olika klockors urverk är även olika känsliga för olika positioner. Kvartsklockor är mindre känsliga än mekaniska klockor. Vissa klockor är även inställda utifrån olika temperaturer, då även det påverkar hur en klocka håller tiden.
Fattar inte varför du inte svarar seriöst på en enda fråga. Jag tror ändå du faktiskt kan en hel del.![]()
2: Har även läst att vissa klockor inte är positionskänsliga. För att nämna ett exempel så menar vissa att 8L35-urverket som sitter i bland annat Seikos mm300 är okänsligt för olika positioner, men oregulerat. Det skulle förklara varför min mm300 alltid håller exakt samma gångavvikelse. MEN är det verkligen möjligt att automatiska urverk av den kalibern är helt okänslig för olika positioner? -Den är ju inte ens regulerad. Jag har försökt hitta en urmakare i närheten som kan testa detta med rätt sorts apparat (vad de nu kallas), men inte lyckats hitta någon.
Två frågor:
1: Svår fråga att svara på, men vissa kvartsklockor går ju även att regulera utifrån att kvartskristaller åldras över tid, vilket kan påverka gångavvikelsen. Min fråga är hur mycket kan denna åldringsprocess egentligen påverka i ett HEQ-urverk efter låt oss säga 10år? Några sekunder per år, eller några sekunder per månad?
2: Har även läst att vissa klockor inte är positionskänsliga. För att nämna ett exempel så menar vissa att 8L35-urverket som sitter i bland annat Seikos mm300 är okänsligt för olika positioner, men oregulerat. Det skulle förklara varför min mm300 alltid håller exakt samma gångavvikelse. MEN är det verkligen möjligt att automatiska urverk av den kalibern är helt okänslig för olika positioner? -Den är ju inte ens regulerad. Jag har försökt hitta en urmakare i närheten som kan testa detta med rätt sorts apparat (vad de nu kallas), men inte lyckats hitta någon.
Har inget svar på frågan, men vore ju rätt fint om det var så. Speciellt med tanke på att de inte helt billiga tourbillon-verken är framtagna speciellt för att vara mindre positionskänsliga.
Läser ofta att "vintage"-klockor inte riktigt håller tiden. Att man måste veva tillbaka några sekunder varje dag. Jag kan förstå det, om det vore en jävla skitklocka med 20-40 år på nacken, men när det är en Rolex eller en Omega som har ett begagnat värde på 20 000 kr + och den inte ens kan hålla tiden lika precist som min anno 2000 Casioklocka för 1 000 kr så vet jag inte vad grejen är med märkesklockor när det kommer till kvalitet? För det verkar ju inte vara en egenskap hos Rolex och Omega....
Va varför citerade du mig?
Det är ju enbart texten under din text som är riktad till dig, alltså länken till artikeln om klockan utan tidvisning. Jag har ändrat min post, förhoppningsvis är den tydligare nu.
...Kvalitet är ett brett begrepp och det finns massa definitioner på det. Kort och gott handlar det om dina förväntningar på en produkt...
Då är 3600 sekunder inte så dåligt.
Speciellt som att 3600 sekunder är ganska exakt en timme!